tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
Avatar
jtbo
Jäsen
Jäsen
Viestit: 10878
Liittynyt: Ti Maalis 04, 2008 22:32
Paikkakunta: Ulkona palveluista

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja jtbo »

tuuma kirjoitti: No, huh huh! Tuli heti mieleen jostain jonkun laulun nimi "Slippery than Wet" En tosin tiedä onko sellaista biisiäkään :-)

Mulla on edelleen tuo yksi SCSI -levy jossa on vaimon ottamia muistoja sisältäviä kuvia juniorin vauva-ajoilta. Ehkäpä ne saa pelastettua jotenkin, ainakin isolla rahalla?

Noita varastoja on tosiaan ilmestynyt huomattavan paljon lyhyessä ajassa eikä varmaan huvikseen niitä pystyttele.
Eihän tuossa kenkien kanssa pystyssä meinannut kestää, mutta fillarin kanssa ei mitään ongelmaa.

Tälläistäkin oli ja tuossa oli vähän enemmän haastetta, mutta paremmin pyörällä pärjää kuin kävellen:
Kuva

Nuo palauttaa paljon:
http://www.ibas.fi/ontrack-datarecovery/private/
Tosin tuo "ainoastaan 145€" pistää hieman miettimään, mitähän se itse palautus sitten on, jos tuo on "ainoastaan 145€"?

Joskus muistan, kuinka se oli euroissa paljon enemmän kuin yksi touhutonni yrityksen muistitikun palautus, mutta yksityisille se ehkä on "vain" joitain satoja euroja :roll:

Recuva tietty palauttaa, mutta ei rikkinäiseltä. Ultimate boot cd sisälsi monia työkaluja, joilla ehkä saa jotain imaistua talteenkin, mutta välttämättä ei auta sekään, riippuu aina miten on rikki.

Pakastimessahan sitä on paljon levyjä saatu henkiin, mutta onko vika levyssä vai ohjaimessa?
Avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen
Viestit: 17209
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 22:17
Paikkakunta: TUUSULA

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja tuuma »

jtbo kirjoitti:
Eihän tuossa kenkien kanssa pystyssä meinannut kestää, mutta fillarin kanssa ei mitään ongelmaa.

Tälläistäkin oli ja tuossa oli vähän enemmän haastetta, mutta paremmin pyörällä pärjää kuin kävellen:

Nuo palauttaa paljon:
http://www.ibas.fi/ontrack-datarecovery/private/
Tosin tuo "ainoastaan 145€" pistää hieman miettimään, mitähän se itse palautus sitten on, jos tuo on "ainoastaan 145€"?

Joskus muistan, kuinka se oli euroissa paljon enemmän kuin yksi touhutonni yrityksen muistitikun palautus, mutta yksityisille se ehkä on "vain" joitain satoja euroja :roll:

Recuva tietty palauttaa, mutta ei rikkinäiseltä. Ultimate boot cd sisälsi monia työkaluja, joilla ehkä saa jotain imaistua talteenkin, mutta välttämättä ei auta sekään, riippuu aina miten on rikki.

Pakastimessahan sitä on paljon levyjä saatu henkiin, mutta onko vika levyssä vai ohjaimessa?
Pitkillä varsilla olevat apparit taitaisin laittaa :-D Ai niin, sulla olikin nastat silloinhan asia on eri. Fillareissa ei taida nastamääräyksiä (vielä) olla, tuollaiset...

Kuva
Lähde: http://www.aamuposti.fi/artikkeli/18829 ... mestariksi



Luulen, en tiedä, että vika on ohjaimessa ja kun ei ole SCSI -ohjaimia tallissa pyörimässä niin ei ole päässyt kokeilemaan. Kiitosta jälleen linkeistä! Yksityisillä harvoin mitään arvokasta tai siis rahallisesti arvokasta mutta ottaahan se kupoliin kun kuvat menee :(
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Avatar
jtbo
Jäsen
Jäsen
Viestit: 10878
Liittynyt: Ti Maalis 04, 2008 22:32
Paikkakunta: Ulkona palveluista

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja jtbo »

pvalilalle tuosta sitten linkkiä:
http://www.nethorse.fi/cat/product_catalog.php?c=72

Huomautettakoon, että Biltemasta ihmisen polvisuojat irtoaa roimasti alle 20 kymppiin, sellaiset motocrossiinkin soveltuvat, alle kympillä toki saa niitä perusmalleja.

