Uusi öljypoltin käy useammin kuin vanha?

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vtec-Mies
Jäsen
Jäsen

Re: Uusi öljypoltin käy useammin kuin vanha?

Viesti Kirjoittaja Vtec-Mies »

PetteriSeppänen kirjoitti:Pakko puuttua tuohon vastapaineasiaan. Pakoputkia mitoitetaan sen vuoksi, että saataisiin oikea määrä vastaimpulssia oikeaan aikaan, pakoputken avartuminen aiheuttaa imua megafonin lailla pakosarjan kanavan avartuessa kollektoriin(yhden sylinterin pakokaasut äkkinäisesti laajentuvat kolmen muun kanaviin). Tuo alipaine sitten imee venttiilien ylimenoajan tuoretta seosta imusarjasta sylinteriin josta se virtaa myös hieman pakokanavaan. Kun pakokaasu kohtaa seinän/ahtaan paikan muodostuu vastapaineimpulssi joka mitoitetaan osumaan parahikseen pakokanavaan kun pakoventtiili on sulkeutumassa männän ohitettua alakuolokohdan sen liikkuessa takaisin puristustahtia ylöspäin. Ylipainepulssi siis ahtaa alipainepulssi imemän tuoreen seoksen sylinteriin joka parantaa puristuspaineita -> vapaasti hengittävän moottorin ahdin. Sitten taas jos mitään ymmärrän tulisijoista, niin turhan vedon rajoittaminen ei rajoita ilman saantia vaan ulospääsyä -> palotapahtuma on rauhallisempi ja ennen kaikkea palokaasujen virtaus hitaampaa jolloin esim virtausnopeuden puolittuessa palokaasulla on huomattavasti enemmän aikaa vaikuttaa tulisijan kanaviin lämpöä luovuttamalla jolloin palokaasu poistuu hormiin viileämpänä.
Mun oli pakko lukea pariin kertaan tää teksti.. oli jotenkin tutun kuulosta.. ai niin mähän olin kirjoittanut samasta asiasta hetkeä aikaisemmin enne petterin selvennystä/ sepostusta.
esim. pakoputken avartaminen (mulla lyhentäminen), seuraus siis se että lämpö (lämpölaajenemisen aiheuttama liike-energia) karkaa liian nopeasti (pakoventtiiliin). Oven raottamisella tarkoitin juuri sitä venttiiliä yms. No eipä siitä enempää. :cool: Minä yritin selvittää vain sitä vastapaineen merkitystä.. öljypolttimohan muodostaa puhaltimella jatkuvaa ilman ylipainetta ja palotapahtuma lisää ylipainetta entisestään siellä pesässä.. No meniköhän nyt oikein :-D. Sopivan paineeen saavuttaminen pesässä pyrkii suuntaamaan palotapahtuman laajenemisprosessin lämpöenergiaa tasaisesti joka suuntaan.. eikö ole helppoa :lol:
tessu kirjoitti:Joo ja tukkoo ja kittaa hormin kun kitupalaa kuten mulla kävi ja sytty hormipalokin!
Eli kompromissi on aina löydettävä jos mielii että tulisijat toimii.
Öljypoltin hommissa kannattaa kyl kääntyä ammattimiehen puoleen ennemmin kuin testailla itte kaikkee mahollista,on senverta kallista se testiaine jos sitä nyt tonneittain menee?
Sen huomasin aikoinaa meilläkin kun uusipoltin tuli että eritavalla se vanhassa kattilassa pelaa kuin varmaan uudessa? uudet kun on tehty uusiin ja vanhat vanhoihin,sillon se on aina semmosta säveltämistä kun vanhaan sen laittaa,huonolla tuurilla se kuluttaa enempi kuin se vanha,ainakin sillon kun juoksee kaikenmoista miestä sitä säätämässä ja nuohoomassa!
Kerroppas hieman minkälainen systeemi oli ennen ja millainen nyt, eli pannun merkki, malli ja vuosimalli ennen ja nyt.. polttimon vastaavat tiedot :shock: . Oliko huollettu säännöllisesti? Oliko hormi ja pannu putsattu säännöllisesti.. putsaatko itse pannua (itse putsaan pannun 2-3 kertaa vuodessa, hyötysuhde paranee viini .) Ihan vaan siksi kysyn, josko sieltä aukeaisi jokin mahd. syy hormipalolle, joka on aina paha juttu. :cry:
Laadun Tae, Älä Urakointia Muualta Hae!.. Tee siis ihan ite!
Vastaa Viestiin