Ulkoverhous

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
koiratalo
Uusi jäsen

Ulkoverhous

Viesti Kirjoittaja koiratalo »

Teetämme ulkoverhousremontin, neliöitä 180, RTM talo v-62. Osaako joku vinkata luotettavaa firmaa. Mitä osaamme kysyä firmoilta, laudan paksuus?, maalaus?, tuulensuoja ? puukuitulevy ? tuuletus ?
Mikä on turhaa ja mikä tarpeellista?, onko jollain tietoa hinnoista avaimet käteen periaatteella. Perusperiaatteista ois kiva tietää ennenkuin kauppiaat ahdistelee, ettei ihan höynäytetä?
kiitos jo etukäteen
miihkail
Jäsen
Jäsen

Re: Ulkoverhous

Viesti Kirjoittaja miihkail »

Ensimmäiseksi sinun pitää päättää, että millainen ulkovuori sinulle siihen tulee (Perinteinen rintsikka = pystylaudat + rimat) vai vaakapystyvaaka tai jotain muuta.

Materiaalien osuus ei näytä kokonaissummassa suurinta osaa. Olisikos ajatusmallina 60 % työtä ja loput materiaalia.
Veikkaan, että tapoja on niin paljon kuin tekijöitä, tekotapoja vielä enemmän.

Pohjalle mahdollisuuksien mukaan runkoleijona + koolaus + ulkolaudoitus
toisaalta ennen ulkolaudoitus lyötiin suoraan kiinni vinolaudoitukseen ja se pärjäsi siinä omassa kämpässä sujuvasti yli 50 vuotta, kunnes aika, poika, "rakennusvirheet" ja ylläpidon puutteet söivät laudoituksen.

Itse en suostuisi laittamaan alle 22 mm lautaa seinään. Maaliksi en muovimaalia tahdo hyväksyä. Virtasella itse sudein ja tyytyväinen olen vieläkin tuotteeseen.
Oman siis tein 2011. Luonnollisesti paritalossa tehdään ensin toinen puolikas, ja naapuri tekee sitten kun siltä alkaa tuntumaan.
Talon kokona meillä 8x16 ja harjakorkeus ~8 metriä, normaali rintsikkakaltevuus.
Lautaa meni 900 metriä (23x145 HS, pohjamaalattu) ja rimoitukseen käytin 28x48. Maalia meni 60 litraa.
Kokonaiskustannukset 3500€(ei sisällä runkoleijonia), rakennustelineet vuokrasin Altian vatupassilla tutulta mieheltä, joten siihen ei tullut kustannuksia. Aikaa meni 5 viikkoa, kesälomaa käytin 2 viikkoa. 3 viikkoa töiden jälkeen nyppiessä.
Yhdet suuremmat maalaustalkoot pidettiin kohteessa, talkoovakuutus taisi olla 50 € tuolta ajalta.
Laudan hinta oli 1,5 € / metri ja rima 79c, joten kokonaiskustannus metrille 2,29€ --> 14€ /m2 siihen sitten vielä maalit ja naulat päälle.
Tuohon vielä kun indeksit päälle, niin voit kalkuloida tämän päivän hinnat. (kokonaishinta neliölle karkeasti laskettuna 30€)

Kämppäsi neliöt on noin 180, joten talo saattaisi olla mitoiltaan 12 x 8. Räystäskorkeus 4 metriä --> neliöitä seinässä ikkunat mukana ~200 --> materiaalikustannukset 6000 € ja työkustannukset siten, että 60 % kokonaishinnasta olisi työtä saataisiin karkea 10000€ ja siihen vielä ikkunapellitykset ja smyygit niin ollaan lähellä 12000€ "avaimet käteen" hinnassa jos ei asiakasta ryöstetä. Huomaa, että lasken vuoden 2011 hinnoilla joten saat itse verrata sitä tämän päivän hintoihin.