Joskus niitä ohjaimia oli jokainen nurkka väärällään ja kympillä sai jo valita, nykyään ei niinkään, tuollainen löytyi:
http://www.tori.fi/paijat-hame/SCSI_kor ... w=3&last=1
Avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen
Viestit: 17209
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 22:17
Paikkakunta: TUUSULA

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja tuuma »

jtbo kirjoitti:Huomautettakoon, että Biltemasta ihmisen polvisuojat irtoaa roimasti alle 20 kymppiin, sellaiset motocrossiinkin soveltuvat, alle kympillä toki saa niitä perusmalleja.

Joskus niitä ohjaimia oli jokainen nurkka väärällään ja kympillä sai jo valita, nykyään ei niinkään, tuollainen löytyi:
http://www.tori.fi/paijat-hame/SCSI_kor ... w=3&last=1
Niin, polvisuojat ovat vähintään mukava varuste kaatuessa mutta on sellainen olkapää-rintapanssarikin. Motocrossissa harvoin sattuu pahasti, välineurheilua sekin.

Minä jotenkin missasin tuon SCSI ajan ja yllätys olikin kohtuullinen kun tuon tajusin. Niin, arvaa olenko minä toivonut jostain löytäväni ko. ohjaimen mutta vaikka olisin jostain löytänytkin niin en olisi tiennyt käykö mikä vain ohjain vai pitääkö olla jotenkin juurikin tiettyyn sopiva. Muisteissakin olen vähän untamo kun niitäkin on niin paljon kovin erilaisia.

Onko teillä jollain muuten kokemusta SD-korttien WLAN ominaisuuksista eli toimivatko tukiasemana vai miten ottavat yhteyden jos toimivat WiFi:llä? Kysyy, tyyppi, jolla aina liityntäjohdot hukassa että MiniUSB, MicroUSB, USB ja Apple maailman vieläkin sekavammat liittimet... Miten Aplle muuten saa olla ilman MicroUSB:ia, eikös sen pitänyt olla ihan EU:n joku laki :roll:
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Avatar
jtbo
Jäsen
Jäsen
Viestit: 10878
Liittynyt: Ti Maalis 04, 2008 22:32
Paikkakunta: Ulkona palveluista

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja jtbo »

tuuma kirjoitti: Niin, polvisuojat ovat vähintään mukava varuste kaatuessa mutta on sellainen olkapää-rintapanssarikin. Motocrossissa harvoin sattuu pahasti, välineurheilua sekin.

Minä jotenkin missasin tuon SCSI ajan ja yllätys olikin kohtuullinen kun tuon tajusin. Niin, arvaa olenko minä toivonut jostain löytäväni ko. ohjaimen mutta vaikka olisin jostain löytänytkin niin en olisi tiennyt käykö mikä vain ohjain vai pitääkö olla jotenkin juurikin tiettyyn sopiva. Muisteissakin olen vähän untamo kun niitäkin on niin paljon kovin erilaisia.

Onko teillä jollain muuten kokemusta SD-korttien WLAN ominaisuuksista eli toimivatko tukiasemana vai miten ottavat yhteyden jos toimivat WiFi:llä? Kysyy, tyyppi, jolla aina liityntäjohdot hukassa että MiniUSB, MicroUSB, USB ja Apple maailman vieläkin sekavammat liittimet... Miten Aplle muuten saa olla ilman MicroUSB:ia, eikös sen pitänyt olla ihan EU:n joku laki :roll:
Pyöräilyssä kyynärpää ja polvi tuntuu olevan kovilla, jos uskoo valmistajan rengaspainesuosituksia renkaan kyljessä, mutta ongelma poistuu, kun vähentää siitä noin 1.5 baaria eli renkaassa ilmaa noin 1 bar :lol:

SCSI ajasta on jo kovin kauan, mutta muistelen, että ne oli hämmästyttävän hyvin yhteensopivia, tuolla jotain:
http://www.ahinc.com/scsi.htm

edit: tuopas oli yllättävän hauska:
http://www.youtube.com/watch?v=WU6kzpX-7Kw
Avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen
Viestit: 17209
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 22:17
Paikkakunta: TUUSULA

