Mikrosementtiä saunaan ja kylppäriin, kokemuksia?
Mikrosementtiä saunaan ja kylppäriin, kokemuksia?
Onko jollain kokemusta käytännössä onko tällainen mikrosementti toimiva pintaratkaisu saunaan tai kylppäriin? Onko kestävä pinta, onko helppo puhdistaa? Voitko suositella?
Ulkonäon ja laattakammon vuoksi tuo kiinnostaa, mutta epäilyttää kun ei oikein saa käyttäjäkokemuksia mistään.
Kyseessä siis ihan normi rintamamiestalon kellarissa oleva pesuhuone ja sauna, jonka lattiaan ja osittain seiniin tuota suunnittelen.
Entäs hinta, kallista kun on, saitko rahoille vastinetta mielestäsi?
http://www.decos.fi/Kosteiden%20tilojen ... aisut.html
Ulkonäon ja laattakammon vuoksi tuo kiinnostaa, mutta epäilyttää kun ei oikein saa käyttäjäkokemuksia mistään.
Kyseessä siis ihan normi rintamamiestalon kellarissa oleva pesuhuone ja sauna, jonka lattiaan ja osittain seiniin tuota suunnittelen.
Entäs hinta, kallista kun on, saitko rahoille vastinetta mielestäsi?
http://www.decos.fi/Kosteiden%20tilojen ... aisut.html
-
rautakauppias
- Jäsen

Re: Mikrosementtiä saunaan ja kylppäriin, kokemuksia?
Moron!
Kyselin samaa tässä jokunen aika sitten, mutta kokemuksia tuntuu olevan niukasti. Olen soitellut asiasta ainakin kolmelle eri valmistajalle ja kaikki ovat itse kehuneet tuotteitaan mm. mainiosti kosteisiin tiloihin sopiviksi (mitenkäs muuten). Edelleen harkinnassa on, että päällystäisin ainakin kylpyhuoneen seinät ja mahdollisesti lattiankin ko. tuotteella. Pirun hyvältä se ainakin kuvissa näyttää, en tiedä sitten miten paljon erilainen lopputulos on itsetehtynä. Hintaa sillä ainakin saa selvästä alemmaksi. Kävin muuten paikanpäällä tässä lähellä katsomassa livenä tuota mikrosementtipintaa ja vaikutelma oli ikäväkseni hyvin lähellä muovimattoa (varsinkin lattiassa), joka suuntasi ajatuksiani pois ko. tuotteesta. Uskoakseni eri valmistajilla on vähän erilaisia tuotteita, toisista saa tehtyä karheita pintoja ja toiset taas jäävät kestääkseen tuollaiseksi hieman kiiltäväksi muovimattoa muistuttavaksi pinnoitteeksi. Ja syy siihen on tietysti tuotteen kanssa käytettävä pinta-aine. Itselläni hakusessa olisi tuo ns. raffi-pinta, mutta mitenkä se sitten kestää veden ja saippuan kanssa pelehtiessä...? Ei ehkä se kaikista käytännöllisin pinnoite.
Kyselin samaa tässä jokunen aika sitten, mutta kokemuksia tuntuu olevan niukasti. Olen soitellut asiasta ainakin kolmelle eri valmistajalle ja kaikki ovat itse kehuneet tuotteitaan mm. mainiosti kosteisiin tiloihin sopiviksi (mitenkäs muuten). Edelleen harkinnassa on, että päällystäisin ainakin kylpyhuoneen seinät ja mahdollisesti lattiankin ko. tuotteella. Pirun hyvältä se ainakin kuvissa näyttää, en tiedä sitten miten paljon erilainen lopputulos on itsetehtynä. Hintaa sillä ainakin saa selvästä alemmaksi. Kävin muuten paikanpäällä tässä lähellä katsomassa livenä tuota mikrosementtipintaa ja vaikutelma oli ikäväkseni hyvin lähellä muovimattoa (varsinkin lattiassa), joka suuntasi ajatuksiani pois ko. tuotteesta. Uskoakseni eri valmistajilla on vähän erilaisia tuotteita, toisista saa tehtyä karheita pintoja ja toiset taas jäävät kestääkseen tuollaiseksi hieman kiiltäväksi muovimattoa muistuttavaksi pinnoitteeksi. Ja syy siihen on tietysti tuotteen kanssa käytettävä pinta-aine. Itselläni hakusessa olisi tuo ns. raffi-pinta, mutta mitenkä se sitten kestää veden ja saippuan kanssa pelehtiessä...? Ei ehkä se kaikista käytännöllisin pinnoite.
