pientä viilausta kattilaan ja Ö-polttimeen

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
valhalla
Jäsen
Jäsen

Re: pientä viilausta kattilaan ja Ö-polttimeen

Viesti Kirjoittaja valhalla »

Puulämmittäjä kirjoitti: Jos kattila on varustettu myös sähkövastuksella, sen säätöarvo on 70 astetta. Eli jos öljypoltin menee häiriöön ja olet pois kotoa muutaman päivän sähkövastus varmistaa ettei talo jääduy. Sähkövastus pidetään aina valmiusasennossa, Kesällä kun on vähän lämmön tarvetta voi kattilaa lämmittää sähköllä kytkemällä vain öljypolttimen pos pääkytkimestä.
Sähkövastuksen termari kannattaa olla noin 40 asteessa. Vastus on tarkoitettu hetkelliseksi varajärjestelmäksi, ei jatkuvaan lämmityskäyttöön. Isossa patteriverkostossa pakkasilla esim. 6kW:n vastus (säädetty 40 ast) pitää lämmitysveden ehkä noin 20 asteessa, jos öljy on päässyt loppumaan tai poltin sammunut kokonaan. Tarkoitus on, ettei talo jäädy täysin.

Kesäkäytöstä on ristiriitaista tietoa ainakin tällä foorumilla. Poltinhuoltajat suosittelevat (olen juuri kysellyt kahdelta) pitämään vastuksen pois päältä ja kesälläkin käyttämään öljyä, jota esim. viime heinäkuussa taisi kulua noin 20 litraa lämpimään käyttöveteen omassa talossani. Onkohan poltinhuoltajat vain keikkojen perässä vai onko tähän faktaakin?
ryytinen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja ryytinen »

Puulämmittäjä kirjoitti:Ryytiselle terveisiä. ...
juu, tekisin kyllä noin, mutta just kävi ilves-asentaja, joka ei viittiny ees kustannusarvioo tehä, vaan lähti vaa äkkiä lätkimään, koska toi mun kattila/varaaja-systeemi on vaan niin perseestä!

kattilasta ei ole kiertoa muutakun varaajaan.
varaajan kierron (eli latauspumpun) saa pois/päälle vain napista, ei atuomaatilla niinku kuuluis.
patterien kierto on ouman eh80 kautta vedetty varaajasta, ei kattilasta lainkaan.
hormissa ei ole reikää piipunhatussa.
nuohoojaa kysyin jo ennen talvea käymään, muttei tahtonu tulla, sano vaan että juurihan mä tänvuoden puolella siel kävin ja kaikki oli ok. (ostin talon kesällä.)
kattilahuonetta ei ole, vaikka lainmukaan kuuluis olla erikseen autotallista.
varaajaan on kytketty lämmin käyttövesi kierukkaan suoraan ilman takaiskuventtiiliä putki kaivosta/pumpulta, joutuu laskee 80c vettä kylmävesihanasta parikyt litraa hukkaan ennenku alkaa tulla kylmää.
kohta tulee konkurssi, öljyn hinta naurettava! kohta enempi ku bensan! :evil:
latauspumpusta puuttuu kaiketi termostaatti.
latauspumppu, samoin kun patteriston kiertovesipumppu on asennettu väärälle puolelle, eli kiertovesipumppu on tulo, ei menopuolella, arimaxin ja akvatermin putket on vedetty kaikki yläpuolelle vaikka putkari sano et tulot aina alas, lähdöt ylös. (arimaxin/akvatermin ohjeissa oli et lähtöpuolella oli aina pumppu)

tohon tarttis putkarin jolla on taiteellista silmää, pelkkä insinööri ei pärjää ton hässäkän kanssa ! (yksioikoinen ajattelutapa vastaan kaaosmietintä) :mrgreen:

jos kiinnostais korjata, tu käymää (jos oot alan ihmisiä, eikä hinta o kova)
periaatekuva kellarini lämmitysputkistoista:
https://encrypted-tbn3.gstatic.com/imag ... -9KpnP3OTT
optimoija
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja optimoija »

valhalla kirjoitti: Sähkövastuksen termari kannattaa olla noin 40 asteessa. Vastus on tarkoitettu hetkelliseksi varajärjestelmäksi, ei jatkuvaan lämmityskäyttöön. Isossa patteriverkostossa pakkasilla esim. 6kW:n vastus (säädetty 40 ast) pitää lämmitysveden ehkä noin 20 asteessa, jos öljy on päässyt loppumaan tai poltin sammunut kokonaan. Tarkoitus on, ettei talo jäädy täysin.