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja tuuma »

jtbo kirjoitti: Pyöräilyssä kyynärpää ja polvi tuntuu olevan kovilla, jos uskoo valmistajan rengaspainesuosituksia renkaan kyljessä, mutta ongelma poistuu, kun vähentää siitä noin 1.5 baaria eli renkaassa ilmaa noin 1 bar :lol:

SCSI ajasta on jo kovin kauan, mutta muistelen, että ne oli hämmästyttävän hyvin yhteensopivia, tuolla jotain:
http://www.ahinc.com/scsi.htm

edit: tuopas oli yllättävän hauska:
http://www.youtube.com/watch?v=WU6kzpX-7Kw
Ei kannata näemmä olla liian ylimielinen ja pääasia oli että lopussa joillain oli hauskaa :-D

Kiitosta tuosta selventävästä SCSI:kin. Ei ehkä ihan huono ratkaisu sen ajan oloihin. Tuollaisesta 320 -version ohjaimesta tuo urputti ennenkuin loppui toiminta kokonaan.

Muistelen että kesät talvet ajoin pienenä kouluun, ajoin kyllä mopollakin ja sitten kevarilla, kunnes käytiin kaverin kanssa Keravalla kerran -20...-30 pakkasten aikaan :lol: Pyöräily on toki järkevämpää kun on jäsenet liikkeessä ettei vallan jämähdä niin että kaatuu kotipihaan kun ei jalat toimikaan kuten piti. Kevariin sain enduropiikit se sitten taasen edesauttoi nopeampaan vauhtiin mutkissa kuin kesällä.

Plääh, niin rapakunnossa olen että olisi syytä tuo kulkuri rengastaa talvipyöräilyyn. Mutta mutta, hassuinta on kun paikallisessa marketissa oli joku arvonta, joihin tuskin koskaan muo kukaan jallittaa, niin tuli palkintona lahjakortti kuntoklubille ja soittivatkin milloin tulen, niin arvasitte, selittelin kiireitäni... :( Tokihan tajusin että markkinointitemppuhan tuo kuitenkin oli, muo ei huijata edes ilmaiseksi kuntoilemaan! Vaikka kyllä pitäisi joku keino keksiä mutta omasta päästä.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen
Viestit: 18270
Liittynyt: Ke Joulu 06, 2006 16:54
Paikkakunta: Vantaa

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja pvalila »

SCSI oli yhteensopiva niin kauan kun tyydyttiin maltillisiin nopeuksiin. Nopeatkin levyt osaavat nuo hitaammat modet ja juuri niiden avulla risalta levyltä datat luetaan ulos.

Aika moni softa aikoinaan halusi kirjoitella sinne risalle levylle, ei ollenkaan hyvä idea!

Mutta etkö sinä epäillyt, että rikki meni ohjain, ei levy?

Applehan silloin aikoinaan käytti SCSI:tä kaikkialla, sellainen munkin vanhoissa Maceissäni on.

Mulla ei vain valitettavasti ole (mielestäni) yhtään SCSI ohjainta enää puuceelle.

Jonkin vähän vanhemman serverin kun saisit jostain keikattua, sillähän tuo luku onnistuisi.

- Saatat toki tarvita jonkin sortin sovittimen, nopeuksien kasvaessa kaapelointi ja liittimet kehittyivät.

Missä koneessa tuo kovalevy alkujaan oli, entisessä serverissä? Onko kone tallessa, laitoitko siihen IDE-levyn tilalle?
Avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen
Viestit: 18270
Liittynyt: Ke Joulu 06, 2006 16:54
Paikkakunta: Vantaa

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Tuuma, ratsastajilla on turvaliivit. Toiselle tyttärelle tuli liian suuret, pitää ostaa uudet. Nuo liian suuret kutistuvat sopiviksi, kun lapset vähän kasvavat.
Avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen
Viestit: 17209
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 22:17
Paikkakunta: TUUSULA

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja tuuma »

pvalila kirjoitti:SCSI oli yhteensopiva niin kauan kun tyydyttiin maltillisiin nopeuksiin. Nopeatkin levyt osaavat nuo hitaammat modet ja juuri niiden avulla risalta levyltä datat luetaan ulos.

Aika moni softa aikoinaan halusi kirjoitella sinne risalle levylle, ei ollenkaan hyvä idea!

Mutta etkö sinä epäillyt, että rikki meni ohjain, ei levy?

Applehan silloin aikoinaan käytti SCSI:tä kaikkialla, sellainen munkin vanhoissa Maceissäni on.

