käyttövesiputkiston paine
käyttövesiputkiston paine
Kaveri mainitsi muussa yhteydessä, että putkiston pauke ja hanojen vuotaminen "kahvasta" pikkuhiljaa on merkki liian kovasta käyttövesiputkiston paineesta.
Mistä tuollainen todetaan ja onko kokemuksia toimenpiteen suorituksesta?
Mistä tuollainen todetaan ja onko kokemuksia toimenpiteen suorituksesta?
En tiedä toteamisesta, mutta vakiopaineventtiili taitaa olla korjaus. Ei pitäisi olla ihan hirmuisen kallis pieti asennuttaa moinen mittarin perään. Maksanee vielä ajan kanssa itseään takaisin laskeneen vedenkulutuksen kautta.
http://www.taloon.com/vakiopaineventtii ... nGroup=267
http://www.taloon.com/vakiopaineventtii ... nGroup=267
Re: käyttövesiputkiston paine
Putkiston pauketta tulee toki myös silloin jos on pex-putket suojaputkessa. Suojaputkihan klemmataan kiinni mutta se itse vesijohto siellä sisällä jää vapaaksi ja elää mm. lämpötilojen muuttuessa.
Vakiopaineventtiili on kyllä erinomainen keksintö. Minulla pesukoneet tuppasivat paukuttamaan putkistoa vettä ottaessaan, ja venttiili ratkaisi sen ongelman. Lievemmät paineiskut pidentänevät putkiston käyttöikää ja vettäkin on säästynyt n. 15 % vuodessa. Jos vain mahdollista, niin kannattaa asentaa tuo pihan vesipisteen jälkeen. Tällöin saa painepesureille ja autonpesuun edelleen täyden paineen.
-
pähkäilijä
- Jäsen

- Kotisivu: http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.0
Millaiset paineet käytössä? Täällä pumppu starttaa 2 ja sammuu 3 bar paineessa. Ei ole putket paukkunu.
En tiedä. En tajua tuosta puolesta mitään.
Kunnan vesi, eli ei omaa pumppua.
Kunnan vesi, eli ei omaa pumppua.
Soitahan sinne kaupungin/kunnan vesilaitokselle ja kysy alueesi putkistopaineen tasoa.
Mulla on tässä omalla kylällä talo nro. 2 ja molmepiin olen laitatuttanut paineenalentimet.
Nyt pidän putkistopainetta noin neljässä barissa - taisi olla jotain 8 luokkaa. Loppu paukkuminen ja hanojen tempoilu kun namikat kaakossa + säästyy rahhooo.....
Mulla on tässä omalla kylällä talo nro. 2 ja molmepiin olen laitatuttanut paineenalentimet.
Nyt pidän putkistopainetta noin neljässä barissa - taisi olla jotain 8 luokkaa. Loppu paukkuminen ja hanojen tempoilu kun namikat kaakossa + säästyy rahhooo.....
Isä ja lapset asuvat Espoon viimeistä purulaatikkoa vm. 1965 :)
-
tessu
Painepesurit toimii ihan normiverkostopaineilla mitä tulee tai pumppu pumppaa,sen suurempaa ne ei kaipaa.
Ja se 8bar olikin sitten aikas korkea,ei muuta kuin kyselemään tai mittarilla toteamaan että millai paine verkossa on ja sitten putkari laittamaan paineenalennus venttiiliä paikalleen.
Ja se 8bar olikin sitten aikas korkea,ei muuta kuin kyselemään tai mittarilla toteamaan että millai paine verkossa on ja sitten putkari laittamaan paineenalennus venttiiliä paikalleen.
Tiskikone kyllä paukuttaa vettä ottaessaan vaikka mulla käyttöveden paine on niinkin matala kuin 1,5-2,5bar.
-
tessu
Semmoset laitteet paukuttaa aina missä on nopeatoimiset magneettiventtiilit
Kunnan vesilaitokselta saat tietää talosi liitospaineen.
Kokeiles ensin tehdä yksinkertainen testi, jolla voit testata onko talossasi liian suuri vesipaine.
Ota esim. 8l sanko ja vie se talossa sellaisen vesipisteen luo, joka on kauimpana (korkeimmalla) vesimittarilta katsottuna. Hana auki ja mittaa aika kauanko sangon täyttyminen kestää.
Pesuallashanan virtaaman tulisi olla 0,1 l/s ja suihkun 0,2l/s.
On myös olemassa nyrkin kokoisia punaisia muovilaatikkoja, joilla voi helpolla mitata vesipisteiden virtaamat, olikohan oraksen valmistamia.
Mikäli virtaus ylittää yo. arvot, voit harkita paineenalennusventtiiliä, maksaa muistaakseni 150-200€.
Työkaveri joskus mainitsi, että Moran hanoilla paineiskut ovat pienempiä kuin Oraksen hanoille, tiedä sitten...
Hanojen vuotaminen kahvasta johtuu todennäköisesti huonoista tiivisteistä. Jos se paineesta johtuisi, täytyisi painetta olla todella paljon.
Kokeiles ensin tehdä yksinkertainen testi, jolla voit testata onko talossasi liian suuri vesipaine.
Ota esim. 8l sanko ja vie se talossa sellaisen vesipisteen luo, joka on kauimpana (korkeimmalla) vesimittarilta katsottuna. Hana auki ja mittaa aika kauanko sangon täyttyminen kestää.
Pesuallashanan virtaaman tulisi olla 0,1 l/s ja suihkun 0,2l/s.
On myös olemassa nyrkin kokoisia punaisia muovilaatikkoja, joilla voi helpolla mitata vesipisteiden virtaamat, olikohan oraksen valmistamia.
Mikäli virtaus ylittää yo. arvot, voit harkita paineenalennusventtiiliä, maksaa muistaakseni 150-200€.
Työkaveri joskus mainitsi, että Moran hanoilla paineiskut ovat pienempiä kuin Oraksen hanoille, tiedä sitten...
Hanojen vuotaminen kahvasta johtuu todennäköisesti huonoista tiivisteistä. Jos se paineesta johtuisi, täytyisi painetta olla todella paljon.
-
Mäkitupalainen
- Jäsen

