Laminaatin alusmateriaali
-
Mäkitupalainen
- Jäsen

- Viestit: 281
- Liittynyt: Pe Kesä 14, 2013 11:42
- Paikkakunta: Espoo
Laminaatin alusmateriaali
Yritin hakutyökalulla haeskella, mutten oikein vastaavaa topicia löytänyt. Eli jos nyt tekee Luciferin työtä sen verran rintsikkaansa, että paukuttaa laminaattia lattiaan niin millä olette korvanneet solumuovin alusmateriaalina? Sitä en nimittäin sinne halua laittaa nyt kun muovimatosta pääsen eroon. Hengittäköön laminaattirakenne sen vähän mitä se hengittää ja joku orgaanisempi alusmateriaali alle. Sopiiko esim. pari kerrosta aaltopahvia vai meneekö ihan metsään?
Re: Laminaatin alusmateriaali
Vaahtomuovi on huokoista, pientä reikää täynnä, eli läpäisee ilmaa eli hengittää siinä merkityksessä kuin nyt laminaatin alla tarvitsee. Miksei sinne pahvikin sopisi, itselläkin oli purettavan laminaatin alla jotain "suojapahvi"-tyyppistä materiaalia ja kohtuuhyvin oli toiminut. Askelääniä se tietenkään ei vaimenna. Se kaksoismuovikalvo, missä on styroksipalloja välissä, ei hengitä kun kerran kalvot ovat tiiviit.
Kari
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
Re: Laminaatin alusmateriaali
Laita vaikka Tyvekkiä tai Tuplexia. Hönkivä aluskate lattiaan, kts. esim. Netraudasta.
Re: Laminaatin alusmateriaali
Kuiville pohjille voi käyttää askeleristeenä jotain pahvityyppistä matskua, kts http://www.erikoisparketti.fi/Askelaanieristeet.html
Edellisessä elämässä hain vastaavaa tavaraa ihan paikallisesta S-ryhmän rautakaupasta.
Edellisessä elämässä hain vastaavaa tavaraa ihan paikallisesta S-ryhmän rautakaupasta.
Puu se on jurvalaasten muavaaluvahaa.
-
Mäkitupalainen
- Jäsen

- Viestit: 281
- Liittynyt: Pe Kesä 14, 2013 11:42
- Paikkakunta: Espoo
Re: Laminaatin alusmateriaali
Tämä nyt vähän osuu silmään, eli miten esim. tämä http://www.erikoisparketti.fi/index.php ... ductID=437 eroaa tavallisesta aaltopahvista? Kun se myydään "askeläänieristeenä" niin hinta on ihan toinen tavalliseen pakkauspahviin verrattuna. Ts. tietääkö joku oikeasti onko moisella tuotteella mitään käytännön eroa aaltopahviin verrattuna?
Re: Laminaatin alusmateriaali
Tarkennetaan vielä tuota omaa kommenttia niin että aikaisemmassa elämässä kun laitoin parkettia muovimaton päälle (rivitalo) niin askeleriste oli ihan kuin remonttisuojapaperia, johon oli tursutettu siksak kuvioon silikonia. Se silikoni siis jousti siellä parketin alla.
Varsinaisesti siis tälläisistä aaltopahveista ei ole kokemusta ... (eikä tietoa, kunhan spekuloin) ... sen kuitenkin totean että jos minä astelen aaltopahvin päällä, menee se aika nopeasti littaan, eli se aalto häviää siitä, tulee vain pahvia. Näissä askeleristeissä kai homma kuitenkin perustuu siihen, että siellä on joku penhmentävä elementti. Valmistajan ilmoittama 20ton/m2 tuntuu aika kovalta kestolta, siitähän saa ajaa rekalla yli? Lisäksi tuossa nimenomaisessa kamassa on joku homeenestokäsittely. http://en.parador.eu/content/laminate-f ... -underlays
Varsinaisesti siis tälläisistä aaltopahveista ei ole kokemusta ... (eikä tietoa, kunhan spekuloin) ... sen kuitenkin totean että jos minä astelen aaltopahvin päällä, menee se aika nopeasti littaan, eli se aalto häviää siitä, tulee vain pahvia. Näissä askeleristeissä kai homma kuitenkin perustuu siihen, että siellä on joku penhmentävä elementti. Valmistajan ilmoittama 20ton/m2 tuntuu aika kovalta kestolta, siitähän saa ajaa rekalla yli? Lisäksi tuossa nimenomaisessa kamassa on joku homeenestokäsittely. http://en.parador.eu/content/laminate-f ... -underlays
Puu se on jurvalaasten muavaaluvahaa.
