Meillä on kapunkisaunassa uusi suihkusuutin ja kun yritän sillä täyttää pienen löylyvesikiulun, niin hermot meinaa mennä. Vettä taitaa tulla vain kolme litraa minuutissa, ei ainakaan paljoa enempää. Mutta kun suihkussa seisoo sen alla, niin luulisi vettä virtaavan paljon vuolaammin.remonttionkivaa kirjoitti:mulla tulee n16l min vettä hanasta ja 20 min aamusuihku ottaa sähköä varaajaan sen kolmisen kilowattia....
Paljonko yksi suihkussakäynti maksaa?
- vesahy
- Jäsen

Re: Paljonko yksi suihkussakäynti maksaa?
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Yksi huomioinarvoinen asia on sekin, että kuinka korvessa tuo mökki on, meinaan jos tulee sähkökatkoja niin padalla saa sitten aina vedet lämpimäksi.
Itselläkin on mökille suunnitteilla sisävessa ja suihku, vessa tulisi joku kuiva/pakastava malli ettei tarvita mitään hulluja puhdistamoja mutta suihku ihan sen takia, että sieltä on aina välillä käyty töissäkin ja varsinkaan talvella ei ulkosauna aamulla nappaa...
Itselläkin on mökille suunnitteilla sisävessa ja suihku, vessa tulisi joku kuiva/pakastava malli ettei tarvita mitään hulluja puhdistamoja mutta suihku ihan sen takia, että sieltä on aina välillä käyty töissäkin ja varsinkaan talvella ei ulkosauna aamulla nappaa...
- vesahy
- Jäsen

Sivistyksen parissa kyllä asutaan, jopa ihan kaupunkikunnassa. Sähkölinjat ovat melko uudet ja ne kunnostettiin viime vuonna älymittareita varten. Ja syöttö tulee ainakin kahta eri reittiä. Mutta kun Tapanin-myrsky kaatoi puita linjoille, niin sähköt olivat poikki melkein viikon. Lämmitys ja ruuanlaitto hoitui klapeilla mutta kun silloin oltiin pelkän vesivessan varassa, niin kaupunkiin piti lähteä evakkoon.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
- vesahy
- Jäsen

Siis käsitänkö oikein, että tämä 61 senttiä on 100 litran lämmittämisen hinta?Honkis kirjoitti:Esimerkiksi 100 litran lämmittäminen +5 asteisesta +40 asteiseksi.
Lähtötiedot:
Massa = 100 kg
Lämpötilan muutos = 35 C
Veden ominaislämpötilakapasiteetti = 4190 J/(kgC)
Tarvittava energia:
100 kg * 35 C * 4190 J/(kgC) = 14665 kJ
Tähän tarvittava sähköenergia
14665 kJ / 3600 (<- sekunttia tunnissa) = 4.07 kWh
jolloin hinta
0.15 €/kWh * 4.07 kWh = 0.61 €
-
Labyrint64
- Jäsen

Kaikesta voi säästää mut johonkin on raja vedettävä. Ihminen voi asua nimittäin ilman lämpöäkin mut onko se kivaa. Mukavuudesta tulee ainakin itse maksettua.
Nuo vettäsäästävät suihkusuuttimet on naurettavia. Joutuu laskemaan kaksi kertaa pitempään vettä että saa saippuat pestyä pois. Sitäpaitsi hanassa on säästötoiminto itsessään; sen kun laittaa virtaamaan vähemmän.
Nuo vettäsäästävät suihkusuuttimet on naurettavia. Joutuu laskemaan kaksi kertaa pitempään vettä että saa saippuat pestyä pois. Sitäpaitsi hanassa on säästötoiminto itsessään; sen kun laittaa virtaamaan vähemmän.
- vesahy
- Jäsen

Tätähän minä olen aina sanonut, näilläkin palstoilla. Lämmitys sinänsä on ihan turha menoerä ja ihan turha siinä on mitään takaisinmaksuaikoja laskea. Minä kuitenkin olen sellainen vilukissa, että tykkään latoa pökköä pesään ja vääntää patteriin lisää lämpöä. Mutta kuten sanoin, niin vaimokulta on niin pirun nuuka tässä suhteessa.Labyrint64 kirjoitti:Kaikesta voi säästää mut johonkin on raja vedettävä. Ihminen voi asua nimittäin ilman lämpöäkin mut onko se kivaa. Mukavuudesta tulee ainakin itse maksettua.
Tästä olen hiukan eri mieltä. Kyllä niillä uusilla suihkuilla saippuat pois saa helposti. Ja sitäpaitsi esimerkiksi alapesu pitäisi tehdä normaalistai ilman saippuaa ja pesuaineita, kuulemma.Labyrint64 kirjoitti:Nuo vettäsäästävät suihkusuuttimet on naurettavia. Joutuu laskemaan kaksi kertaa pitempään vettä että saa saippuat pestyä pois. Sitäpaitsi hanassa on säästötoiminto itsessään; sen kun laittaa virtaamaan vähemmän.
vesahy kirjoitti:Siis käsitänkö oikein, että tämä 61 senttiä on 100 litran lämmittämisen hinta?Honkis kirjoitti:Esimerkiksi 100 litran lämmittäminen +5 asteisesta +40 asteiseksi.
Lähtötiedot:
Massa = 100 kg
Lämpötilan muutos = 35 C
Veden ominaislämpötilakapasiteetti = 4190 J/(kgC)
Tarvittava energia:
100 kg * 35 C * 4190 J/(kgC) = 14665 kJ
Tähän tarvittava sähköenergia
14665 kJ / 3600 (<- sekunttia tunnissa) = 4.07 kWh
jolloin hinta
0.15 €/kWh * 4.07 kWh = 0.61 €
Kyllä, 0.61 € sähköllä lämmitettäessä 100 litraa 35 asteen verran.
Tämä kaava on perusta tohon Kotkan energian juttuun minkä RTMPekka linkkas ketjun alussa
Eli kuution lämmittäminen +8 asteesta +58 asteeseen kuluttaa energiaa 58.2 kWh.
Eli 1000 kg * 50 C * 4190 J/(kgC) / 3600 = 58.194 kWh
Näin siis ainakin teoriassa.
Tuosta voitaneen todeta, että ainakaan ostopuilla lämittäessä ei juuri mitään säästä ja omilla puilla menee harrastuksen piikkiin. Molempi parempi voisi joku sanoa, padan kanssa vettä menee yleensä vähemmän kuin suihkusta.
Meillä on toistaiseksi kulutus 10m3/kk/4 hlöä eli joku 83l/vrk/hlö eli aika maltillista vielä (tytär ei ole vielä teini...).
Meillä on toistaiseksi kulutus 10m3/kk/4 hlöä eli joku 83l/vrk/hlö eli aika maltillista vielä (tytär ei ole vielä teini...).