Mulla ei vain valitettavasti ole (mielestäni) yhtään SCSI ohjainta enää puuceelle.

Jonkin vähän vanhemman serverin kun saisit jostain keikattua, sillähän tuo luku onnistuisi.

- Saatat toki tarvita jonkin sortin sovittimen, nopeuksien kasvaessa kaapelointi ja liittimet kehittyivät.

Missä koneessa tuo kovalevy alkujaan oli, entisessä serverissä? Onko kone tallessa, laitoitko siihen IDE-levyn tilalle?
Juu, IDE:n laitoin tilalle. Mun mielestä ihan tavallinen pöytäkone tuo on, aika monta levypaikkaa siinä tosin on. Nyt se on matkustamassa vanhuksille. Sellaiseen erilliseen korttiin tuon levyn kaapelit menivät ja sitä minusta BIOS taannoin herjasi. En ole oikeastaan perehtynyt siihen sen koommin paitsi ne kuvat...
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen
Viestit: 17209
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 22:17
Paikkakunta: TUUSULA

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja tuuma »

pvalila kirjoitti:Tuuma, ratsastajilla on turvaliivit. Toiselle tyttärelle tuli liian suuret, pitää ostaa uudet. Nuo liian suuret kutistuvat sopiviksi, kun lapset vähän kasvavat.
Nehän ne suojaakin, eikä se ratsastajapottakaan mikään turvallisuuden perikuva ole, ratsukin on sentäs hieman korkeampi kuin nuo kaksipyöräiset ja ennenkaikkea arvaamattomampi!
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen
Viestit: 18270
Liittynyt: Ke Joulu 06, 2006 16:54
Paikkakunta: Vantaa

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja pvalila »

tuuma kirjoitti:
pvalila kirjoitti:Tuuma, ratsastajilla on turvaliivit. Toiselle tyttärelle tuli liian suuret, pitää ostaa uudet. Nuo liian suuret kutistuvat sopiviksi, kun lapset vähän kasvavat.
Nehän ne suojaakin, eikä se ratsastajapottakaan mikään turvallisuuden perikuva ole, ratsukin on sentäs hieman korkeampi kuin nuo kaksipyöräiset ja ennenkaikkea arvaamattomampi!
Mutta onneksi ei yhtä nopea!

Ratsastuskypärät ovat parantuneet, ovat nykyisin lähempänä mopokypärän tasoa kuin fillarikypärää.
Avatar
jtbo
Jäsen
Jäsen
Viestit: 10878
Liittynyt: Ti Maalis 04, 2008 22:32
Paikkakunta: Ulkona palveluista

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja jtbo »

Fillarikypärissäkin on sellaisia motocrosskypärää vastaavia, mutta ehkä hieman paremmalla ilmastoinnilla varustettuja.

Tulipa mieleeni, että joskus noissa SCSI ohjaimissa on kaksi väylää ja siinä toisessa saattaa olla vielä eloa, vaikka toinen väylä pimenisikin.

Toki se klassinen kortti irti ja takaisin, taas toimii menetelmä on varmaan jo testattu?

Toisaalta, eikös vanha mac auttaisi asiaa sen verran, että näkisi siinä onko se levy hengissä, ehkä jollain boottaavalla linux distrolla moisen saisi jopa sen verran henkiin, että saa datat siirrettyä tikulle? Macithan ovat olleet aika edistyksellisiä usb välineiden yms. suhteen aikoinaan?

Parhaat hevoset juoksevat 80km/h, mutta suurin osa taitaa päästä kuutenkymppiin?

Ei fillarilla niistä ohi mennä kuitenkaan.
Avatar
jtbo
Jäsen
Jäsen
Viestit: 10878
Liittynyt: Ti Maalis 04, 2008 22:32
Paikkakunta: Ulkona palveluista

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja jtbo »

pvalila, pitäisiköhän sun jotenkin velvoittaa tyttäresi osallistumaan hepan kustannuksiin, jos sellainen pitää kerta saada?

