Moottorisahan teräketjun teroitin (kone)
Moottorisahan teräketjun teroitin (kone)
Moikka,
Joskus kyllä tulee mieleen, että näin koneita suunnittelee paviaanit. Ostin tällaisen http://www.motonet.fi/fi/tuote/789600/Teraketjun-teroitin-220W ja etukäteen voisi ajatella, että kyseessä on hyvin yksinkertainen kone, jonka suunnittelussa ja rakentamisessa toimivaksi, ei voi mokata. Kyllä Kiinalaisetkin toimivia laitteita osaa tehdä mutta tiettyjen laitteiden kanssa odotusarvo niiden surkeudesta surullisen usein toteutuu. Niin tässäkin tapauksessa.
Siis sen laitteen kaikista tärkein osa, eli sellainen metallinen kieli, joka pitää ketjun paikallaan, on ihan susi. Jostain ihmeen syystä se on viistetty toisesta reunastaa ja näin ollen vääntää sitä ketjua vinoon. Sitten sen ketjun paikalleen puristava ruuvi puristaa levyä, joka sitten puristaa sitä ketjua siihen uraan. Että se pysyy paikallaan kun sitä teroitetaan. No, levy ei ole mitenkään siellä hahlossa kiinni, joten kiristettäessä ruuvia, niin se nostaa sitä levyä ylös ja sitä myöten koko ketjua pois urasta ja väärään asentoon.
Kun sitä oli siinä hetken modaillut paremmaksi, niin sillä pärjää mutta hiuksia nostattavan surkeaa työtä. Kun olis oikeasti tehtaalla (tai jossain) itse sitä kokeillut, niin ongelma olis kohtuullisen helposti korjattu ja ei maksais tuotannossa pesookaan.
No mutta tällaisia tällä kertaa...
Joskus kyllä tulee mieleen, että näin koneita suunnittelee paviaanit. Ostin tällaisen http://www.motonet.fi/fi/tuote/789600/Teraketjun-teroitin-220W ja etukäteen voisi ajatella, että kyseessä on hyvin yksinkertainen kone, jonka suunnittelussa ja rakentamisessa toimivaksi, ei voi mokata. Kyllä Kiinalaisetkin toimivia laitteita osaa tehdä mutta tiettyjen laitteiden kanssa odotusarvo niiden surkeudesta surullisen usein toteutuu. Niin tässäkin tapauksessa.
Siis sen laitteen kaikista tärkein osa, eli sellainen metallinen kieli, joka pitää ketjun paikallaan, on ihan susi. Jostain ihmeen syystä se on viistetty toisesta reunastaa ja näin ollen vääntää sitä ketjua vinoon. Sitten sen ketjun paikalleen puristava ruuvi puristaa levyä, joka sitten puristaa sitä ketjua siihen uraan. Että se pysyy paikallaan kun sitä teroitetaan. No, levy ei ole mitenkään siellä hahlossa kiinni, joten kiristettäessä ruuvia, niin se nostaa sitä levyä ylös ja sitä myöten koko ketjua pois urasta ja väärään asentoon.
Kun sitä oli siinä hetken modaillut paremmaksi, niin sillä pärjää mutta hiuksia nostattavan surkeaa työtä. Kun olis oikeasti tehtaalla (tai jossain) itse sitä kokeillut, niin ongelma olis kohtuullisen helposti korjattu ja ei maksais tuotannossa pesookaan.
No mutta tällaisia tällä kertaa...
Re: Moottorisahan teräketjun teroitin (kone)
En muista mistä itse ostin , mutta tämän topparikielen tein 9x9 mm neliöraudasta . Nämä levyt
ketjun sivuilla olen säätänyt lähelle että ketju hyvin luistaa käsin . En kiristä sitä ruuvia teroittaissa .
Ketjun vapaassa lenkissä roikkuu painona kiilahihnapyörä , luistaa paremmin ja pysyy suorana siirrettäissä .
ketjun sivuilla olen säätänyt lähelle että ketju hyvin luistaa käsin . En kiristä sitä ruuvia teroittaissa .
Ketjun vapaassa lenkissä roikkuu painona kiilahihnapyörä , luistaa paremmin ja pysyy suorana siirrettäissä .
Re: Moottorisahan teräketjun teroitin (kone)
Olis varmaan pitänyt kerrasta ostaa tuollainen Oregonin teroitinkone: http://www.oregonproducts.com/pro/products/accessories/510A-BenchChainGrinder.htm mutta kun hinta oli niin kova... niin-no toisaalta, sitähän aina sanotaan, että köyhällä ei ole varaa ostaa huonoa.