Kävin myös erään liikkeen lattiaa ihmettelemässä, oli se aika hyvän näköinen muttei ihan niin upea kuin oma mielikuva oli kuvien perusteella. Olikohan sieltä jätetty se muovimaisen vaikutelman antava pinnoite pois, kun ei mulle tullut sellaista vaikutelmaa. Omistaja valitteli, että lika imeytyy pintaan, lähtee vain "kulumalla" pois.
Eikö kellään ole pesu/saunstiloissa tätä?
Eikö kellään ole pesu/saunstiloissa tätä?
-
rautakauppias
- Jäsen

Kun tuo mikrosementti ei oikein vastannut odotuksia niin olen kääntänyt katseeni tuohon belle artin hartsipinnoitteeseen. Siitä saa edustajan mukaan karheaa betonimaista pintaa tai sileää niin halutessaan. On hengittävä, mutta likaa ja vettä hylkivä. Päälle vedettävä suoja-aine on joko kiiltävä tai puolihimmeä. Sävytys värikarttojen mukaan. Hinta on puolta kovempi kuin tuo mikrosementti, mutta neliöitä ei nyt niin paljon ole, että se konkurssiin veisi.
Kiitos vinkistä rautakauppias, tuohan onkin ihan paikallinen bisnes, täytyy tutkia! Olin siitä kuullutkin, mutta olin unohtanut. Hyvältä vaikuttaa heidän tuote, mutta varmaan kukkaroa kirpaisee...
Sit on vielä ainakin tuo Designbetoni, joka myös näyttää kivalta, ota näistä selvää. Ja tee-se-itse-miehellä olis varmaan tähän vielä omat reseptit
Sit on vielä ainakin tuo Designbetoni, joka myös näyttää kivalta, ota näistä selvää. Ja tee-se-itse-miehellä olis varmaan tähän vielä omat reseptit
Kävin katsomassa Belle Artin pintoja livenä. Hienoja! Hartsipinnat on hieman kiiltäviä (mattanakin), mutta siedettäviä. Taidan minäkin kallistua tähän suuntaan :D. Kalkkipinnat oli myös hyviä.
-
rautakauppias
- Jäsen

Mainiota. On mukava kuulla kerrankin mielipiteitä henkilöltä, joka on nähnyt keskusteltavana olevan tuotteen livenä :)Itse kun en ole vielä viitsinyt lähteä Turkuun asti ajeleen sen vuoksi. Lähinnä itseäni kiinnostaa nimenomaan tuo hartspinta, joka siis sopii kosteisiin tiloihin eli ymmärtääkseni myös kph:n ja saunan lattiaan, suihkuseinälle jne. Näköjään tuota kalkkipintaakin sinne suositeltiin, mutta suoraan se ei varmaan saa olla veden kanssa tekemisissä. Eli hartsipinta vaikutti hyvältä, mutta oli aavistuksen kiiltävä, ei kuitenkaan häiristsevän...näinkö se meni? :) Mitäs muuta esittelijä kertoi tuosta hartsipinnoitteesta kosteisiin tiloihin vai tuliko puheeksi?
Se hartsilattia oli tosiaan hieman kiiltävä, myös se mattavaihtoehto oli sellainen himmeäkiiltoinen. Ei siis missään tapauksessa matta. Pintaan saa erilaista struktuuria tekijän käsialan ja taitojen mukaan. Työtapa on kuulemma sellainen että itsekin voi tehdä ja jopa onnistua, en oo vielä sen tarkemmin perhehtynyt, kerroksia tulee useita ja pinnan työstöaikaa on kohtuullisesti.