Kesäkäytöstä on ristiriitaista tietoa ainakin tällä foorumilla. Poltinhuoltajat suosittelevat (olen juuri kysellyt kahdelta) pitämään vastuksen pois päältä ja kesälläkin käyttämään öljyä, jota esim. viime heinäkuussa taisi kulua noin 20 litraa lämpimään käyttöveteen omassa talossani. Onkohan poltinhuoltajat vain keikkojen perässä vai onko tähän faktaakin?
Tuo pisti silmään koska olen lämmittänyt melkein pelkästään vastuksella (+ ilpillä). Öljyn poltto on jäänyt melkein kokonaan.
Eikö vastus jostain syystä sitten sovi jatkuvaan lämmittämiseen?
Syy vastuksen käyttämiseen on tietysti se että sähköllä lämmittäminen on halvempaa.
valhalla
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja valhalla »

optimoija kirjoitti:
valhalla kirjoitti: Sähkövastuksen termari kannattaa olla noin 40 asteessa. Vastus on tarkoitettu hetkelliseksi varajärjestelmäksi, ei jatkuvaan lämmityskäyttöön. Isossa patteriverkostossa pakkasilla esim. 6kW:n vastus (säädetty 40 ast) pitää lämmitysveden ehkä noin 20 asteessa, jos öljy on päässyt loppumaan tai poltin sammunut kokonaan. Tarkoitus on, ettei talo jäädy täysin.

Tuo pisti silmään koska olen lämmittänyt melkein pelkästään vastuksella (+ ilpillä). Öljyn poltto on jäänyt melkein kokonaan.
Eikö vastus jostain syystä sitten sovi jatkuvaan lämmittämiseen?
Syy vastuksen käyttämiseen on tietysti se että sähköllä lämmittäminen on halvempaa.
Mennään jo vissiin aika lailla ohi ketjun aloittajan kysymyksiä, mutta minua kiinnostaa kovasti tuo vastuksella lämmittäminen. Siksi olen asiaa öljyalan ihmisiltä kysellyt. Täältä plus muiltakin foorumeilta olen lukenut, että monet käyttävät pelkästään sähkövastusta nyt, kun öljyn hinta on noussut aika lailla. Öljypuolen väki ei ole antanut faktaa esim. kattilan toiminnasta tai vastuksen heikkoudesta tms., mikä voisi olla syynä öljyn polton suosimiseen. Loogista tietysti on, että he neuvovat käyttämään öljyä, sillä vastus toimii hätätilanteessa varalla. Jos on pelkän vastuksen varassa, ei ole sitten enää toista varajärjestelmää, ehkä, en tiedä.
Tehoissa ainakin itsellä on niin paljon eroa, 6kW vs. 20kW, ettei tätä taloa ja käyttövettä lämmittäisi pelkällä vastuksella, kun ei ole lattialämmitystä, varaajaa ja patteriverkosto on todella laaja.
optimoija
Jäsen
Jäsen

Tämän purueristeisen RMT ja käyttöveden lämmittämiseen riittää 6 kW vastus + ILP aika pitkälle, etenkin kun talo sijaitsee etelässä. Tammikuun pakkasten aikaan vastus oli päällä enimmillään 60% ajasta.
Öljyn polttamisen hyötysuhde on huonompi kuin vastuksella lämmitettäessä, sitä enemmän mitä harvemmin poltin käy. Hyötysuhde riippuu kattilasta, meillä päästään noin 80%. Jos sattuu kovia pakkasia eikä vastus riitä, laitan öljylämmityksen päälle. Sama tietysti jos sähkön hinta (spot-sopimus) nousee korkeammaksi kuin öljyn hinta. Ei tuo sen monimutkaisempi homma ole.
miihkail
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja miihkail »

