Porin matin oikeaoppinen lämmittäminen
Re: Porin matin oikeaoppinen lämmittäminen
Hienolta näyttää tuo pitkulainen. Mäkin tosiaan roudasin alkukesästä sen metrin korkean 240kg painavan mökille. Vesimatka taittui ponttoonilaiturilla veneen perässä hinaten, mökkiin sisään ja paikalleen meni heittäen kun oli 6 ukkoa kantamassa :) ihan lautalattian päällä seisoo, hyvin on kestäny. pellin pistin toki väliin.
Voisko joku ystävällinen sielu kertoa, että miten ne puut sais Porinmatissa syttymään (ja palamaan!)? Meidän matissa ei ole mitään ruuvia luukussa, pelkkä tuhkalaatikko ja pellin vipu yläosassa. Tuo, että puut palaa pystyasennossa ensin yläosasta eikä sitten sammu vaan palaa loppuun on mulla vielä täysin opittava juttu.
Kiitos!
Kiitos!
^ Jos Masa on sellaista mallia missä ei ole "ilmaruuvia", pidä syttymisen ajan luukkua vähä raollaan. Siinä luukussa on ihan oma pykälänsä tätä varten. Kun puut palaa iloisella kohinalla, laita luukku kiinni ja raota vähän tuhkalootaa.
Tuo Matti,jossa ei sitä ilmaruuvia luukussa ole,on 60-luvulla vanhasta 50-luvun kuosista (joka puolestaan oli modernisoitu 40-luvun mallista) modernisoitu versio ja suunnilleen samannäköisenä sitä valmistetaan vieläkin.Tuossa mallissa toisioilma ohjataan tuhkapesän kautta sen etuosasta luukun lieskalevyn väliin ja sieltä pesään.Ensiöilma on arinan läpi menevä paloilma ja toisioilma pitää syöttää arinan yläpuolelle,mielellään pesän yläosaan mahdollisimman täydellisen palamisen aikaansaamiseksi.Eli tuossa mallissa paloilmaa annetaan vain tuhkalaatikon kautta eikä toisioilmasta tarvitse erikseen huolehtia,mutta sytytysvaiheessa voi tosiaan luukkua pitää raollaan.
Jos oikein käsitin,on em.tapauksessa pesää koitettu sytyttää täytön yläosasta,niinkuin nykyään suositellaan.Oletko kokeillut perinteisellä menetelmällä,eli täytön alareunasta?Voi toimia tuossa tapauksessa paremmin kun kyseessä on pystyyn ladottu pienehkö pesällinen.
Jos oikein käsitin,on em.tapauksessa pesää koitettu sytyttää täytön yläosasta,niinkuin nykyään suositellaan.Oletko kokeillut perinteisellä menetelmällä,eli täytön alareunasta?Voi toimia tuossa tapauksessa paremmin kun kyseessä on pystyyn ladottu pienehkö pesällinen.
Mulla on saunakammarissa juuri tuollainen masa, se 80cm korkee keittolevyllä. Hyvin puut syttyy alta sytyttäessä kun on tuhkaluukku reilusti auki.. päältä sytytystä en kyllä ole edes kokeillut. pieniä sytykepuita aluksi kanssa.
Mulla ainakin savutttaa niin pirusti vaikka mitä tekee
on tuhkaluukkua auki, pelti auki jne. mun mallissa ei ilmaruuvia vaan tuhkaluukun alla toinen luukku. Ja tosiaan molemmat luukut auki, nyt se kyllä palaa iloisesti kun luukku auki ja tuhkis hitusen auki. Voi olla asiansa kun sytykkeenä käytän jämä/rakennus jäte puuta niin eipä ne meinaa palaa niin täytyy varmaan hommata kunnon puita
- PetteriKivimäki
- Jäsen

^Onhan sulla varmasti veto kondiksessa?
Minä sytytän PM:ni ekologisesti päältä ja alta ja keskeltä; tuhkaluukku raollaan reippaasti, sytykkeenä tuohta ja pesässä rutikuivaa "paskapuuta" eli raksajätettä pilkottuna herkullisiksi annospaloiksi. Puoli minuuttia ja on kauhia notski.