Kyselin myös lattian liukkaudesta, koska käsituntumalta tuntui että voisi olla märkänä liukas, mutta esittelijä vakuutti ettei ole liukas, ja kukaan asiakkaista ei ole valittanut liukkaudesta. Hän myös sanoi että pintaan voidaan lisätä jotain mikrohiukkasia (joka ei muuta pintaa mutta tekee nihkeämmäksi, ei siis tarkoita mitään rakeita) vielä entisestään vähentämään liukkautta.
Kannattaa varmaan sun soittaa sinne ja ruinata itsellesi mallipala, heillä on niitä siellä
minäkin sain muutaman mukaan.
Kalkkipintaa ajattelin itse pukuhuoneen puolelle. Se nyt on vissiin ihan tavallinen kalkkimaali jonka vetäminen onnistuu "jokaiselta".
Kyselin myös lattian liukkaudesta, koska käsituntumalta tuntui että voisi olla märkänä liukas, mutta esittelijä vakuutti ettei ole liukas, ja kukaan asiakkaista ei ole valittanut liukkaudesta. Hän myös sanoi että pintaan voidaan lisätä jotain mikrohiukkasia (joka ei muuta pintaa mutta tekee nihkeämmäksi, ei siis tarkoita mitään rakeita) vielä entisestään vähentämään liukkautta.
Kannattaa varmaan sun soittaa sinne ja ruinata itsellesi mallipala, heillä on niitä siellä
Kalkkipintaa ajattelin itse pukuhuoneen puolelle. Se nyt on vissiin ihan tavallinen kalkkimaali jonka vetäminen onnistuu "jokaiselta".
Hei. Onko kellään tuoreempia kokemuksia näistä mikrosementti/hartsi/elämyslattia tuotteista, joita voisi laittaa vesieristeen päälle ja silti säilyttää betoninen ilme? Tai onko kukaan teistä asentanut näitä itse? Ollaan käyty ihmettelemässä Bel Artin hartsipinnotteita ja mikrosementti näytteitä sekä pyydetty tarjous Elämyslattiasta, joka myös on jonkun sortin hartsipinnoite. Sen verran tyyristä tämä lysti tulee olemaan, että jos päätytään johonkin em. tuotteista tulee meidän se itse asentaa. Kuitenkin asennusohjeet jälleenmyyjillä on vähän viitteellisiä, niin hieman epävarma vielä olen. Kaikki kokemukset olisi tässä vaiheessa kaivattuja. Ja jos tiedätte muita vastaavia tuotteita, niin kertokaa ihmeessä! 
Blogissa nimeltä Katin kokeelliset remontit, on tehty tuon tyyppisiä juttuja aika paljon. Lueskelin sitä kun mietin vaihtoehtoa meidän pesutiloihin. Päädyttiin kuitenkin kuusikulmaiseen lattialaattaan.
Meillä suunnitteilla on myös jonkinlainen betonipinta ehkä jopa koko kellarin alueelle. Tietyllä laattajaolla on tässä lattiakaivojen paikkoja mietitty ja linja-kaivokin tulee pesuhuoneeseen, että puolenmetrin laatoilla voisi myös lattiat tehdä. Mutta jotenkin silti houkuttaa tuo betonipinta sen puolesta, että nurkat on aika vinot ja laatat vain korostaisi sitä ja itseasiassa betonipinnallahan tuo kellari on jo 70 vuotta ollutkin.
Katin blogissa oli betonipinnan saamiseksi käytetty weber 4400 tasoitetta ja lakkaa, jossa mukana helmiäistä, mutta mitenkäs näiden aineiden hengittävyys? Tavoitteena on kuitenkin, että lattia hengittää molempiin suuntiin.
Missä Oulun lähistöllä pääsisi näkemään tällaista betonipintaista kylpyhuonetta? Ei oikein viitsi nettikaupasta mitään tilata näkemättä, neliöitä on kuitenkin paljon ja sitä kautta hintaa. Paras tietysti jos joillain rautakaupasta saatavilla laasteilla saisi itse tehtyä kelvollisen pinnan aluksi vaikka 2 neliön vessaan.
