Muistaakseni Turun asuntomessuille jo vuosis sitten rakennettiin talo teräslevyistä. Tuskin vielä sen enempää ruostunut kuin Ruotsin laivatkaan.Matti Alander kirjoitti:Maailmasta löytyy mitä ihmeellisimpiä talonrakennustyylejä, ohjeita ja viranomaismääräyksiä. Amerikassa vanhempia kerrostaloja on tehty jopa valuraudasta.
Saksassa olen käynyt melko uuden talon vintillä ja siellä näytti eristeenä olevan noin tuuman kerros sanomalehteä. Ja siellä, kuten Amerikassakin ulko-ovet aukeavat usein sisäänpäin. Myös erilaiset rakennusmääräykset voivat vaikuttaa ovien rakenteeseen. Katsokaapa vaikka laivojen hyttien ovia, niiden alaosassa on listoitus, jonka alla on potkaisemalla irti lähtevä luukku. Siitä pääsee ulos jos hytissä syttyy tulipalo ja tietenkin se on lattian rajassa savukaasujen vuoksi. Myös pelastajat pääsevät helpommin sisälle.Matti Alander kirjoitti:Jonkinmoista eristystä yleensä löytyy kaikista, mutta yllättävän heppoisia. Myös rakenteet varsinkin omakotitaloissa voivat olla jopa käsittämättömän keveitä, Amerikan elokuvissa ovikin potkaistaan auki helpon näköisesti.
Hometta on joka puolella, sitä ei voi välttää, se kuuluu luontoon. Vasta kun se alkaa kasvaa hallitsemattomasti, niin siitä tulee ongelma. Ainakin meillä syödään herkkuna juustoja, jotka ovat paksussa sinisessä homeessa. Samoin keräämme metsistä puuta lahottavia sieniä ihmisten ravinnoksi.Matti Alander kirjoitti:Hometta löytyy lähes kaikkialta ja ongelmaa myös kosteuden kanssa, lattiakaivo kokolattiamatossakin on tullut nähtyä.
Eikös tämä ole kauppanimeltään Styroxia? Se on aika höttöä tavaraa, enkä laittaisi sitä enää edes leikkimökin seiniin eristykseksi. Routaeristeenä olen kyllä käyttänyt ja kun joskus olen joutunut sellaisen kohdalta ojaa kaivamaan, niin kyllä se siellä maan sisällä näyttää hyvin pärjänneen.Matti Alander kirjoitti:50 mm suulakepuristettua solupolystyreeniä ei ole oikein mitään, sama kuin 50 mm villaa.
Usein vertaillaan nimenomaan Finnfoamia ja SPU:ta ja niiden eristysominaisuuuksia. Valmistajien ilmoittavat arvot näyttävät melko samanlaisilta, mutta kun noiden negatiivisten potenssien kanssa minulla on selviä ymmärtämisvaikeuksia, niin osaisiko joku kääntää ne paremmin tajuttaviksi?
Matti Alander kirjoitti:Höpinä meni vähän yli aiheen, mutta tulipa kirjoiteltua ja seuraavaksi taas paremmin aiheeseen.
No niin meni mullakin, mutta aihe on kiinnostava, myös näin reuna-alueiltaankin.