Mäkitupalainen kirjoitti:
Onko tuo Byggarin alusmateriaali sen verran paksua kartonkia, että se joustaa hieman?
Lumppupaperin ei voi sanoa joustavan. Mutta toimii se tietysti jonkunlaisena laakerina siellä välissä. Jos tuota paperia laittaa pöydälle ja lyö juomalasin pöytään, niin ääni on tietysti ihan eri kuin ilman paperia, tai jollain kopiopaperilla tai sanomalehtipaperilla. Vaikea selittää, ehkä joku viisi hesarin sivua on vastaava. Uusi mittayksikkö...
Laitoin juuri tuota Byggarin lumppupaperia TImberwisen mäntylattian alle, ei se ainakaan häiriöksi kopise, eikä tarvinnut muoveja käyttää.
Vanhaan kysymykseeni vastaten: Loppupeleissä tulin siihen tulokseen, että laitoin kaksi kerrosta aaltopahvia lattialastulevyn ja laminaatin väliin. Ensimmäinen kerros haitari ylöspäin ja toinen kerros limittäin alemman haitarin kanssa. Nyt on pari kuukautta ollut lattia paikoillaan ja ainakaan toistaiseksi en voi valittaa. Katsotaan kuinka pontit kestää pientä joustoa. Häiritsevää kopinaa en ole havainnut, vaikka turvakengissä kuljenkin tuon keittiöprojektin alueella edelleen
Meillä oli juuri vm. 1922 talossa sama mietintö. Muualla talon vanhassa osassa on kaivettu myöhempien vuosikymmenten kerrosten alta esiin alkuperäinen lankkulattia ja kunnostettu se. Vaan koska tässä yhdessä huoneessa ei muovimaton ja kovalevyn alla ollutkaan alkuperäinen lattia tallella, todettiin asia kaikilta kantilta puntaroiden laminaatin olevan toimivin ja kustannustehokkain pinta.
Alusmatoksi löytyi K-Raudasta sveitsiläistä, luonnonkuitumattoa suorakaiteen muotoisina paloina ja 5mm paksuna. Meillä on korkeat kynnykset, joten tämä materiaali oli kuin luotu meidän tarkoitukseemme. Noin paksuna antaa anteeksi vanhan pohjan epätasaisuuksia. Laminaattikin tuntuu jalan alla pehmeältä, ilman, että se kuitenkaan tuntuvasti joustaisi. Ääntä tuo eristää myös hyvin. Asennus oli hyvin helppoa. Tavara myytiin hiukan yli 10 neliömetrin paaleissa. Myyjä ei tavarasta osannut kertoa mitään, kun oli kuulemma heillä aivan uutta, eikä ollut myynyt ennen minua pakettiakaan. "Riski" kannatti ottaa, olen tyytyväinen lopputulokseen.