Rintsikkaperheiden autot

Rintamamiestaloista ja muusta
Vastaa Viestiin
JSila
Jäsen
Jäsen

Re: Rintsikkaperheiden autot

Viesti Kirjoittaja JSila »

puuhapena kirjoitti:
Klonksvaagen kirjoitti:
JSila kirjoitti:Halpoja autoja meillä :lol:

Emännälle hankittiin nettiauton halvin v40 vm 97. Aikaa oli rassata sitä kuntoon ennen muuttoa vuokralta rintsikkaan. Jakohihna, jarruja, puslaa ja kaikki ns huolto osat ja 2x uudet renkaat. Hintaa tuli osille 2x kuin autolle, mutta ompahan nyt vuosiksi eteenpäin ns "läpikäyty auto"

Itsellä w202 bensa mersu, käytön jälkiä on mutta jarrut jne oon laitellut niin ettei tule yllätyksiä. Nyt vaan tekisi mieli farkkua (sedanin kontti on onneton.. Diesel väyrynen tai v70 vaihtoehdot. Mielummin takavetoinen, eli mersu, vaikka järkisyillä perusteltuna v70 olisi parempi ainakin mitä ruosteeseen tulee.

Kesäautona Amazon, joka nyt huilaa tallissa http://i1250.photobucket.com/albums/hh5 ... 4394_n.jpg
Järkeä ei kannata käyttää, kun ei tuo ruattin vehje pese mersua muussa, kuni ruosteen määrässä, amatsooni on kertakaikkiaan upea :-D
Se on se mersun fiilis..
Itelläkin nykyään w202 c180 automaagisella laatikolla.. Hiton laiska kuutoskoneisen w201:sen jälkeen mutta mukava on ajella.
Vuodenvaihteesta ollut 270 väyrynen :-D 5-pyttynen diisseli automaatti. Ennen aina ollut bensa manuaaleja. On tuo vaivaton ajaa, vääntää mukavasti ja hiljainen. Ruostetta nyt pohjassa reilusti kun pesin sen painepesurilla (kesällä sitten öljyäminen sen hidastamiseksi), pinnasta ei paha. Muutamat nivelet vaihdoin, jarrut syynäsin läpi. Tänään jos tuon vetokoukun saisi paikoilleen asti niin pääsee kokeilemaan miten kärri kulkee. Webaston kun saan kuntoon ja kaikki öljyt/nesteet vaihdettua vielä niin kelpaa ajaa muutama vuosi.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Päivitin Relluni, nyt Scenic -10, vähän ajettu automaatti. Kaksilitrainen bensakone, tarpeettoman suuri mulle, mutta siinä on JAKOKETJU, ei mitään remmiä, jota saa alvariinsa olla vaihtamassa, 650 euroa per kerta kun samalla on aina vaihdettava myös vesipumppu.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

vesahy kirjoitti:Päivitin Relluni, nyt Scenic -10, vähän ajettu automaatti. Kaksilitrainen bensakone, tarpeettoman suuri mulle, mutta siinä on JAKOKETJU, ei mitään remmiä, jota saa alvariinsa olla vaihtamassa, 650 euroa per kerta kun samalla on aina vaihdettava myös vesipumppu.
Onneksi olkoon ja kiitos tiedosta että ketjullisiakin autoja on yhä olemassa! Meitin v6 rellussa tehdään kestotestiä kumilangasta :roll: Myyjä tosin väitti ostaessa että "hetki sitten" vaihdettu, Mutta siitäkin on jo aikaa. Kutvosen remmi on vissiin lähempänä tonnia ja auton arvo on kaiketi jo liki sama :roll:

Muutama työkaveri on jo käynyt hakemassa Saksasta vanhan vähän ajetun 80-luvun puolitaitteen auton ihan vain siitä syystä että voi itse korjata eikä ole sähkövimpaimia sekoittamassa autojen perimmäistä tarkoitusta eli liikkua paikasta toiseen.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
vesahy
Jäsen
Jäsen

Aikoinaan ajelin loppuun puolisen tusinaa Saabia, eikä jakopäille tarvinnut ikinä tehdä mitään. Vesipumpun jouduin joskus vaihtamaan mutta harvinainen tapaus oli sekin.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
tuuma
Jäsen
Jäsen

vesahy kirjoitti:Aikoinaan ajelin loppuun puolisen tusinaa Saabia, eikä jakopäille tarvinnut ikinä tehdä mitään. Vesipumpun jouduin joskus vaihtamaan mutta harvinainen tapaus oli sekin.
:-D Samoin olen tehnyt, uupunut on lähinnä vain kuski noihin :mrgreen:

Vielä on yksi mutta ajatusasteella jos vaikka joskus saisi tienpäälle. ysiyseissä oli tosiaan mielenkiintoinen vesipumppu niissä B-moottoreissa, muistaakseni ongelmat oli siinä että variaatioita oli hammastuksissa ja korjatessa niissä oli ahdistussovitus eli piti lämmittää juoksupyörä ja jäädyttää akseli ja pikaiseen tipauttaa se akseliin kiinni.
KariFS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Jakopääongelmia ei ns vanhan liiton SAABeissa ollut juurikaan, geenimanipuloiduissa (GM) malleissa niitä on kyllä esiintynyt. Tuplanokat, tasapainoakselit ym himmelit yhdistettynä maailmanpelastusorientoituneeseen huohotussysteemiin ja ylipitkäksi ohjeistettuun öljynvaihtoväliin aiheuttivat puutteellista voitelua ym harmia. Toinen syy on tietty se että autot usein kestävät nykyään 300+ tkm, kun eivät ruostu niin nopeasti.

Oma 9-5 on vuodelta 2005, siinä oli huohotus parannettu jo tehtaalla, öljyt vaihdettu aluksi 30tkm välein 150tkm asti, itse sen jälkeen olen vaihdattanut hieman tiuhemmin. Nyt on lasissa 270tkm, garretin orkkisturbo paikallaan eikä vitjakaan pahasti rallattele. Ketjuremppa on puolentoista tonnin pieti, vakavasti laittaa harkitsemaan mitä autolle sitten tekee jos se ajankohtaiseksi tulee :cry: Kun nyt ei mikään erikoismalli ole kyseessä, eikä hyvinsäilynyt helmi, tuikitavallinen kartanomallin Saabi vaan. Vaikka suupielet aina korvia kohti pyrkivätkin kun turboviisari pyrkii kohti punaista aluetta :wink:
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
tuuma
Jäsen
Jäsen

KariFS kirjoitti:Vaikka suupielet aina korvia kohti pyrkivätkin kun turboviisari pyrkii kohti punaista aluetta :wink:
Juu, kyllähän saapin pitää olla tupro, ei se oikein muuten saabi ole, kajakkikaksikko ilmankin tosin lasketaan :-D
vesahy
Jäsen
Jäsen

Kyllä Ysikutonen oli ainoea oikea saabi! Olen pari sellaista ajanut loppuun.
tuuma
Jäsen
Jäsen

vesahy kirjoitti:Kyllä Ysikutonen oli ainoea oikea saabi! Olen pari sellaista ajanut loppuun.
Mä olen vain vissiin eri vuosikertaa kuin sinä mutta olet oikeassa. Mutta jotain muistoja minullakin => monen monet taistelut siskon kanssa mökkimatkoilla takapenkillä tuli oteltua ja tuskailtua kun jono stoppasi ja isäukko laittoi lämppärin täysille kesähelteillä ettei voordin V4 keitä, kaksitahtarilla ei tainnut olla niitä murheita :-D
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

vesahy kirjoitti:Päivitin Relluni, nyt Scenic -10, vähän ajettu automaatti. Kaksilitrainen bensakone, tarpeettoman suuri mulle, mutta siinä on JAKOKETJU, ei mitään remmiä, jota saa alvariinsa olla vaihtamassa, 650 euroa per kerta kun samalla on aina vaihdettava myös vesipumppu.
Isäni oli ikionnellinen, kun Volkkarin osti: siinä kun oli ketjukone eikä tarvinnut surra hihnanvaihtoa.

Sitten alkoivat toisenlaiset murheet, kun joka puolella kirjoiteltiin Volkkarin hajonneista ketjukoneista.

Mun mielestäni hihna on ihan ok, kunhan se on tuollainen satkun kestävä malli.

Isän Astrassa oli aluksi 60 tkm vaihtoväli mutta sitten kesken kaiken tehda antoi ohjeet, että vaihtaa pitääkin 40 tkm välein.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Rellussa on ammattikoulun opettajan mukaan tosi hankalasti avattava jakopää ja kallis remontti, kun siinä on samalla vaidettava myös vesipumppu. Vakiohinta on 650 euroa.
KariFS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Nojuu, minusta kapeat saabit meni vähän pilalle kun kakstahdista luovuttiin :-D Veenelkku on melkoisen nokkapainoinen verrattuna hämmästyttävänkin tasapainoisiin tahtareihin. Oma tahtari kyllä pyrki keittämään kesähelteillä, tai ainakin lämpömittarissa lukemat nousi samaan tahtiin nopeusmittarin kanssa. Aika äkkiä lämmöt kyllä putosivatkin kun hölläsi kaasua ja rullaili alamäet vapaalla. Veenelkussa mulla ei koskaan ollut lämpöongelmia puoleen tai toiseen.