Jos en vastannut kysymyksiisi, niin ainakin saadaan keskustelussa "pää auki"
koiratalo
Uusi jäsen

Kiitos nopeasta vastauksesta, tuo on siis seinien neliömäärä 180 jonka remonttikauppias laski. Hänen tarjous oli 22.500 avaimet käteen. Eräs perinnerakentamista mainostava muuten käyttää tarjouksessaan 20 mm lautaa. Kaikki vinkit tarpeen....Talostani en umpiota halua, se eniten pelottaa ja myyjät ovat todella hankoita ja koulukuntaeroja löytyy jokakerta kun joku omaansa myy, Kannttaako muuten siinä säästää että hävittää (polttaa) rakennusjätteen itse? tai esim tekee purkutyöt itse.
Virtasen maaleista muuten, olen heille laittanut kaksi kertaa sähköpostia , joihin ei ole vastattu, aika erikoista.
kumpurinne
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kumpurinne »

Nojjoo.. kyllä täytyy hinta olla lähempänä 10k€ kun 20..
sakari75
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja sakari75 »

Meille antoi tarjouksen 19500',- avaimet käteen periaatteella. tein itse ja säästin n.14000',-
Se mikä ei tapa,vituttaa.
koiratalo
Uusi jäsen

epäilempä, että mikään suomalainen firma ei tee kymppitonnilla ?? kyllä ne lähempänä kahtakyppiä on jopa 30 000
Jenkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Jenkka »

Urakka on aina kallis. Olisiko mahdolllisuus ottaa paria miestä tuntitöihin ja olla itse vaikka hanslankarina (syöttää tavaraa seinälle), jos vain pystyy?

Raksaukoilta silloin homma joutuu, kun joku vaan prosessoi tavaraa käsille.
Isä ja lapset asuvat Espoon viimeistä purulaatikkoa vm. 1965 :)
nupa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja nupa »

N. kahdenkympin hinta voi olla ihan kohillaan jopa halpa tai sitten reilusti yläkanttiin. Työmäärä riippuu niin paljon siitä, millainen verhous on ja kuinka hyvät pohjat ovat. Parhaimmillaan ulkovuorauksen lyö kaksi ukkoa seinään reilussa viikossa, pahimmillaan siihen voi mennä pitkälle toista kuukautta. Jos työmiehen käypä verollinen firmahinta on nykypäivänä jossain viiden kuuden tonnin haarukassa, niin siitä saa vähän osviittaa. Kaikki yksityiskohdat vie aikaa, samaten jos pohjia joutuu oikomaan kovin paljon. Toi mitä alempana puhuttiin tuntihommista pitää usein paikkansa. Timpurin on pakko laskea urakkaan mukaan aina ekstraa yllätysten varalle ja siksi hinnat nousevat. Silloin, kun itse noita tein urakat laskettiin niin, että tuntiliksa on n. 50 prosenttia parempi urakoissa kuin jos teki suoraan tuntihinnalla.

Laudan paksuudesta sen verran, että omaan seinään löin 30 millistä. Jos haluaa, että laudoitus kestää, niin 26 milliä vahintään. Alle 22 millisiä seinälautoja ei pitäisi käyttää missään tilanteessa, tai sitten hyväksyä se, että seinän alkaa näyttää kärsineeltä kymmenessä vuodessa ja huonolla tuurilla uusi seinäremontti on edessä kahdenkymmenen vuoden päästä. Kannattaa kysellä seinälautoja maakuntien pikkusahoilta. Itse ostin aihion pikkusahalta ja höyläytin sen naapurissa olleella höylärillä. Lopputulos oli, että sain hyvälaatuisesta, tiheäsyisestä kuusesta, 32 millisestä aihiosta höylättyä n. 30 millistä seinälautaa samaan hintaan, kuin starkista olisi saanut bulkkipuuta. Seinässä ei tule kestämään sellainen lauta, missä on useiden millien vuosikasvu, ei ainakaan jos rakennuspaikka on yhtään vaativa. Seinälaudan kohdalla olisi vielä hyvä, jos se olisi sahattu niin, että sydänpuu on ulospäin. Lauta ei halkeile tai vedä kieroon niin helposti seinässä. Bulkki tavara tehdään niin, että ensi sahataan esim. 44 millinen aihio ja se halkaistaan vannesahalla. Siksi aina joka toisessa laudassa sydänpuu on sisäänpäin ja laatu kärsii.
Laippa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Laippa »

