tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
Avatar
jtbo
Jäsen
Jäsen
Viestit: 10878
Liittynyt: Ti Maalis 04, 2008 22:32
Paikkakunta: Ulkona palveluista

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja jtbo »

pvalila kirjoitti: Mun Mac on tosi vanhaa kamaa, ajalta ennen USB:tä. Eikä se tajua mitään NTFS:stä, ei edes FATistä.

Käyttiskin on ajalta, kun prossuna oli Motorolan 68040.

Eli tuosta mun vanhasta Mäkistä ei ole pelastamaan edes itseään... :roll:
Mutta verkkokortti kumminkin löytyy?

SCSI Romputin iskeytyy kiinni vaikkei moistakaan olisi ja Boottaava Linux, joka oli mm. Ultimate Boot CD:llä, osannee yhdistää koneen verkkoon, jolloin levyltä saisi kuvat esim. pilveen suht näppärästi?

Noi boot linuxit osaa tosi hyvin erilaiset rautakokoonpanot mun kokemuksen mukaan ja mielestäni on niissä mac raudallekkin tarvittavat filut, ainakin osassa.

Romppuja sen käyttis ei taida osata polttaa, joten siitä ei ole paljoa apua sitten.

Jaa, hmm, jossain mulla on SCSI 1 kortti ISA väylään, 5,25" 80 Megatavun kiintolevyä se ohjasi, mutten nyt tiedä onko se mun arkistoissa vai vanhempien arkistoissa, autotalliin kannoin ison kasan vanhaa arkistoa, se voi olla tietty sielläkin, mutta ei ole oikein mitään käsitystä ennen kuin tutkin asiaa.

Jumalattoman hidashan se olisi ja pitäisi olla antiikkirautaa, että lyhyen ISA kortin saa kiinni, sekä viikkoja aikaa antaa koneen kopioida filuja, mutta eihän se leipää huuda.

Jos huomenna saisi tallia järjesteltyä sen verran, että pääsisi noita antiikkikoneita tutkimaan.
Avatar
jtbo
Jäsen
Jäsen
Viestit: 10878
Liittynyt: Ti Maalis 04, 2008 22:32
Paikkakunta: Ulkona palveluista

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja jtbo »

pvalila kirjoitti: Tytöt tietävät kyllä, ettei heppa ole oikeasti ostoslistalla. Mutta toki minä annan heidän unelmoida...Saanhan minäkin katsoa Mobilel.de:stä minkä verran maksaa Maserati Merak tai Ferrari 308.

Kumpaakaan noista en oikeasti muuten halua, ovat liian nopeita ja raskaita vanhan miehen ajettavaksi. Haaveeksi ne sopivat oikein hyvin!

Tätä menoa mun tyttäreni ovat ihan laillisesti täysikäisiä, ennen kuin katolla tapahtuu yhtään mitään. :evil:
Epäilen, ettei se sun kattosi ehkä niin pitkään anna odottaa itseään?

Saitko muuten hankkimasi puutavaran johonkin katon alle suojaan? Järkyttävän nopeasti kosteassa ilmassa se menee ihan mutkille.

Edit: Tuota ei kannata avata http://www.youtube.com/watch?v=Ge1O9rH__5Y
Avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen
Viestit: 17209
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 22:17
Paikkakunta: TUUSULA

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Hmmm. Tuli sitten tutkittua tuota SCSI konetta ja ihmeteltyä mennyttä maailmaa. Emolla joku LSI:n valmistama piiri siinä on ohjaimena, joten vähän tuli mieleen jospa sitten tuo lätty vain on sitten hengetön :( Mutta toisaalta kun tuohon koneeseen lataa uuden XP:n niin aina piti käyttää jotain korppua jossain vaiheessa jotta tuon piirin ohjaimet asentuivat ja sitten vasta jatkui asennus. Ehkäpä tuo driversofta sitten vain on vioittunut jotenkin. Ääh, en jaksa enää koko asiaa. Huomenna vien koneen loppusijoituspaikkaansa vanhuksille heidän ensimmäiseksi tietokoneeksi :-D

Neljä kovalevyä siihen kaapeliin näemmä on saanut ja ihan päätevastuskin päässä :shock:

Imuroin koneen ja huomasin että siitä olisi saanut myös sellaisen tosi aidon kaksiytimisen kun vastaavan prosessorin paikka oli emolla ylimääräisenä, tuulettimineen päivineen. Koneesta löytyi 5kpl tuulettimia... Powerilla kaksi, prosessoreille siis kaksi ja yksi kotelotuuletin ilmeisesti noille SCSI levyille.

Minusta tuo kone oli melko uusi, vain 12v. vanha :mrgreen:
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen
Viestit: 17209
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 22:17
Paikkakunta: TUUSULA

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja tuuma »

jtbo kirjoitti:
Edit: Tuota ei kannata avata http://www.youtube.com/watch?v=Ge1O9rH__5Y
Ei noin saa kirjoittaa :mrgreen:

Kätevä neuvo jos kynttilä on pakko saada romanttiselle illalliselle eikä mistään heti ole saatavilla niin saa kyllä vastapuolelta melkoiset pisteet :-)
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen
Viestit: 18270
Liittynyt: Ke Joulu 06, 2006 16:54
Paikkakunta: Vantaa

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Muutamalla kympillä saa huutonetistä vanhan serverin , löytyisikö sille käyttöä jatkossakin? Vikkeliä ja luotettavia ovat vanhanakin mutta valitettavasti myös meluisia.
Avatar
jtbo
Jäsen
Jäsen
Viestit: 10878
Liittynyt: Ti Maalis 04, 2008 22:32
Paikkakunta: Ulkona palveluista

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja jtbo »

pvalila kirjoitti:Muutamalla kympillä saa huutonetistä vanhan serverin , löytyisikö sille käyttöä jatkossakin? Vikkeliä ja luotettavia ovat vanhanakin mutta valitettavasti myös meluisia.
Meluisuuden voi korjata noissa kohtuullisella vaivalla ja kustannuksella. Monissa ilmavirtaukset on mietitty niin hyvin, että tulevat toimeen aivan mitättömällä ilmavirralla peruskäytössä. Jotain noita hiljaisemman pään flektejä ja speedfan vaikka ohjailemaan tai sitten ihan sellainen puhaltimien ohjainpalikka, joka tulee 5.25" paikkaan ja on erinomainen kone.

Tuo Tuuman kone tuskin on serveri, vaan ennemminkin sitä Workstation sarjaa, eli työasema, joka on serverin ja normipuuceen välimaastosta, prossuna usein xeonia ja vastaavaa serverisarjaa, mutta aavistuksen köykäisempänä varianttina.

Mulla oli aikoinaan AT serverikoppaan tehty normaaliraudalla varustettu kone, se oli ihan hyvä, ei kuumunut, kun ilmalla oli tilaa liikkua, eikä siten myöskään huutanut.


Siinä linkissä mitä ei kannattanut avata oli kaikenlaista mielenkiintoista pellepeloton rakenteluprojektia neuvottu related videoissa, niitä kun erehtyy aukomaan, niin saattaa mennä tunti jos toinenkin :lol:
Avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen
Viestit: 17209
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 22:17
Paikkakunta: TUUSULA

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Juu, ei serveri vaan juurikin tuollainen CAD maailmaan soveltuva härpätin, silloin joskus. Iso koppa tosiaan.

Niin, sinne muihin videoihin tosiaan silloin uppouduinkin :mrgreen:
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen
Viestit: 18270
Liittynyt: Ke Joulu 06, 2006 16:54
Paikkakunta: Vantaa

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja pvalila »

jtbo kirjoitti:
pvalila kirjoitti: Mun Mac on tosi vanhaa kamaa, ajalta ennen USB:tä. Eikä se tajua mitään NTFS:stä, ei edes FATistä.

Käyttiskin on ajalta, kun prossuna oli Motorolan 68040.

Eli tuosta mun vanhasta Mäkistä ei ole pelastamaan edes itseään... :roll:
Mutta verkkokortti kumminkin löytyy?

SCSI Romputin iskeytyy kiinni vaikkei moistakaan olisi ja Boottaava Linux, joka oli mm. Ultimate Boot CD:llä, osannee yhdistää koneen verkkoon, jolloin levyltä saisi kuvat esim. pilveen suht näppärästi?

Noi boot linuxit osaa tosi hyvin erilaiset rautakokoonpanot mun kokemuksen mukaan ja mielestäni on niissä mac raudallekkin tarvittavat filut, ainakin osassa.

Romppuja sen käyttis ei taida osata polttaa, joten siitä ei ole paljoa apua sitten.

Jaa, hmm, jossain mulla on SCSI 1 kortti ISA väylään, 5,25" 80 Megatavun kiintolevyä se ohjasi, mutten nyt tiedä onko se mun arkistoissa vai vanhempien arkistoissa, autotalliin kannoin ison kasan vanhaa arkistoa, se voi olla tietty sielläkin, mutta ei ole oikein mitään käsitystä ennen kuin tutkin asiaa.

Jumalattoman hidashan se olisi ja pitäisi olla antiikkirautaa, että lyhyen ISA kortin saa kiinni, sekä viikkoja aikaa antaa koneen kopioida filuja, mutta eihän se leipää huuda.

Jos huomenna saisi tallia järjesteltyä sen verran, että pääsisi noita antiikkikoneita tutkimaan.
Ei ole verkkokorttia. Joskus oli, mutta en koskaan asentanut sitä koneeseen.

Ei Mac FX olisi millään jaksanut nettiä selata.

Tuossa on kuitenkin hieman ohjeita:

http://www.macworld.com/article/2038208 ... k-mac.html

En enää muista, kuinka suuri kovalevy mulla oli; muistia ei mulla noin paljoa kuitenkaan ollut.
iksnah
Jäsen
Jäsen
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2010 23:06
Paikkakunta: Loppi

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja iksnah »

tuuma kirjoitti:Hmmm. Tuli sitten tutkittua tuota SCSI konetta ja ihmeteltyä mennyttä maailmaa. Emolla joku LSI:n valmistama piiri siinä on ohjaimena, joten vähän tuli mieleen jospa sitten tuo lätty vain on sitten hengetön :( Mutta toisaalta kun tuohon koneeseen lataa uuden XP:n niin aina piti käyttää jotain korppua jossain vaiheessa jotta tuon piirin ohjaimet asentuivat ja sitten vasta jatkui asennus. Ehkäpä tuo driversofta sitten vain on vioittunut jotenkin.
Oletko kokeillut jotain Linux versiota? Ne löytää yllättävästi vanhaa rautaa. Niin ja XP:n päivitykset loppuu ens huhtikuussa.
Avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen
Viestit: 17209
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 22:17
Paikkakunta: TUUSULA

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja tuuma »

iksnah kirjoitti:
Oletko kokeillut jotain Linux versiota? Ne löytää yllättävästi vanhaa rautaa. Niin ja XP:n päivitykset loppuu ens huhtikuussa.
En ainakaan muista kokeilleeni, saattaisi tosiaan olla ollut hyväkin kokeilu. Kone on nyt vanhuksilla ja hiiren käyttöä opeteltiin. Melko takkuista harjoittelua eikä olisi auttanut oli käyttis sitten mikä hyvänsä :-)

Jossain sopivassa välissä tuo täytyy vielä kokeilla ellen sitten löydä jostain konetta missä SCSI levy (toimiva) ja sitten lykkää tuon mistä kuvat haluan jonon jatkoksi.

Se on totta että Linux versiot löytävät hyvinkin vanhaa rautaa, uudemmissa raudoissa sitten tökkiikin enemmän :(

Ei kai se Xp silti lakkaa toimimasta :-)
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Avatar
jtbo
Jäsen
Jäsen
Viestit: 10878
Liittynyt: Ti Maalis 04, 2008 22:32
Paikkakunta: Ulkona palveluista

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja jtbo »

iksnah kirjoitti: Oletko kokeillut jotain Linux versiota? Ne löytää yllättävästi vanhaa rautaa. Niin ja XP:n päivitykset loppuu ens huhtikuussa.
Toi päivitysjuttu onkin aika veikeä, rautapalomuuri, muu kuin typerä kaiken imevä helppokäyttöinen selain tietoturva vahvistettuna ja jos vielä jonkin antiviruksen kehtaa laittaa, niin päivityksillä ei ole oikeastaan mitään merkitystä.