Joku on tämän ekseliksikin muuttanut
http://lampopumput.info/foorumi/index.p ... 8#msg43688

Tiedä laskukaavojen oikeellisuudesta, mutta minä ainakin itse uskon tuota tahoa ...
Nihan
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Nihan »

valhalla kirjoitti:Täältä plus muiltakin foorumeilta olen lukenut, että monet käyttävät pelkästään sähkövastusta nyt, kun öljyn hinta on noussut aika lailla.
Olen käyttänyt kattilaa vastuksella jo parisen vuotta ja kokemus on sen suuntainen että säästöä tulee aika lailla. Ilmeisesti enimmäkseen sen ansiosta että lämmöntarpeen ollessa alhainen öljylämmityksen hyötysuhde on heikohko. Kovilla pakkasilla eroa ei luultavasti ole kovinkaan paljon, ja vastuksen riittävyyskin on kyseenalaista.

Meillä on ILP ja takka mukana menossa joten kattilan päärooli on käyttövedenlämmityksessä ja mukavuuslämmön pitämisessä lattioissa. Käyttöveden tuottamisessa se ei toki ole mikään maailman paras vehje, joten hyvä lisäys systeemiin olisi joku 100l priimausvaraaja, jonne käyttövesi tulisi kattilan kierukan kautta. Tällöin kesällä saisi ilmaisen esilämmityksen ja talvipakkasillakin voisi kattilan lämpötilan pitää alhaisena 40 asteen tienoilla -> entistäkin parempi hyötysuhde.

Nyt kattilaa joutuu pitämään jossain 80 asteessa jotta käyttöveden riittävyys olisi hyväksyttävällä tasolla.
optimoija
Jäsen
Jäsen

miihkail kirjoitti:Joku on tämän ekseliksikin muuttanut
http://lampopumput.info/foorumi/index.p ... 8#msg43688

Tiedä laskukaavojen oikeellisuudesta, mutta minä ainakin itse uskon tuota tahoa ...
Excel-taulukossa näkyy olevan hieman heittoa. Öljyn energiasisällöksi on laskettu 8,9 kWh/litra.
Tiheys on oletettu vakioksi 0,8 kg/litra. Usein käytetty arvo on 10 kWh / litra (myös Wikipediassa).

https://fi.wikipedia.org/wiki/Poltto%C3%B6ljy

Myös öljyn polton hyötysuhteeksi on oletettu varovasti 75%. Mutta hötysuhde ei ole vakio vaan riippuu polttimen käyntiasteesta.
ryytinen
Jäsen
Jäsen

viilausta vailla on näköjään muutkin...

sähköllä ei lämmitetä kattilaa siksi, että kattilassa ei oo niin hyvät eristeet kun varaajassa, sekä koska ilma-aukot imee lämpöä kokoajan harakoille. jos vastuksen asentaa varaajaan, onkin homma ihan toinen! tosin sillonkin on tietyt lait joilla homma on tehtävä, oon lukenu vanhohkoja kirjoja asian tiimoilta... vastuksia on isossa kattilassa asteittain 50 cm välein esim 3 kpl, ja alin on viileämpi ku ylin jne... koska lämpö nousee ylös on turha lämmittää koko varaaja alas saakka 70 asteeseen ...kun alhaalta tulee viileä vesi takas verkostosta ja lähtee ylhäältä taas eteenpäin...

ja mulla ei kans riitä lämpö jos laskee lämpöä. nyt 60. ja tosiaan 2hesta shuntista otetaan lämminvesi, tai siis toinen shunttihan puuttuu kokonaan smiley_074

ja kiertovesipumppua sekä kaikkia muitakin kannattaa käyttää hetken myös kesällä, esim 2 viikon valein, muuten voi olla ettei ne enää pyöri kun lämmityskausi alkaa...

