Uusiotumpelo

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
MeMyself
Uusi jäsen

Uusiotumpelo

Viesti Kirjoittaja MeMyself »

Moro vaan kaikille ja kiitoksia loistavasta foorumista. Kysymyksiä olisi paljonkin , mutta tässä muutama. Olen nyt "onnellinen", vm -48 valmistuneen rintamamiestalon omistaja ja tarkoitus olisi restauroida vanhaa torppaa hyvän maun puitteissa. Kyseinen talo on siis täysin orginelli vuosiluvun mukaisesti, ilman sisään tulevaa vettä ja viemäriä, päälämpönä (ainoana) on lappi liesi.
1- Miten lähteä eristämään todella kylmää lattiaa (rossipohja)?
2-Lieden uudelleenpinnoitus, maalit ym?
3-Vanhan pönttökiukaan maalaus (voiko yleensä maalata) ja tulipesän korjaus (tiili puuttuu) ?
Olen siis täysin kaupunkilainen näissä hommissa mutta periksi ei anneta ja tarkoitus olisi tehdä tästä torpasta vielä asumiskelpoinen, kuitenkin vanhoja asumistapoja, ja materiaaleja noudattaen. Eli kaikki apu on siis todella tarpeen koska budjetti ei kuitenkaan mitenkään päätä huimaa :lol: Kiitoksia jo etukäteen avustajille!!
jmattis
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja jmattis »

1. Jos ei talossa todella ole muuta lämmönlähdettä kuin yksi liesi niin tässä vaiheessa on ihan turha aloittaa lattian eristyksestä - eriste kun ei kuitenkaan tuota lämpöä.
Mutta sitten kun taloon tulee joskus lämpöä, on lattian suhteen useampia mahdollisuuksia. Helpointa olisi laittaa levytavaraa kellarin puolelle - hygroskooppista tietty, ja harvaa niiin että rakenne siis on tiivein lattian puolella ja harvenee kellariin päin. Usein se ei vaan onnistu (kellarin korkeuden takia) ja tämä tapa ei myöskään poista vetoa lattiasta. Silloin tarttee avata lattiat, laittaa ilmansulkupaperit reunoille, täyttää vajennut eriste taas lattiatasoon asti, laittaa siihen päälle taas ilmansulkupaperi ja naputtaa lattia takaisin.

2. Nykyisin ainakin Lapit on emaloitu. Maalatessa en usko että kestää mikään muu kuin joku hurjankuumakestoinen maali - esim. FoliaTecin moottorimaali.

3. Yhden tiilen voisi aika helpolla laittaa takaisin tulenkestävällä laastilla/savilaastilla, mutta missä kunnossa se kiuas sitten muuten on? Voi tarvita koko sisäosan uudelleenmuurauksen. Käske nuohooja tsekkaamaan (tai palotarkastaja jos se on ollut useita vuosia kylmillään - ihan tarpeeksi noita tulipalouutisia jo ollut).
Pinnassa kestää Horna (=Ferrex Heat) jos väri käy.

Muuten onnea iloisen perhetapahtuman johdosta. Vanhana vitsinä kustannusarvio: vanhan talon remontti vie kaikki voimat, kaiken ajan ja kaikki rahat.
maanma
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja maanma »

Lattian eristämisestä on kirjoitettu paljon. Käytä hakua.

Huomaa myös rossipohjan eristämisen riskit sekä tuuletusluukkujen käyttö.
mich
Jäsen
Jäsen

Lieden maalaus

Viesti Kirjoittaja mich »

Enpä tiedä mikä on lappiliesi, mutta jos kyse on ns puuhellasta niin sellaista tavaraa on olemassa kuin Liesimusta, sillä voi maalailla mustat osat puuhelloista. Rautakaupat sitä myy. En ole kyllä itse kokeillut.
raja
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja raja »

Ollaan kokeiltu uunimustaa ja hyvin toimii :-)
kbjugg
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kbjugg »

Jos olen oikein käsittänyt, niin liesimusta on tarkoitettu valurautaisille osille puuhelloissa, tai tavallisten liesien keittolevy osille. Sillä ei voi uudelleen maalata uunin muita osia. Liesimusta kuluu ajan saatossa pois ja käisittely on uusittava ajoittain. Itse olen liesimustalla ehostanut/puhdistanut puuhellan päälliosan ja uunin rautaluukun.
raja
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja raja »

Juuri näin, eli me käytetty puuhellan päällylevyyn ja sillä sain todella siistin pinnan.
Vastaa Viestiin