Re: Moottorisahan teräketjun teroitin (kone)
Olis varmaan pitänyt kerrasta ostaa tuollainen Oregonin teroitinkone: http://www.oregonproducts.com/pro/products/accessories/510A-BenchChainGrinder.htm mutta kun hinta oli niin kova... niin-no toisaalta, sitähän aina sanotaan, että köyhällä ei ole varaa ostaa huonoa.
Re: Moottorisahan teräketjun teroitin (kone)
Liiterin konetta ainakin voi kehaista. Jonkun 5-6 ketjua sillä teroittelin ja ihan hienosti hoiti homman ja stopparikin oli ihan fiksusti tehty. Hintaa masiinalla taisi olla 29e.
-
Labyrint64
- Jäsen

- Viestit: 786
- Liittynyt: Ke Elo 22, 2007 9:01
- Paikkakunta: Lahti
Re: Moottorisahan teräketjun teroitin (kone)
Itsellä oli tuollainen kone ja palautin sen; ihan mahdottoman hidas ja kömpelö. Lisäksi tekee teroitusjäljestä suoran jolloin viilaaminen ei enää onnistu.
Huomannut että viilaa ei tarvi näyttää kovin paljoa kun jo on kuin uusi terä. Oikeastaan aika mukava taukopuuha kun polttaa tankillisen bensaa, niin tankkauksen yhteydessä pikkusen terottaa ja taas sujuu sauhaukset kuin uudella ketjulla. Jos ei viilaa, täytyisi koneella terotettuja ketjuja olla laukussa kolmesta neljään - jos meinaa päivän sahailla polttopuita.
Dremeliin ostin niitä teroituspuikkoja mutta niiden kanssa turatessa tuntuu että vanha kunnon viila on nopeampi. Viiloissa tuppaa käymään niin että ne tylsyy suht nopeasti ja kohta viilaaminen on vain metallitangon liikuttelua edestakaisin. Heti kun ottaa uuden viilan käyttöön, huomaa miten huonoksi edellinen olikaan päässyt.
Huomannut että viilaa ei tarvi näyttää kovin paljoa kun jo on kuin uusi terä. Oikeastaan aika mukava taukopuuha kun polttaa tankillisen bensaa, niin tankkauksen yhteydessä pikkusen terottaa ja taas sujuu sauhaukset kuin uudella ketjulla. Jos ei viilaa, täytyisi koneella terotettuja ketjuja olla laukussa kolmesta neljään - jos meinaa päivän sahailla polttopuita.
Dremeliin ostin niitä teroituspuikkoja mutta niiden kanssa turatessa tuntuu että vanha kunnon viila on nopeampi. Viiloissa tuppaa käymään niin että ne tylsyy suht nopeasti ja kohta viilaaminen on vain metallitangon liikuttelua edestakaisin. Heti kun ottaa uuden viilan käyttöön, huomaa miten huonoksi edellinen olikaan päässyt.
-
fizzl
- Uusi jäsen
- Viestit: 5
- Liittynyt: Su Syys 28, 2014 22:56
- Paikkakunta: Alavus
- Kotisivu: www.fizzl.net
Re: Moottorisahan teräketjun teroitin (kone)
Onko nämä teroituskoneet oikeasti hyödyllisiä? Itse teroitan ketjun about kerran vuodessa. Viilalla aikaa tuhrautuu hommaan noin puoli tuntia.
Keskisellä oli tällainen härveli tarjouksessa. Kääntelin sitä aikani käsissäni, enkä keksinyt kuinka sillä homma sujuisi yhtään nopeammin kuin viilalla.
Jätin hyllyyn. En ollut edes 15 euron edestä utelias. :)
Keskisellä oli tällainen härveli tarjouksessa. Kääntelin sitä aikani käsissäni, enkä keksinyt kuinka sillä homma sujuisi yhtään nopeammin kuin viilalla.
Jätin hyllyyn. En ollut edes 15 euron edestä utelias. :)
-
ramirez
- Jäsen

- Viestit: 650
- Liittynyt: Ti Maalis 30, 2010 19:05
- Paikkakunta: Rautajärvi
- Kotisivu: http://www.helevetintunarit.com/
- Paikkakunta: Rautajärvi > Luopioinen > Nykyinen Putinlandia
Re: Moottorisahan teräketjun teroitin (kone)
En suosittele, kaveri anto mulle tollasen halpisterottimen ilmasi. Ei tee mitään jos vaan osaa viilata.fizzl kirjoitti:Onko nämä teroituskoneet oikeasti hyödyllisiä? Itse teroitan ketjun about kerran vuodessa. Viilalla aikaa tuhrautuu hommaan noin puoli tuntia.