Eikös painetta saa pudotettua ihan suoraan pääsulkuventtiilistä, kun ei pidä hanaa täysin auki vaan lähempänä kiinni-asentoa? Jonkin asteen kavitoinnin riskihän siinä on, mutta siitä kohdasta voikin sitten avata lisää?
-
PetteriSeppänen
- Jäsen

Kyllä se vedenpaine nousee ihan samaksi talon puolella vaikka olisi hana vain vähän auki. Paine kylläkin laskee onnettomaksi heti kun vettä lasketaan talossa.
Väärä paikka säästää. Kuristamalla vesimittarin toisesta sulusta kulutat sen ajan saatossa loppuun.Mäkitupalainen kirjoitti:Eikös painetta saa pudotettua ihan suoraan pääsulkuventtiilistä, kun ei pidä hanaa täysin auki vaan lähempänä kiinni-asentoa?
Jep, mieluummin vakiopaineventtiili. Sulkuventtiili on tarkoitettu olemaan kiinni tai auki, linjasäätöventtiililä sitten säädetään virtaamaa ja vakiopaineventtiilillä saa ihan valita vedenpaineen.
Laitettiin noita viitisen vuotta taakse kerrostaloihin ja rivareihin, rivareissa toimii oikein hyvin mutta korkeassa kerrostalossa tulee äkkiä yläkerroksissa ongelmia. Ei nyt tämän foorumin väelle ehkä olennainen tieto
Jos tuollaisen laittaa niin kannattaa tehdä samalla sen molemmille puolille sulut ja ohitus jotta venttiilin vikaantuessa saa pidettyä vedet päällä. Toki tämäkin on olennaisempaa jos on enemmän asuntoja talossa.
Laitettiin noita viitisen vuotta taakse kerrostaloihin ja rivareihin, rivareissa toimii oikein hyvin mutta korkeassa kerrostalossa tulee äkkiä yläkerroksissa ongelmia. Ei nyt tämän foorumin väelle ehkä olennainen tieto
Jos tuollaisen laittaa niin kannattaa tehdä samalla sen molemmille puolille sulut ja ohitus jotta venttiilin vikaantuessa saa pidettyä vedet päällä. Toki tämäkin on olennaisempaa jos on enemmän asuntoja talossa.