Katin blogissa oli betonipinnan saamiseksi käytetty weber 4400 tasoitetta ja lakkaa, jossa mukana helmiäistä, mutta mitenkäs näiden aineiden hengittävyys? Tavoitteena on kuitenkin, että lattia hengittää molempiin suuntiin.
Missä Oulun lähistöllä pääsisi näkemään tällaista betonipintaista kylpyhuonetta? Ei oikein viitsi nettikaupasta mitään tilata näkemättä, neliöitä on kuitenkin paljon ja sitä kautta hintaa. Paras tietysti jos joillain rautakaupasta saatavilla laasteilla saisi itse tehtyä kelvollisen pinnan aluksi vaikka 2 neliön vessaan.
On itesekin noita tullut ihmeteltyä, mutta hinnat tosiaan on melkein sitä luokkaa että laatalla tulisi halvemmaksi. Miten muuten tuon kanssa on, onko hartsi muka hengittävää? 
Mitenkäs sitten jos kuivissa tiloissa hioisi vain sen betonilaatan hyvin ja sen jälkeen lakkaisi. Tummuutta ja kiiltoahan saa pelkällä lakallakin jos haluaa. Olisi ainakin aidon betonipinnan näköinen ja halpa. Laatoittaa sitten seuraavassa remontissa jos ei tykkää. Pesutiloissa keksii sitten jonkin sopivan värisen laastin vesieristeen päälle ja lakka pintaan. Eiköhän noita lakkoja ainakin löydy hengittävinä versioina.
Hiukan vastaavaa on suunnitelmissa kylppärin ja pukuhuoneen seinäpintaan, kellarissa.
Jossain tuli vastaan mielenkiintoinen vaihtoehto. Kipsilaastia seinään jossa vesieriste pohjana! Jos sellaiseksi jättää niin vesiroiskeista jää läikkiä, mutta saunasuojalla käsiteltynä se antaa suojaavan pinnan, hengittää ja sisältää kaikenlisäksi homeenestoaineet. Ja sitähän saa eri sävyinä.
Onko kenelläkään enempää kokemusta tästä vaihtoehdosta? Vaikutti senverran hyvältä idealta että aion kokeilla ainakin yhteen seinään vesieristeen päälle.
Tuossa on itse kipsilaastista lisää infoa, mutta edellämainitusta pinnoittamisesta en löytänyt viimeksi oikein mitään juttua:
http://www.knauf.fi/
Jossain tuli vastaan mielenkiintoinen vaihtoehto. Kipsilaastia seinään jossa vesieriste pohjana! Jos sellaiseksi jättää niin vesiroiskeista jää läikkiä, mutta saunasuojalla käsiteltynä se antaa suojaavan pinnan, hengittää ja sisältää kaikenlisäksi homeenestoaineet. Ja sitähän saa eri sävyinä.
Onko kenelläkään enempää kokemusta tästä vaihtoehdosta? Vaikutti senverran hyvältä idealta että aion kokeilla ainakin yhteen seinään vesieristeen päälle.
Tuossa on itse kipsilaastista lisää infoa, mutta edellämainitusta pinnoittamisesta en löytänyt viimeksi oikein mitään juttua:
http://www.knauf.fi/
- lmfmis
- Jäsen

- Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Tuo mikrosementti on muovilaastia, varsin kallista, mutta saa ohuet kerrokset.
Jos vain haluaa betonilook, niin valaa 20-50mm laatan vesieristeen päälle, hioo pinnan mieleisekseen ja on betonilook. Säkkikamana melkein ilmasta, jos haluaa, niin laittaa lasikuitu verkon vahvikkeeksi.
Jos vain haluaa betonilook, niin valaa 20-50mm laatan vesieristeen päälle, hioo pinnan mieleisekseen ja on betonilook. Säkkikamana melkein ilmasta, jos haluaa, niin laittaa lasikuitu verkon vahvikkeeksi.
Viimeksi muokannut lmfmis, Pe Joulu 04, 2015 10:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430