Miten tämän paperoisi - välipohja

Seinien, ylä- ja alapohjan eristäminen uusilla tai vanhoilla eristeillä.
Vastaa Viestiin
Serenity Now
Jäsen
Jäsen

Miten tämän paperoisi - välipohja

Viesti Kirjoittaja Serenity Now »

Olen tyhjännyt sivuvintit purueristeistä ja tarkoituksena laittaa Ekovillaa tilalle. Mietin vain mihin väliin laittaisin ilmansulkupaperin (Ekovilla X5 tai vastaava) ?
Tässä selittävä kuva (mittasuhteet mitä sattuu, tuo ilmarako on oikeasti kolmen sentin luokkaa.)
Kuva
Kaksi rakentamisesta periaatteessa tietävää henkilöä on molemmat miettineet eri tavalla:
1) Nostetaan nuo irralliset laudat pois ja laitetaan ilmansulkupaperi suoraan kattopaneelin päälle. Plussana se että tulee automaattisesti aika tiivis rakenne kun on nuo laudat painamassa nurkkia.
2) Laitetaan paperointi tuohon päälle, koska tuo ilmarako on kiva olla olemassa.

Olen myös miettinyt noiden kompromissia, eli että ilmansulkupaperi tulisi jollain tapaa kireälle tuohon irtolaudoituksen alapuolelle, silleen voisi saada molempien vaihtoehtojen hyviä puolia, mutta toteutustapa vaikuttaa hankalalta.

Miten laittaisitte?

Entä miten tuon ilmansulkupaperin laittaminen hirsiseinää vasten? Pitääkö siinä ottaa jotain huomioon?
lehmikangas
Jäsen
Jäsen

Re: Miten tämän paperoisi - välipohja

Viesti Kirjoittaja lehmikangas »

Nro 2 mukaan itse tein. Ihan hyvin sen paperin saa sinne tiukalle päälläkin. Varsinkin jos laittaa ohutta listaa vielä paperin päälle reunoilla (itse sirkkelöin laudasta vajaa senttisiä).

Lisäksi teillä pitäisi varmaan miettiä saisiko ilmansulun yhdistettyä alakerran seinien puolelle, jotta tulisi yhtenäinen ilmansulku.
Serenity Now
Jäsen
Jäsen

Olen kokeillut tehdä yhden välin niin että paperi tulee noiden lautojen päälle. Hieman arveluttaa tiiviys kun on rakenteissa niin monenlaista vinkkeliä ja Ekovillan paperilla on oma tahto. Ekovillakin on sen verran kevyttä että se ei oikein jaksa painaa paperia kunnolla tiiviiksi. Pitää ilmeisesti lisätä niitä listoja tai nitoa enemmän...

Sain kuin sainkin vedettyä paperin seinän ali ja liitettyä sisäseinään suht tiiviisti :)
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Ekovillaakin pitää laittaa tommoiseen paikkaan aika sullomalla, ettei se painu ja sitten jää tuulitunneleita lattialautojen alle. Siistejä viiltoja paperiin ja nitomista , niin kyllä se siitä tulee. Ja hankaliin paikkoihin voi tehdä pienemmästä paperista paikkapaloja päälle, jos ison alueen tekeminen vaan on hankalaa. Paperi kun ei veny kaikkiin paikkoihin. reilut limitykset vaan ja niittejä, niin kyllä se siitä tulee.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
iso-vihtori
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja iso-vihtori »

Paperin saa pysymään hyvin paikoilleen, kun laittaa pellavanauhaa paperin päälle ja sitten naulaa kapean listan siihen päälle. Toinen vaihtoehto on repiä paperista suikaleita, jotka taittelee mahd paksuksi ja sitten nitoo reunoille varsinaisen sulkupaperin päälle tiivistämään reunoja.
Serenity Now
Jäsen
Jäsen

Nyt kun olen muutaman välin paperoinut irtolaudoituksen päälle, on mieli alkanut muuttua... on sen verran vaikeaa hommaa. Vaikeimpia kohtia on hirsiseinän sivu, sekä sivuvintin lattian kannattimet, paperin saaminen tiiviisti kannattimien alle paperia repimättä on todella vaikeaa...

Uskonpa että jatkossa laitan paperin irtolaudoituksen alle. Voin laittaa kattopaneelin ja paperin väliin vielä pari irtorimaa niin että ilmaväli pysyy. Irtolaudat pitänevät paperin automaattisesti melko tiiviinä, arvelen.
Vastaa Viestiin