Minä sytytän PM:ni ekologisesti päältä ja alta ja keskeltä; tuhkaluukku raollaan reippaasti, sytykkeenä tuohta ja pesässä rutikuivaa "paskapuuta" eli raksajätettä pilkottuna herkullisiksi annospaloiksi. Puoli minuuttia ja on kauhia notski.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Et kai tarkoita, että pidät sitä tuhkaluukun alla olevaa nuohousluukkuakin auki? Ei se silloin tulipesän kautta vedä, vaan suoraan siitä nuohousluukusta.jarno78 kirjoitti:Mulla ainakin savutttaa niin pirusti vaikka mitä tekeeon tuhkaluukkua auki, pelti auki jne. mun mallissa ei ilmaruuvia vaan tuhkaluukun alla toinen luukku. Ja tosiaan molemmat luukut auki, nyt se kyllä palaa iloisesti kun luukku auki ja tuhkis hitusen auki. Voi olla asiansa kun sytykkeenä käytän jämä/rakennus jäte puuta niin eipä ne meinaa palaa niin täytyy varmaan hommata kunnon puita
Joo en sitä piä auki, huomasin vaan et jos kerkee jäähtyy tuo matti parka niin sit kyllä puskee savut pihalle mut lämpinä ei tuu mitn ja pirun oienillä puilla pitää alottaa. Tämä on ensimmäinen tämmöinen pirtti missä on puulämmitys, hakemista vielä 
Siinä nuohousluukussa voi koittaa polttaa ensin vähän paperia tai vaikka tuikku-kynttilää, jotta saa vedon aikaiseksi. Näin olen saanut kylmän vierasmökin Masan vetämään pitkän käyttämättömyyden jälkeen. Ja ensimmäinen pesällinen tosiaan pienillä puilla ja harvakseltaan ladottuna.
- Rosvolinna
- Jäsen

Kyllä tuo 170 malli nousee portaita - ei kantamalla, mutta tekniikalla. Kiinnitin uunin liinoilla nokkakärryyn ja parilla ketjutaljalla vetelin sen vintille. Taljat olivat kiinni kattotuoleissa ja portaissa vaneri luiskat.
Olisi se varmaan yhdelläkin taljalla noussut, mutta laitoin toisen varmistukseksi. Olisi tullut porrashuoneeseen uusi uloskäynti mikäli tuo olisi puolimatkan mutkassa lähtenyt lapasesta.
Sanomatkin selvää - olin itse uunin yläpuolella vetelemässä ketjusta.
Olisi se varmaan yhdelläkin taljalla noussut, mutta laitoin toisen varmistukseksi. Olisi tullut porrashuoneeseen uusi uloskäynti mikäli tuo olisi puolimatkan mutkassa lähtenyt lapasesta.
Sanomatkin selvää - olin itse uunin yläpuolella vetelemässä ketjusta.
Casa La Utoja
Tosiaankin matti kuten kaikki muutkin tulisijat pukkaa helposti savut sisään pitkän käyttämättömyyden jälkeen. Hormissa on ns ilmalukko. Sen saa liikkeelle jo mainituilla konsteilla kuten paperin polttamisella tai kynttilällä. Itse tohotan föönillä muutaman kymmenen sekkaa ja johan lähtee.
Itellä kävi sellanen mielessä kun hakusessa ois äärimmäisen harvinainen korkea porinmatti, mutta näin loppipeleissä ajateltuna eipä tuollasen " kuoritakan " muuraaminen itse lopulta olisi kamalan vaikeata kun omaa peltisepän tadot niin loihtii sen kuoren siihen ja muuraa sitten ne tulitiilet sisälle. Sais ainanki just halutun korkusen, eikä tarvitse omata mestarimuurarin taitoja kun esteettisyyden hoitaa se pellikuori.
Tuli poistettua vanha matti käytöstä. Jäi ylimääräiseksi lähes uudet tuhkalaatikko, arina ja sen alaluukun kansi. Tarviiko joku?