Jakopäähommien hankaluus ja kalleus riippuu paljon auton rakenteesta. Itselläni oli vm 1997 Passat 1.6 bensakoneella, 90tkm remminvaihtoväli, vaihto jotain 500+ euroa. Hankalaksi homman teki pitkittäin asennettu moottori, jonka takia piti edestä purkaa puskuri, maski, jäähdytin ym romppeet, ja koska homma oli niin hankala, vaihdettiin vesipumppu "varmuuden vuoksi" samalla. Saabissa taasen ei mahdu ketjuhommaa tekemään koneen ollessa paikallaan (Isohko moottori poikittain), se pitää tipauttaa vaihteistoineen-apurunkoineen lattialle jossa itse vaihtotyö kyllä helposti onnistuu eivätkä osatkaan kalliita ole.

Sinänsä auton valitseminen sen perusteella miten helppo tai vaikea jollain toisella teetettävä 3-4 vuoden välein tehtävä muutaman satasen huolto on, on mielestäni vähän samanlaista itsensä linssiin viilaamista kuin maksaa 10000 väliraha autoon joka vie 2 litraa vähemmän satasella... 15-20 tonnin vuotuisella ajomäärällä voi jokainen räknätä takaisinmaksuajan auton arvonalennuksneen ym. Jakoremmin vaihto useimpiin autoihin maksaa max about saman kuin kierros kesärenkaita.

Ratasjakopäähän se paras on, vanhoista työntötankokoneista tuttu, ja siitä jo mainitusta kajakin veenelkusta :wink:
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
vesahy
Jäsen
Jäsen

Minä vaan olen herkistynyt jakopään remmin vaihdolle samalla tavoin kuin jotkut ovat herkistyneet vaikka homeelle. Pelkkä ajatuskin saa raapimaan syhyäviä kainaloita.
tuuma
Jäsen
Jäsen

KariFS kirjoitti:Nojuu, minusta kapeat saabit meni vähän pilalle kun kakstahdista luovuttiin :-D Veenelkku on melkoisen nokkapainoinen verrattuna hämmästyttävänkin tasapainoisiin tahtareihin. Oma tahtari kyllä pyrki keittämään kesähelteillä, tai ainakin lämpömittarissa lukemat nousi samaan tahtiin nopeusmittarin kanssa. Aika äkkiä lämmöt kyllä putosivatkin kun hölläsi kaasua ja rullaili alamäet vapaalla. Veenelkussa mulla ei koskaan ollut lämpöongelmia puoleen tai toiseen.

Jakopäähommien hankaluus ja kalleus riippuu paljon auton rakenteesta. Itselläni oli vm 1997 Passat 1.6 bensakoneella, 90tkm remminvaihtoväli, vaihto jotain 500+ euroa. Hankalaksi homman teki pitkittäin asennettu moottori, jonka takia piti edestä purkaa puskuri, maski, jäähdytin ym romppeet, ja koska homma oli niin hankala, vaihdettiin vesipumppu "varmuuden vuoksi" samalla. Saabissa taasen ei mahdu ketjuhommaa tekemään koneen ollessa paikallaan (Isohko moottori poikittain), se pitää tipauttaa vaihteistoineen-apurunkoineen lattialle jossa itse vaihtotyö kyllä helposti onnistuu eivätkä osatkaan kalliita ole.

Sinänsä auton valitseminen sen perusteella miten helppo tai vaikea jollain toisella teetettävä 3-4 vuoden välein tehtävä muutaman satasen huolto on, on mielestäni vähän samanlaista itsensä linssiin viilaamista kuin maksaa 10000 väliraha autoon joka vie 2 litraa vähemmän satasella... 15-20 tonnin vuotuisella ajomäärällä voi jokainen räknätä takaisinmaksuajan auton arvonalennuksneen ym. Jakoremmin vaihto useimpiin autoihin maksaa max about saman kuin kierros kesärenkaita.

Ratasjakopäähän se paras on, vanhoista työntötankokoneista tuttu, ja siitä jo mainitusta kajakin veenelkusta :wink:
Jaa ehkä meillä oli sitten V4 kakstahtareiden oikkuineen :-D Ja siltikin minusta se oli hyvä auto :-D

Niin sellaisia kummia massahammaspyöriä taisi V4:ssa olla nokka-akseleiden pyörittäjinä ellen aivan väärin muista kun aika kultaa muistot :-D

Kaikenlaiset huoltokuluthan tekee autoista susia ja surkimuksia :wink:
Viimeksi muokannut tuuma, Ma Maalis 10, 2014 17:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tuuma
Jäsen
Jäsen

vesahy kirjoitti:Minä vaan olen herkistynyt jakopään remmin vaihdolle samalla tavoin kuin jotkut ovat herkistyneet vaikka homeelle. Pelkkä ajatuskin saa raapimaan syhyäviä kainaloita.
:lol: :lol: :lol:
Vastaa Viestiin