ja kaikkia hanoja tulisi säädellä auki/kiinni kiinni/auki n 1kk välein, ettei nekään jumitu! oli sitten pyöritettävä taikka palloventtiili tms.

ja varasähkövastus kantsii pitää siinä 20C, ni riittää hyvin, ja ymmärtää et on jotain vikaa, ku patterit viilenneet, muuten voi mennä vuosi pelkällä sähköllä ja ihmettelee että syöpäs toi öpoltin vähän öljyä, ja sit ku sen tulis käynnistyä ni se onki rikki, ellei o sen vuoksi sähkövastus jo päällä...

joo nää on näitä tilulilulii nyt se on auki ja nyt se on kii !

pitäsikö kokeilla pelkällä sähköllä pirulainen 1 kk... tosin ei sitä kulutusta mistään nää kun laskutki menee suoravelkana nettipankista...

öljylaskuja on vielä 2 kk maksamatta mutta öljy ei riitä ku 1 kk... kualema tulossa! :shock:

antakaa lottopotti, ees tonni!

oon hankkimassa ilvestä, mikäli joku putkimies uskaltais sen asentaa tohon hässäkkään... lisää lainaa taloo vastaan jne...

(muuten ilpeissä on eroja, 1 sano että toimii 30 asteen pakkasillakin; ilpissä on ulkoyksikön pohjalla lämpövastus, lämmität siis harakoita, laita sama vastus kotiis sisälle ni lämpee 40 c pakkasellaki ilman ilppii!!!)
eesau
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://meidantalo.blogspot.fi/

Viesti Kirjoittaja eesau »

Edit: Taisinpas kritisoida tota exceliä turhaan (poislukien edellä jo mainittu öljyn lämpöarvon alimitoitus, ja öljykattilan hyötysuhde joka kai vastaa hyvinkin muutama kymmentä vuotta vanhaa laitosta)...

Mutta joo, kyllä se tosiaan siltä näyttäisi että vastuksella kannattaisi lämmittää vaikka kattilan käyttö varaajana sinänsä heikentääkin sähköllä lämmittämisen hyötysuhdetta, ja hieman epäilen ainakin oman Jämä Nova S:n vastuksen riittävyyttä lämpimän veden tuottamiseen edes kesällä, on nimittäin kokemusta siitä ja aika hailakkaahan se vesi oli. Ilmeisesti käyttövesikierukka on sijoitettu ajatellen että poltin kuumentaa tiettyjä osia kattilasta, eli aika reilusti otetaan lämpöä vettä kuumemmasta massasta.
Puulämmittäjä
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Puulämmittäjä »

Selvennämpä vielä kattilan sähkölämmityksestä. Jos järjestelmässä ei ole varaajaa, silloin kattilaan 6 kw vastukset. Säätö 70 asteeseen. Kesäisin öljypoltin lomalle ja hormipelti kiinni. Kuitenkin piipun kuivatuksen takia keskelle 13 mm:n reikä. Talven tullen hormipelti auki ja öljypoltin "hommiin". Jos sattuu pakkasyönä poltin menemään häiriöön tai yllättäen öljy loppumaan niin sähkövastus huolehtii ettei "kämppä kylmene" tai tule muuta jäätymisongelmaa. Olen koestanut monta kertaa 8-10 asteen pakkasella viikonloppuna kotona ollen. Lämmitettävät huoneneliöt 144. Vastus "makaa päällä" mutta sisällä ei huomaa huoneiden viilenemistä.