Re: Laminaatin alusmateriaali
Moro
Esim Prisma myy sellaista tuotetta, jonka nimi on parkettinalle. Pahvia, johon on vedetty silikonilla askelta vaimentavia viivoja. Hyvin toimii.
Esim Prisma myy sellaista tuotetta, jonka nimi on parkettinalle. Pahvia, johon on vedetty silikonilla askelta vaimentavia viivoja. Hyvin toimii.
Re: Laminaatin alusmateriaali
Hengittävä askeläänialusta
http://www.provent.fi/
http://www.provent.fi/
Re: Laminaatin alusmateriaali
Noiden pahvien kanssa kannattaa varmistaa, että laminaatin pontit kestää niiden käytön. Voi olla liian joustavaa niille ja asennuksessa pitää olla tarkkana ettei sotke sitä lyttyyn. Meillä oli laminaatissa "integroitu" askeläänieriste eli lankun alle oli jo liimattu muovit, oli kyllä mukava asentaa. Ei se kyllä mitään hengitä mutta eipä se laminaatin pintakaan.
Re: Laminaatin alusmateriaali
Noi integroidut laminaatin alla olevat eristeet on niin kusetusta ku olla voi.
Samaa laminaattia ilman sitä intgroitua saa yleensä reippaasti halvemmalla.
Ja jää vielä halvemmaksi erillisen alustan kanssa.
Samaa laminaattia ilman sitä intgroitua saa yleensä reippaasti halvemmalla.
Ja jää vielä halvemmaksi erillisen alustan kanssa.
-
Mäkitupalainen
- Jäsen

- Viestit: 281
- Liittynyt: Pe Kesä 14, 2013 11:42
- Paikkakunta: Espoo
Re: Laminaatin alusmateriaali
Tätä kasaanpainumista juurikin mietin, eli jos laittaisi ensin yhden kerroksen aaltopahvia selälleen ja sen jälkeen toisen kerroksen mahalleen siihen ensimmäisen päälle niin tuolloin pahvin poimut menisivät limittäin ja kantoa saattaisi olla juuri sen verran kuin tarvitsee? Pontin kannaltahan joustamaton pinta olisi parempi...
Ja mitä tulee tuohon homeenestokäsittelyyn niin suhtaudun siihen hieman varauksella; homeenpoistoaineet ovat aina myrkkyjä, joten estoaineetkaan eivät todennäköisesti mitään kovin lempeää herkkua ole. Katselin tästä jokin aika sitten dokkaria, kun "hometalkoot" hoidettiin pelkästään myrkyttämällä ja sen jälkeen home kasvoikin supermyrkyksi tuon homeenpoistoaineen kanssa keskenään reagoiden... Menee vähän asian vierestä jo, mutta pointtini on se, että hengittävä rakenne ei tarvitse "ylisuojelevaa" ennakkomyrkytystä.
Laminaattikin hengittää jonkin verran tuon alusmateriaalin avulla, kun jokaisen askeleen painallus pumppaa painetta reunoja kohti. Reunat kun jätetään muutenkin seinistä irti niin sieltä sitä välistä pumpattua ilmaa tursuaa. Toisekseen nykyinen lukkopontti ei ole ilmatiivis, joten sieltäkin ilmaa pääsee pois. Ennen oli toisin, kun jokainen pontti liimattiin asentaessa.
Samaa ei tapahdu muovimaton kanssa, koska se liimataan kovaa pintaa vasten ja pahimmassa tapauksessa tiivistetään "urtsilla" seiniä vasten.
Ja mitä tulee tuohon homeenestokäsittelyyn niin suhtaudun siihen hieman varauksella; homeenpoistoaineet ovat aina myrkkyjä, joten estoaineetkaan eivät todennäköisesti mitään kovin lempeää herkkua ole. Katselin tästä jokin aika sitten dokkaria, kun "hometalkoot" hoidettiin pelkästään myrkyttämällä ja sen jälkeen home kasvoikin supermyrkyksi tuon homeenpoistoaineen kanssa keskenään reagoiden... Menee vähän asian vierestä jo, mutta pointtini on se, että hengittävä rakenne ei tarvitse "ylisuojelevaa" ennakkomyrkytystä.