Saisiko siitä sitten mitään vipuvartta, kun tallivuokran lisäksi olisi yllättäviin menoihin varattava myös budjettia, vähän kuten taloyhtiöissäkin ja jos vähänkään tuolta ymmärrän asiaan, niin 500 euroa kuussa voi olla vielä alakanttiin ihan kaikki huomioiden, myös siis nuo yllärikuluhin varautumiset.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/5117743

Ehkä tyttäret voisivat hankkia vaikka puolet tuosta kuukausittaisesta summasta töitä tekemällä ja ehkä jos etukäteen pitäisi tehdä vähän sisään varusteita yms. varten, niin siinä se työmäärä tuon rahan hankkimiseksi tulisi sitten sen verran konkreettisesti vastaan, että mielihalu siirtyisi johonkin pienempään ja edullisempaan, kuten vaikkapa niihin pojankoltiaisiin? Tosin en tiedä kumpi vaihtoehto on pahempi tai parempi, musta kuulostaa molemmat aika haastavilta :lol:

Onkohan lapsityövoiman käyttäminen kattorempassa rikollista toimintaa nykyään?
Avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen
Viestit: 18270
Liittynyt: Ke Joulu 06, 2006 16:54
Paikkakunta: Vantaa

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja pvalila »

jtbo kirjoitti:Fillarikypärissäkin on sellaisia motocrosskypärää vastaavia, mutta ehkä hieman paremmalla ilmastoinnilla varustettuja.

Tulipa mieleeni, että joskus noissa SCSI ohjaimissa on kaksi väylää ja siinä toisessa saattaa olla vielä eloa, vaikka toinen väylä pimenisikin.

Toki se klassinen kortti irti ja takaisin, taas toimii menetelmä on varmaan jo testattu?

Toisaalta, eikös vanha mac auttaisi asiaa sen verran, että näkisi siinä onko se levy hengissä, ehkä jollain boottaavalla linux distrolla moisen saisi jopa sen verran henkiin, että saa datat siirrettyä tikulle? Macithan ovat olleet aika edistyksellisiä usb välineiden yms. suhteen aikoinaan?

Parhaat hevoset juoksevat 80km/h, mutta suurin osa taitaa päästä kuutenkymppiin?

Ei fillarilla niistä ohi mennä kuitenkaan.
¨

Mun Mac on tosi vanhaa kamaa, ajalta ennen USB:tä. Eikä se tajua mitään NTFS:stä, ei edes FATistä.

Käyttiskin on ajalta, kun prossuna oli Motorolan 68040.

Eli tuosta mun vanhasta Mäkistä ei ole pelastamaan edes itseään... :roll:
Avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen
Viestit: 18270
Liittynyt: Ke Joulu 06, 2006 16:54
Paikkakunta: Vantaa

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja pvalila »

jtbo kirjoitti:pvalila, pitäisiköhän sun jotenkin velvoittaa tyttäresi osallistumaan hepan kustannuksiin, jos sellainen pitää kerta saada?

Saisiko siitä sitten mitään vipuvartta, kun tallivuokran lisäksi olisi yllättäviin menoihin varattava myös budjettia, vähän kuten taloyhtiöissäkin ja jos vähänkään tuolta ymmärrän asiaan, niin 500 euroa kuussa voi olla vielä alakanttiin ihan kaikki huomioiden, myös siis nuo yllärikuluhin varautumiset.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/5117743

Ehkä tyttäret voisivat hankkia vaikka puolet tuosta kuukausittaisesta summasta töitä tekemällä ja ehkä jos etukäteen pitäisi tehdä vähän sisään varusteita yms. varten, niin siinä se työmäärä tuon rahan hankkimiseksi tulisi sitten sen verran konkreettisesti vastaan, että mielihalu siirtyisi johonkin pienempään ja edullisempaan, kuten vaikkapa niihin pojankoltiaisiin? Tosin en tiedä kumpi vaihtoehto on pahempi tai parempi, musta kuulostaa molemmat aika haastavilta :lol:

Onkohan lapsityövoiman käyttäminen kattorempassa rikollista toimintaa nykyään?
Tytöt tietävät kyllä, ettei heppa ole oikeasti ostoslistalla. Mutta toki minä annan heidän unelmoida...Saanhan minäkin katsoa Mobilel.de:stä minkä verran maksaa Maserati Merak tai Ferrari 308.

Kumpaakaan noista en oikeasti muuten halua, ovat liian nopeita ja raskaita vanhan miehen ajettavaksi. Haaveeksi ne sopivat oikein hyvin!

Tätä menoa mun tyttäreni ovat ihan laillisesti täysikäisiä, ennen kuin katolla tapahtuu yhtään mitään. :evil:
Vastaa Viestiin