Keskisellä oli tällainen härveli tarjouksessa. Kääntelin sitä aikani käsissäni, enkä keksinyt kuinka sillä homma sujuisi yhtään nopeammin kuin viilalla.
Jätin hyllyyn. En ollut edes 15 euron edestä utelias. :)
Jos kulmat ei tahdo pysyä tai viilaa liian syvään niin tämä on hyvä tuote, tää viilaa alennuksenkin automaaattisesti.
http://www.lakeudenkone.fi/tuotteet.html?id=16/556
-
Labyrint64
- Jäsen

- Viestit: 786
- Liittynyt: Ke Elo 22, 2007 9:01
- Paikkakunta: Lahti
Re: Moottorisahan teräketjun teroitin (kone)
Heh, kaveri kehui jälleen teroitinkonetta joten kun Lidliin tuli sellainen myyntiin, niin ajattelin kokeilla. Saihan sen palauttaa jos on huono.
Tämä värkki on yllättävän toimiva. Nurkista löytyi yhteensä 3 teräketjua ja kun en ammatikseni sahaa, voin teroittaa ne kaikki kotona ja tarvittaessa vaihtaa ketjun tylsyessä terävään ketjuun. Oikeastaan viimeisin kimmoke koneen ostoon oli viilojen suuri menekki. Kun tuossa tuli puusavottaa enemmän, niin viiloja meni yllättävän nopeasti. Jostain lueskelin että viilalla teroittaa 4-6 kertaa ja taitaa pitää paikkansa. Muutaman teroituskerran jälkeen viilaa saa työnnellä vähän turhan monta kertaa. Eron huomaa kun ottaa pakasta uuden viilan; riittää kerran-kaksi työntöä.
Kyllä se viila pitää silti pitää mukana. Mutta kun aiemmin haukuin yhden koneen, niin tämä Lidlin versio on melkoisen toimiva laitos. Dremelin sahanteroituspuikot oli suuri pettymys. Ei tunnu purevan ketjuun juuri lainkaan.
Tämä värkki on yllättävän toimiva. Nurkista löytyi yhteensä 3 teräketjua ja kun en ammatikseni sahaa, voin teroittaa ne kaikki kotona ja tarvittaessa vaihtaa ketjun tylsyessä terävään ketjuun. Oikeastaan viimeisin kimmoke koneen ostoon oli viilojen suuri menekki. Kun tuossa tuli puusavottaa enemmän, niin viiloja meni yllättävän nopeasti. Jostain lueskelin että viilalla teroittaa 4-6 kertaa ja taitaa pitää paikkansa. Muutaman teroituskerran jälkeen viilaa saa työnnellä vähän turhan monta kertaa. Eron huomaa kun ottaa pakasta uuden viilan; riittää kerran-kaksi työntöä.
Kyllä se viila pitää silti pitää mukana. Mutta kun aiemmin haukuin yhden koneen, niin tämä Lidlin versio on melkoisen toimiva laitos. Dremelin sahanteroituspuikot oli suuri pettymys. Ei tunnu purevan ketjuun juuri lainkaan.
-
Labyrint64
- Jäsen

- Viestit: 786
- Liittynyt: Ke Elo 22, 2007 9:01
- Paikkakunta: Lahti
Re: Moottorisahan teräketjun teroitin (kone)
Jos terä tylsyy niin vähän että tarvii viilata kerran vuoteen, riittää viila mainiosti. Itselläkään ei ole mitenkään älyttömästi sahailuja mutta sen kerran kun lähdetään viikonlopuksi rankamettään, soitetaan sitä sahaa aamusta iltaan. Tällöin teräkin väkisin kuluu ja sitä pitää viilailla. Oon huomannut että on hyvä viilailla joka toinen tankillinen niin pysyy terässä eikä viilausurakka ole liian vaivalloinen. Välillä sattuu vahinkoja ja terä osuu maahan, kiveen tai puussa on jotain multaa, tms joka tylsyttää terää. Tällöin pitää viilailla useammin.fizzl kirjoitti:Onko nämä teroituskoneet oikeasti hyödyllisiä? Itse teroitan ketjun about kerran vuodessa. Viilalla aikaa tuhrautuu hommaan noin puoli tuntia.
Keskisellä oli tällainen härveli tarjouksessa. Kääntelin sitä aikani käsissäni, enkä keksinyt kuinka sillä homma sujuisi yhtään nopeammin kuin viilalla.
