Suihkusta tulee kylmää (Oras hana)

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
thhs
Jäsen
Jäsen
Viestit: 234
Liittynyt: Ma Elo 10, 2009 11:31
Paikkakunta: Siilinjärvi

Suihkusta tulee kylmää (Oras hana)

Viesti Kirjoittaja thhs »

Suihkusekoittajalle tuleva kuuman veden putki on tulikuuma, mutta itse suihkusta tulee haaleaa. Tämä tapahtui sen jälkeen, kun otin hanasta kylmää vettä. Kun käänsin sitten suihkuun mennessä lämpötilansäätimen takaisin lämpimälle niin tuli enää haaleaa.

Hana on tämmöinen Oras Optima mikä on tässä sivulla 30: http://www.oras.com/fi/Documents/Hana_huolto.pdf

Irroitin lämpimän puolen roskasiivilän, ei vikaa. Eli vika on kaiketi joko tuossa osassa 6 tai 2. Otin molemmat irti ja ihmettelin, mutta en sen pidemmälle ymmärtänyt miten ne toimii, tai miten niistä löytää vikaa.

Ts. kummanko osan ostan ensin? Vai voiko tässä olla vielä muuta vikaa kun jompi kumpi noista. Tuon käyttöventtiilin (nr. 5) vaihdoin muutama vuosi sitten, kun hana tiputteli.
wiltzu
Jäsen
Jäsen
Viestit: 29
Liittynyt: To Touko 02, 2013 13:36
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suihkusta tulee kylmää (Oras hana)

Viesti Kirjoittaja wiltzu »

Olisko tuo lämmönsäädin viallinen?
Suosittelen katsomaan Oraksen nettisivuilta teknisen tuen puhelinnumeron ja kysäisemään heiltä.
mikkohi
Jäsen
Jäsen
Viestit: 11
Liittynyt: Su Joulu 22, 2013 17:11
Paikkakunta: Helsinki
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suihkusta tulee kylmää (Oras hana)

Viesti Kirjoittaja mikkohi »

Minulla oli vastaava ongelma. Hanan sisäosan kiristysruuvi pääsi löystymään ja lämpötila alkoi heittää. Säädin pari kertaa lämmöt kohdalleen (säätöohje löytyy manuaalista) kunnes totesin kierteiden korkanneen osasta johon kiristysruuvi väännetään. Oman ongelmani korjasin vaihtamalla hanan uuteen käytettyyn jonka löysin miljoonalaatikostani. Saattaa onnistua jollain ruuvilukitteella jos kierteet on mennyt.
thhs
Jäsen
Jäsen
Viestit: 234
Liittynyt: Ma Elo 10, 2009 11:31
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Suihkusta tulee kylmää (Oras hana)

Viesti Kirjoittaja thhs »

Millä kohdalla tuo sisäosan kiristysruuvi on? (Esim. tuossa kuvassa s. 30)
opel2004
Jäsen
Jäsen
Viestit: 43
Liittynyt: Ti Kesä 10, 2008 17:06
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Suihkusta tulee kylmää (Oras hana)

Viesti Kirjoittaja opel2004 »

thhs kirjoitti:Millä kohdalla tuo sisäosan kiristysruuvi on? (Esim. tuossa kuvassa s. 30)

sivulla 29 säätöohjeet ja ilmeisesti tarkoitetaan tuota 1kuvan ruuvia (3)
mikkohi
Jäsen
Jäsen
Viestit: 11
Liittynyt: Su Joulu 22, 2013 17:11
Paikkakunta: Helsinki
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suihkusta tulee kylmää (Oras hana)

Viesti Kirjoittaja mikkohi »

Juu, siis tuo sivun 29 osa 4 säätää / rajoittaa lämpötilan. Osa 3, eli tuo ruuvi pitää asetukset kohdallaan. En ensin hoksannut missä on vika kun ruuvi oli ehjä. Kuitenkin taskulampun kanssa tarkastellessa havaitsin kierteiden korkanneen ruuvin vastakappaleesta. Osa jossa kierre on, on hanan sisällä ja en tiedä voiko sitä mitenkään helposti uusia. Joku hydrauliikka ruuvilukite voisi ehkä toimia, olettaen siis, että vika on kierteessä.
thhs
Jäsen
Jäsen
Viestit: 234
Liittynyt: Ma Elo 10, 2009 11:31
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Suihkusta tulee kylmää (Oras hana)

Viesti Kirjoittaja thhs »

Noniin kunnossa on. Säätöosan nr 2 kuumavesipuolisko oli juminut hanan runkoa vasten ja lähti ulos vasta toiselta puolelta lyömällä. Nyt on uusi säädin sisällä ja kuumaa tuntuu tulevan.
Vastaa Viestiin