Mikä tämä on ?

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
lauri.l
Jäsen
Jäsen
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Touko 08, 2013 0:02
Paikkakunta: oulu

Mikä tämä on ?

Viesti Kirjoittaja lauri.l »

Terve jälleen.
Mikä se tämä mahtaa olla ja mitä sillä tehdään ? Anteeksi jo etukäteen tyhmä kysymykseni :-D :

Kuva
Löytyy kylppäristä lämminvesivaraajan jälkeen lämpimän veden putkesta ..

edit. Näköjään siihen menee sekä kylmä että lämminvesiputki ja sen jälkeen tulee vasta pelkkää lämminputkea.
mikkohi
Jäsen
Jäsen
Viestit: 11
Liittynyt: Su Joulu 22, 2013 17:11
Paikkakunta: Helsinki
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä tämä on ?

Viesti Kirjoittaja mikkohi »

Termostaatti, aka. sekoittaja. Tuo löytyy yleensä varaajan alapuolelta, sillä säädetään hanoille menevä maksimilämpötila ettei esim. suihkusta tule palovammoja.
lauri.l
Jäsen
Jäsen
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Touko 08, 2013 0:02
Paikkakunta: oulu

Re: Mikä tämä on ?

Viesti Kirjoittaja lauri.l »

Kiitos ! Pittääpä säätää pienemmälle että vaimo ei saa enää niin nautinnollisia höyrysuihkuja :twisted: ..
tessu

Re: Mikä tämä on ?

Viesti Kirjoittaja tessu »

Älä käännä sitte liikapienelle,lämpimälläkin vedellä täytyy olla tietty lämpötila legionellabakteerin vuoksi!
rintsikan repijä
Jäsen
Jäsen
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2011 19:58
Paikkakunta: Ep

Re: Mikä tämä on ?

Viesti Kirjoittaja rintsikan repijä »

Oikealta nimeltään oraksen syöttösekoitusventtiili joka sisältää yksisuuntaventtiilin, 10bar varoventtiilin ja sekoitusventtiilin.
lauri.l
Jäsen
Jäsen
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Touko 08, 2013 0:02
Paikkakunta: oulu

Re: Mikä tämä on ?

Viesti Kirjoittaja lauri.l »

Mutta ei kai tuon "jälkisäätötermarin" pitäs vaikuttaa legionellabakteerin syntymiseen, koska lämminvesivaraaja säädetty 75 asteeseen :-) ..
Avatar
lmfmis
Jäsen
Jäsen
Viestit: 3553
Liittynyt: Pe Huhti 17, 2009 10:49
Paikkakunta: Espoo
Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430

Re: Mikä tämä on ?

Viesti Kirjoittaja lmfmis »

lauri.l kirjoitti:Mutta ei kai tuon "jälkisäätötermarin" pitäs vaikuttaa legionellabakteerin syntymiseen, koska lämminvesivaraaja säädetty 75 asteeseen :-) ..

Eipä vaikuta ei.

Ja liian kuuma vesi tuon sekoittajan jälkeen on tyhmää muutenkin.
A13
Jäsen
Jäsen
Viestit: 536
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 12:53
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Mikä tämä on ?

Viesti Kirjoittaja A13 »

Jos ei ole kunnallisen vesijohtoverkoston käyttäjä, vaan on oma kaivo ja pumppu, niin pumpun tuotto on helposti sen verran rajallinen, että tuolla säädöllä voi olla vaikutusta siihen millaisena liruna vesi suihkusta valuu. Esimerkiksi jos tuolla nupilla säätää lämpötilan vaikkapa 37 asteeseen, niin suihkusta tulee vettä vain sen verran, mitä pelkästä kuumavesiputkesta sekoittajalle tulee. Mutta jos putket ovat samankokoiset, kylmä vesi on 10 °C ja kuuma olisi 65 °C, niin kumpaakin putken täydeltä sekoittamalla tulisi suihkulämmintä vettä.
tessu

Re: Mikä tämä on ?

Viesti Kirjoittaja tessu »

Niin ne viisaat ainakin puhuu että ei saisi liikapienellä olla,mene ja tiedä sitten?
Avatar
lmfmis
Jäsen
Jäsen
Viestit: 3553
Liittynyt: Pe Huhti 17, 2009 10:49
Paikkakunta: Espoo
Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430

Re: Mikä tämä on ?

Viesti Kirjoittaja lmfmis »

tessu kirjoitti:Niin ne viisaat ainakin puhuu että ei saisi liikapienellä olla,mene ja tiedä sitten?

Torin mummot on hyvä tietolähde mutta sekottavat pään.

Sekoittajan jäljkeen asialla ei ole merkitystä.
Keijo
Jäsen
Jäsen
Viestit: 939
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 17:22

Re: Mikä tämä on ?

Viesti Kirjoittaja Keijo »

Rakennusmääräyskokoelma D1
2.3.8 Määräys: Lämminvesilaitteisto on suunniteltava ja asennettava siten, että veden lämpötila siinä on vähintään 55 °C.
2.3.8.1 Ohje: Vesilaitteiston odotusajan johto-osuuksissa veden lämpötila voi laskea alle 55 °C:n.

Käsittääkseni tuo tarkoittaa, että hanalle asti ei tarvitse laittaa kiertoa, kunhan putkistossa muuten on vähintään 55 asteista vettä, joka kohtuullisen juoksutuksen jälkeen nostaa lämpötilan hanalle menevässä putkessa riittävän korkealle. Kylmävesiputkista erikseen vielä sanotaan että lämpötila ei saa nousta yli 20 asteen. Miksi taskulämmintä vettä saisi sitten syöttää lämminvesiputkistoon legionellabakteerien riemuksi?
Avatar
lmfmis
Jäsen
Jäsen
Viestit: 3553
Liittynyt: Pe Huhti 17, 2009 10:49
Paikkakunta: Espoo
Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430

Re: Mikä tämä on ?

Viesti Kirjoittaja lmfmis »

Putkistossa vesi vaihtuu melkein joka kerta kun avaat hanan jotakin varten = ei merkitystä.

Lämminvesivarajassa vesi vaihtuu paljon harvemmin = bakteerikanta pääsee kasvamaan.

Ja sitä legionellaahan on siis valmiiksi vesilaitokselta tulevassa vedessä, eihän se muuten missään muuallakaan kasvaisi. Sitä on vain niin mitättömästi ettei haittaa ole.
Vastaa Viestiin