Jos järjestelmässä on varaaja ja siellä vastukset ,niin sama juttu kesäisin.Pumput seis ja hormipelti kiinni jne. Pumput eivät rikkoonnu jos välillä halutessaan viileämpää vettä pyöräyttää muutaman tovin. Käynnistyksen tarkoitushan on vain pumpun laakereiden kunnossa pysyminen. Rullat tai kuulat vaihtavat paikkaa. Mutta jos välttämättä haluaa helteellä puita polttaa niin sekin sopii. Molemmilla lämmitysmuodoilla tulee joka tapauksessa ns. piippuhäviötä kun taas sähkölämmityksessä on 100 % hyötysuhde. Vielä sen verran varaajan käytöstä. Sitähän käytetään vain jos kiinnteistöä lämmitetään kiinteillä polttoaineilla kuten puulla tai pelleteillä. Öljylämmityksen aikana latauspumppu seis. Hyvä ratkaisu on jos pystyy "tekemään" lämpimän käyttöveden joko kierrättäen joko varaajan lämmityskierrukan kautta tai sulkuventtiileillä vaihtaen kierto öljykattilan kierrukan kautta. Sitten vielä malli jota kannattaa harkita. Lämminvesi lämpimäksi sähköllä varaajasta ja lämmitysvesikierron lämmitys öljykattilan kautta. Muistetaan myös eristää kaikki putket siellä pannuhuoneessa. Olen käynyt useissa pannuhuoneissa jossa on lämpötila 40-50 astetta. Oikein eristettynä pitäisi pannuhuone olla normaalin huonelämpötilan mukainen 20-22 astetta. Ne kupariset putket ovat eniten lämpöä hukkaavaa putkistoa.
optimoija
Jäsen
Jäsen

Puulämmittäjä kirjoitti:Molemmilla lämmitysmuodoilla tulee joka tapauksessa ns. piippuhäviötä kun taas sähkölämmityksessä on 100 % hyötysuhde. .
Ei ole sähkölämmityksessä 100% hyötysuhde; kattilan / varaajan lämpöä siirtyy sen eristeiden läpi ympäröivään tilaan.
Toki hyötysuhde on merkittävästi parempi kuin öljylämmityksessä. Näin erityisesti kesäisin jolloin öljyllä lämmitetään vain käyttövettä.
Silloin hyötysuhde on 50% vaiheilla.
ryytinen
Jäsen
Jäsen

Myyntiesitteiden ja mainosten mukaanhan munkin arimaxin 520 hyötysuhde on 85% puulla ja olikos 70% öljyllä, varmana ei o ku 40 ja 30 % oikeesti !!! .Muutenhan mun poltin kävis kerran vuorokaudessa minuutin, jos noin hyvä hyötysuhde olis !!!

nii meni vikaan, piti laittaa että sähkölämpö 40c, ni riittää hyvin 19c pattereille ku ei suihkussa käy, koska ainoa syy miksi veden lämpö nostetaan yli60c on bakteerien tappo.

jos hormi olis haponkestävää, vois käyttää kondensoivaa öljypoltinta, jossa mainoksen mukaan hyötysuhde 95% ! piipun lämpötilan ollessa -4, kun ottaa vielä ilpillä talteen sen lopunkin lämmön...

nyt muuten putkifirma, josta kysyin hommaia tehtäväksi penää kattilan tarkastuspöytäkirjaa! ei kelpaa mun rahat, ellei o systeemit kunnossa! , no siihenki menee sit 300€ ! ja hyöty on 0!

jos rahaa sais, laitattaisin automaattiset tuplasysteemit: kun lämmitän puilla, on auki ne mitä kuuluu, ja kiinnine muut, ja öljyllä, niin otetaan varaajasta lämpöä eka, ja kun loppuu ni varaaja kii ja pattereihin suora öljynlämpö. jne.. ilveksellä viemäristä hukkalämpö talteen.. veden kierrätysviemäri: kun oot puhas, painat nappia että likaviemäin hana menee kii, ja suihkusta alkaa tulla lattialle menevää vettä kierrätettynä, lämmität kropallas ite osan vedestä, ja loput pienimäärä otetaan järjestelmästä. näin voit olla veden alla vaikka viikon, mutta lämpöä tai vettä ei kulu yhtään sen enempää ku mitä käytit jo kerran. :mrgreen:
Vastaa Viestiin