Laminaattikin hengittää jonkin verran tuon alusmateriaalin avulla, kun jokaisen askeleen painallus pumppaa painetta reunoja kohti. Reunat kun jätetään muutenkin seinistä irti niin sieltä sitä välistä pumpattua ilmaa tursuaa. Toisekseen nykyinen lukkopontti ei ole ilmatiivis, joten sieltäkin ilmaa pääsee pois. Ennen oli toisin, kun jokainen pontti liimattiin asentaessa.
Samaa ei tapahdu muovimaton kanssa, koska se liimataan kovaa pintaa vasten ja pahimmassa tapauksessa tiivistetään "urtsilla" seiniä vasten.
Re: Laminaatin alusmateriaali
Tämä on ainakin eko:
http://www.byggmax.com/fi-fi/rakennusta ... uskartonki
Itse laitoin tuota johonkin osaan ja toisaalle ihan alltopahvia. Tosin lattiamateriaaliksi tuli parketti. Kokenut lattia-asentaja kertoili että parketti kestää paljon paremmin pientä taipuilua ja joustoa, koska ne saumat on hieman joustavamipia puuaineisina. Laminaatit murenee saumoista jos pohjat on epätasaiset.
http://www.byggmax.com/fi-fi/rakennusta ... uskartonki
Itse laitoin tuota johonkin osaan ja toisaalle ihan alltopahvia. Tosin lattiamateriaaliksi tuli parketti. Kokenut lattia-asentaja kertoili että parketti kestää paljon paremmin pientä taipuilua ja joustoa, koska ne saumat on hieman joustavamipia puuaineisina. Laminaatit murenee saumoista jos pohjat on epätasaiset.
RMT vm-55, pientä laittoo tää vaatii vaan.
i hate when people compares lemmy with god, i know he is great but he is not gonna be lemmy ever
i hate when people compares lemmy with god, i know he is great but he is not gonna be lemmy ever
Re: Laminaatin alusmateriaali
Voin taata, että tämä meidän lattiassa oleva tavara ei ollut kusetusta, todella hyvä asentaa, tasalaatuista ja kaikki saumat on yhä kiinni eikä naarmuja tai lohkeamia. Ja siis mä olen nähnyt monenlaista tavaraa. Laminaatitkin kannattaa katsoa hintaluokasta 15-25,-e/m2, missään nimessä niihin alle 10,-e/m2 kamoihin ei kannata koskea. En muista, mitä tuon kuluttajahinta oli kun ostin lavallisen tukkuhintaa. Pahin mitä olen nähnyt oli itse maahantuotu kontillinen jossa neliöhinta oli 3,-e... Ko. raksaliike meinasi säästää, mutta tuon tavaran asentamiseen meni tuplasti aikaa.murtoluku kirjoitti:Noi integroidut laminaatin alla olevat eristeet on niin kusetusta ku olla voi.
Samaa laminaattia ilman sitä intgroitua saa yleensä reippaasti halvemmalla.
Ja jää vielä halvemmaksi erillisen alustan kanssa.
Nyt pitää muuten muistaa halutaanko vain aluspahvia vai askeläänieristettä, siinä on vissi ero!
-
Mäkitupalainen
- Jäsen

- Viestit: 281
- Liittynyt: Pe Kesä 14, 2013 11:42
- Paikkakunta: Espoo
Re: Laminaatin alusmateriaali
Minua ei lattian kopina haittaa, sillä olen sitä kopinaa kuunnellut koko varhaisnuoruuteni
eli tärkeintä on löytää vain puukuitupitoinen alusmateriaali, joka soveltuu laminaatille ja tietty järkevään hintaan.
Onko tuo Byggarin alusmateriaali sen verran paksua kartonkia, että se joustaa hieman?
Onko tuo Byggarin alusmateriaali sen verran paksua kartonkia, että se joustaa hieman?
Re: Laminaatin alusmateriaali
Itse olen käyttänyt K-Raudan myymää vihreän väristä n. 6 mm paksuista juuri tähän tarkoitukseen valmistettua puukuitulevyä.
En nyt muista nimeä, mutta se on kuitenkin valmistettu Virossa.
Varsin tyytyväinen olen itse materiaaliin ollut.
En nyt muista nimeä, mutta se on kuitenkin valmistettu Virossa.
Varsin tyytyväinen olen itse materiaaliin ollut.