sahataan esim. 44 millinen aihio ja se halkaistaan vannesahalla. Siksi aina joka toisessa laudassa sydänpuu on sisäänpäin ja laatu kärsii.
Vaikka pelkka halkaistaan laudaksi niin onhan molemmissa laudoissa silti se sydän-ja pintapuoli, paitsi jos halkaistava lankku sattuu olemaan säteen suunnassa sahattu, mutta silloin ei ole niin väliä kumpi puoli tulee höylätessä ulospäin. Höylätessä ne pitäs käännellä oikein päin, minulla on sellainen mututuntuma, että ei isommat sahat välitä enää siitä miten päin niitä höylätään.
nupa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja nupa »

Laippa kirjoitti:
sahataan esim. 44 millinen aihio ja se halkaistaan vannesahalla. Siksi aina joka toisessa laudassa sydänpuu on sisäänpäin ja laatu kärsii.
Vaikka pelkka halkaistaan laudaksi niin onhan molemmissa laudoissa silti se sydän-ja pintapuoli, paitsi jos halkaistava lankku sattuu olemaan säteen suunnassa sahattu, mutta silloin ei ole niin väliä kumpi puoli tulee höylätessä ulospäin. Höylätessä ne pitäs käännellä oikein päin, minulla on sellainen mututuntuma, että ei isommat sahat välitä enää siitä miten päin niitä höylätään.
Noinhan se menee jos lauta höylätään. Nykyään melkein joka torpan seinään lyödään hienosahattua. Hienosahattu pinta tehdään ainakin osalla sahoista vannesahalla halkaisemalla sirkkelillä sahattu aihio keskeltä ja kääntämällä sitten sahattu ulospäin ennen ponttien höyläystä.
villelap
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja villelap »

Oleellinen asia on myös, että karvat alaspäin. Siis jos pystyyn laittaa. Se on nykyajan timpureille uusi asia. Minua katsottiin kuin heikkopäistä kun ilmoitin haluavani sydänpuu ulospäin 28mm seinään. Ensimmäinen kommentti oli, että meinaat lankkua laittaa. Pidin kuitenkin pääni ja tilasin paikallisesta puutavaraliikkeestä tavaran. Hintaa tuli vähän enemmän, mutta toivottavasti kannattaa. Sahalla ei tosiaan oo aikaa käännellä niitä lautoja kun tuotetaan sitä kertakäyttölautaa.
Laippa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Laippa »

nupa kirjoitti:
Laippa kirjoitti:
Noinhan se menee jos lauta höylätään. Nykyään melkein joka torpan seinään lyödään hienosahattua. Hienosahattu pinta tehdään ainakin osalla sahoista vannesahalla halkaisemalla sirkkelillä sahattu aihio keskeltä ja kääntämällä sitten sahattu ulospäin ennen ponttien höyläystä.
Olet oikeassa, halkaistava lankkukin pitäisi tässä tapauksessa olla hienosahaterillä sahattu, jotta molemmista laudoista voisi sydänpuolen kääntää ulkopinnaksi.
iglu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja iglu »

Meillä talo ~9*8m ja seinää ~230m2, muutama vuosi sitten tarjous ulkovuoren vaihdosta mineriitti- > vaakaverhous ~22700€.
Tehtiin viime kesänä itse ja säästettiin ~16000€ tuohon tarjoukseen verrattuna. Kaikkineen rahaa meni 6700€.
Virtasen maalilla maalattiin, uskallan suositella ja sähköpostikyselyihinkin vastattiin kesän mittaan nopeasti.
Vastaa Viestiin