Antiviruskin alkaa olla turha, jos käyttää vain webmailia, sen korvaaminen softamuurilla voi olla hyvinkin paljon kannattavampi, tai sitten voi tietty käyttää möhköbloattia jossa molemmat samassa.

Kuitenkin tuo kova päivitysten rummutus on liki hupaisaa seurattavaa, kun sillä myydään nyt sitten uusia käyttiksiä, eikä vahingossakaan kerrota kuinka niitä päivityksiä ei oikeastaan kovin paljoa tarvitse.

Suurempi ongelma tulee tietty siitä, kun kaikki on peloteltu vaihtamaan käyttistä ja kukaan ei enää tee softaa tai ajureita viimeiselle toimivalle mikkisfotan käyttikselle.

Moni ei varmasti lainkaan tiedä miksi niitä päivityksiä pitää laittaa ja mikä se käytännön riski on jos ei laita. Riski on, jos käyttää mediaplayeriä, internet exploreria ja ei käytä kunnollista rautapalomuuria. Jos nuo ehdot ei toteudu, niin päivitykset eivät ole kovinkaan tärkeitä.

Juttu on siis vähän sama kuin se uusi on parempi 'aivopesu', jossa kovasti tuodaan esille yksittäisiä asioita joissa uusi on parempi ja unohdetaan ne missä uusi on huonompi, samoin päivityksien tärkeydestä ei jaeta kokonaiskuvaa vain ainoastaan yhden kapean näkökulman 'propaganda'.

Aikoinaan kun elääkseni poistin pöpöjä ihmisten ja yritysten koneilta, en muista yhtään tapausta jossa windowsin päivityksillä olisi ollut merkitystä, vaikka kuinka ahkerasti niitä olisivat tehneet, niin silti olisi pöpöt tulleet, jos olisi ollut muu selain kuin IE ja rautapalomuuri, niin olisivat pöpöiltä välttyneet täysin.

Olikin huonoa bisnestä valistaa tästä asiasta ja laittaa laitteet ja ohjelmat sellaiseen malliin ettei pöpöjä tullut koneille, ei niiden asiakkaiden tarvinnut käyttää sitten pitkiin aikoinhin maksullisia palveluita :lol:

Valitettavasti 2014 tarkoittaa sitä, että uudet ohjelmat tehdään jatkossa muille käyttiksille ja XP yhteensopivuus kuopataan, jatkossa tämä 512Mt rammia ei enää riitä, pitää olla 4 gigaa, vähintään, samaan suorituskykytasoon samoissa asioissa ja monia ytimiä :(
Avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen
Viestit: 18270
Liittynyt: Ke Joulu 06, 2006 16:54
Paikkakunta: Vantaa

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Kun halvalla sai, minä hamstrasin kolme lisenssiä winkasia.

Meidän koneista vain yksi, vaimon tuplaydin, kannattaa päivittää XP:stä.

Mun T400 on jatkossakin tyytyväinen seiskaan ja vanhat Pentti neloset saavat pärjätä XP:llä.

*********************

Entinen bittimies meikäkin on, ei tässä enää tarvitse surra IT-juttuja. Omat asiani saan jatkossakin hoidettua ja muiden huolet eivät enää minun hartioillani lepää.
Avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen
Viestit: 18270
Liittynyt: Ke Joulu 06, 2006 16:54
Paikkakunta: Vantaa

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Kovin on leutoa. Suvikumit voisi alle laittaa, mulla ei vain ole sellaisia...

Tai on mulla jossain ne RoadStonet (tai RockStonet, en muista) mutta niiden kanssa matkanteko on niin kamalaa etten sitä enää kokea halua.

Talvirengastilanne mulla on parempi, mulla on jopa kahdet ihan asialliset talvikumit autooni.
Avatar
jtbo
Jäsen
Jäsen
Viestit: 10878
Liittynyt: Ti Maalis 04, 2008 22:32
Paikkakunta: Ulkona palveluista

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja jtbo »

pvalila kirjoitti:Kovin on leutoa. Suvikumit voisi alle laittaa, mulla ei vain ole sellaisia...

Tai on mulla jossain ne RoadStonet (tai RockStonet, en muista) mutta niiden kanssa matkanteko on niin kamalaa etten sitä enää kokea halua.

Talvirengastilanne mulla on parempi, mulla on jopa kahdet ihan asialliset talvikumit autooni.
Kitkarenkaathan on erinomaiset tälläiseen liki parhaimpaan mahdolliseen Joulukuun keliin. Joku voi ihmetellä, miten tämä joulukuinen keli olisi muka millään mittapuulla hyvää, mutta kun itse pitää lämmitys maksaa/hoitaa, niin kylläpä se plussakeli kummasti lämmittää mieltä.

Olisi vaan koko talvi samanlaista ja loputkin lumet sekä jäät kun katoaisi, niin ei juuri parempaa talvea voisi ollakkaan.


Jos ei tarvitse mistään ohjelmista uusia versioita vaikka 5 vuoteen, niin XP on ihan toimiva käyttis, kunhan nuo muut tekijät tiedostaa ja hoitaa kuntoon.

Win8 vaatii myös niin paljon raudalta, ettei moista oikein voi laittaa vanhoihin koneisiin.

Toki mullakin on Win8 lisenssi, mutta en koe nyt tarpeelliseksi sen päivittämistä, etenkin kun antiikkiseen läppäriin olen juminut, en pöytäkonetta oikeastaan tarvitse juuri nykyisellään, mutta sillä lämmittäminen on halvempaa kuin sähköradiaattorilla, johtuen siitä, että se liikuttaa ilmaa ja samalla sen voi antaa valvoa pihamaata. Kateille jonkin verran tykkään kumminkin lämpöä pitää yllä, vaikkei muutoin ole tarvinnut lämmittää kohta pariin viikkoon.
Ulkoileva sortti ei varmaan sitä lämpöä tarvitseisi, kun niillä on paksumpi turkki, mutta sisäversioiden turkki ei ole ihan yhtä paksuksi vielä kasvanut, joten siksi pitää lämpöä pitää. Olisihan niillä toki finnfoam alustat joiden päällä on lämmin pötköttää, mutten siltikään siihen 5 asteen lämpöön halua yläkertaa päästää, kosteuttakin kun katit tuottaa, tietsikka lämmittää ihan hyvin sinne 15 asteen lämpimämmälle puolelle näillä keleillä, eikä se vie juuri 60kWh enempää kuukaudessa, radiaattori veisi vähintäänkin tuplat, ellei triplat :roll:

Piha kun taas on mutavellinä, niin tuli jälleen mieleeni, että pitäisi investoida kaapeliin ja vetää kaapeli pihanpoikki, jotta saa näköyhteyden rakennettua toisella kameralla kattien pariin, mua erityisesti kiinnostaisi tietää mitä emokatti touhuaa, kun en ole läsnä, koska silloin kun olen läsnä se vaan istuu tai on makuullaan ja seuraa mitä teen ja olen täysin varma, että sitä se ei tee, kun olen poissa :lol:
Toki se kyllä loikkaa heti narun kimppuun jos moista heilutan sen lähettyvillä ja useamman kerran päivässä se moista saakin jahdata.

Jotain 30 metriä taitaisi riittää.
iksnah
Jäsen
Jäsen
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2010 23:06
Paikkakunta: Loppi

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja iksnah »

jtbo kirjoitti: Moni ei varmasti lainkaan tiedä miksi niitä päivityksiä pitää laittaa ja mikä se käytännön riski on jos ei laita. Riski on, jos käyttää mediaplayeriä, internet exploreria ja ei käytä kunnollista rautapalomuuria. Jos nuo ehdot ei toteudu, niin päivitykset eivät ole kovinkaan tärkeitä.
Oikein hyvät ehdot on sinulla. Kuinkahan monella kotikäyttäjällä ovat nuo kaikki kunnossa? Sen takia ehkä kannattaa päivitettä Microsoftin tuotteita.
Vastaa Viestiin