Jätin hyllyyn. En ollut edes 15 euron edestä utelias. :)
Saa nyt nähdä onko tuo ostamani kone loppupeleissä pätevä. Nuo vanhat, jo melkein poisheitettävät ketjut, se teroitti kuin uutta vastaaviksi. Jos ylläpitoviilauksen voi tehdä käsin, uskon että pyöritän metsässä nuo kolme ketjua läpi ja jos vielä riittää urakkaa, aloitan viilahommat - tai sitten ostan jostain parit ketjut lisää :)
Re: Moottorisahan teräketjun teroitin (kone)
Olen samaa mieltä, että Lidlin teroitin on ihan toimiva peli. Paljon nopeampaa ja kätevämpää kun viilailla. Lisäksi näyttää siltä, että terä kuluu (hukkaan) vähemmän kun viilalla. Tuolla olen saanut teroitettu terän useamman kerran kun viilan kanssa (ennekuin terä entinen). Sahasin melkoisen kasan vanhoja katto / seinä lautoja polttopuiksi. Hommassa tuli aika usein osumia nauloihin ja kattohuovasta jääneeseen päälusteeseen (hiekkaan ?). Terä tylsyi aika nopeastiLabyrint64 kirjoitti:Heh, kaveri kehui jälleen teroitinkonetta joten kun Lidliin tuli sellainen myyntiin, niin ajattelin kokeilla. Saihan sen palauttaa jos on huono.
Tuokki
-
Labyrint64
- Jäsen

- Viestit: 786
- Liittynyt: Ke Elo 22, 2007 9:01
- Paikkakunta: Lahti
Re: Moottorisahan teräketjun teroitin (kone)
Koneessa on juu se plussa vielä, että jos väärinkäyttää kejuja ja sahaa nauloja, betonisia lautoja, yms... niin viilalla ei meinaa oikein huonokuntoisia ketjuja saada enää terään. Koneella niistä saa taas kuin uudet. Onnistuu se kai viilallakin, mutta on jonkin verran hidasta ja työlästä.
Re: Moottorisahan teräketjun teroitin (kone)
Viilalla teroittaa ketjun samassa ajassa joka menee jo pelkastaan ketjun irroitukseen ja teroituskoneeseen laittamisessa..
Ammattimies saa hyvästäkin huonon!
Hyvin suunniteltu ei ole vielä yhtään tehty!
Hyvin suunniteltu ei ole vielä yhtään tehty!
-
Labyrint64
- Jäsen

- Viestit: 786
- Liittynyt: Ke Elo 22, 2007 9:01
- Paikkakunta: Lahti
Re: Moottorisahan teräketjun teroitin (kone)
Noniin, mielipiteitä on monia. Ja saa ollakin. Itsekin oon aina ollut viilamiehiä, ihan vaan sen vuoksi että on hyvä osata viilahommat - tai kantaa selässä agrekaatti mettään teroituskonetta varten. En vielä mene vannomaan että tuon koneen jälkeen ketju on viilattavissa yhtä helposti kuin ennenkin. Sen kuitenkin huomasin että se tekee hyvää jälkeä ja helposti. Itsellä ainakin lähtee teroituskulmat jostain syystä vaeltamaan aikojen saatossa ja usein käy niin että viilalla saa teräväksi enää sen ottavimman kulman, ei koko hammasta. Tämäkin johtuu siitä että on tullut viilattua kiireessä ja vähän "sinnepäin". Lisäksi hammasta syö helposti väärinkäytökset eli näyttö kiville tms. joiden korjaus viilalla on työlästä.PETEBJ75 kirjoitti:Viilalla teroittaa ketjun samassa ajassa joka menee jo pelkastaan ketjun irroitukseen ja teroituskoneeseen laittamisessa..
Viilalla siis tehdään ylläpito ja tuolla koneella peruskunnostus.
ps. Ainakin omassa Stihlissä lähtee ketju pois aika helposti. Vaikkei ole edes laipan pikakiristystä. Samalla voi kääntää laipan kun kerran on irti otettu. Sen sijaan kaverin Partnerissa tippui ketjua pois ottaessa ketjujarru ja ties mitä jousia mukana. Sellaisen omistaja tuskin haluaa irroitella ketjuja kovin usein.
Re: Moottorisahan teräketjun teroitin (kone)
Minunkin mielestä kotitarvesahailijalle viila on aika hyvä kapine. En ollut ennen edes nähnyt kuinka terää viilataan ennenkuin ekan kerran kokeilin. Edistyneempi moottorisahan käyttäjä saattaa tietysti pitää terottamaani ketjua huonona mutta itselle kelpaa. Tosiaan kun tankkauksen yhteydessä hieman sipaisee niin hommaan ei edes mene aikaa juuri mitään. Viilan yhteydessä oli joku ohjain mutta sitä en osannut käyttää kai oikein kun tuntui hankalalta. Niinpä viilasin vapaalla kädellä 
Kari
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "

