Osmo colorilla vahattu lattia haisee
Osmo colorilla vahattu lattia haisee
Meille tehtiin noin 6 viikkoa sitten tammiparketin hionta ja vahaus Osmo colorin lattiavahalla. Lattia haisee edelleen todella voimakkaasti vahalle. Onko kukaan vahannut lattioitaan Osmo colorilla, kauanko hajun kesti haihtua?
Re: Osmo colorilla vahattu lattia haisee
Aika kauan meilläkin on lattiat ja kaikki muutkin vahatut kappaleet tuoksahtaneet, sanoisin ainakin pari kuukautta kunnes hajuun/tuoksuun on tottunut.
Olen kylläkin aina vahannut käsittelemätöntä puuta enkä osaa sanoa aiheuttaako teillä tuo parketin hionta jonkin reaktion vahan imeytymiselle.
Tammi ainakin on kovaa puuta eli voisin kuvitella, ettei vaha ole vielä kokonaan imeytynyt siihen. Muutaman viikon kestää männylle yms. pehmeälle puulle tuo imeytymisprosessi.
Olen kylläkin aina vahannut käsittelemätöntä puuta enkä osaa sanoa aiheuttaako teillä tuo parketin hionta jonkin reaktion vahan imeytymiselle.
Tammi ainakin on kovaa puuta eli voisin kuvitella, ettei vaha ole vielä kokonaan imeytynyt siihen. Muutaman viikon kestää männylle yms. pehmeälle puulle tuo imeytymisprosessi.
Ei ole meillä ollut pitkäaikaisempaa hajuongelmaa, vaimo aika herkkänenäisenä esimerkiksi ei kestä teollisia alkyydimaaleja hajun takia ollenkaan. Aika paljon vahattu pintoja eri aikaan vuodesta ja eri tiloissa. Työtapana ollut että useampi ohkainen kerros ja antaa kuivua seuraavaan päivään kerrosten välissä. Tammesta ei ole kokemusta muuta kuin taulunkehysten muodossa pieninä pintoina.
Jotkut käyttävät paljon reilumpia kerroksia kuin meillä ollut tapana, voisin olettaa että se hidastaisi aika lailla kuivumista. Ja raikasta ilmaa se kuivuminen tarvitsee, yleensä meillä ikkuna auki jos vuodenaika sallii.
Jotkut käyttävät paljon reilumpia kerroksia kuin meillä ollut tapana, voisin olettaa että se hidastaisi aika lailla kuivumista. Ja raikasta ilmaa se kuivuminen tarvitsee, yleensä meillä ikkuna auki jos vuodenaika sallii.
Meillä kesti n. 2kk että käryt hävisivät, me myös vahattiin niin että annettiin kuivua 1 vuorokausi kerrosten välillä, yhteensä 3 kerrosta tuli yläkerran lattiaan.
-
Toljanteri
- Jäsen

Mä oon pähkäilly näiden lattiapinnoitteiden kanssa pari vuotta.
Jotenkin tuntuu siltä, että lattiamaalit ja muut aineet reagoi jotenkin tuoreeseen puuhun.
Minä jouduin hiomaan betolux akvalla maalatun uuden mäntylattian ja maalasin helmellä.
Akvalla maalattu lattia kärys yli kaksi vuotta ihan älyttömästi.
Osmocolor vanhaan lattiaan hais muutaman kuukauden ja sen jälkeen ei mitään.
Jotenkin tuntuu siltä, että lattiamaalit ja muut aineet reagoi jotenkin tuoreeseen puuhun.
Minä jouduin hiomaan betolux akvalla maalatun uuden mäntylattian ja maalasin helmellä.
Akvalla maalattu lattia kärys yli kaksi vuotta ihan älyttömästi.
Osmocolor vanhaan lattiaan hais muutaman kuukauden ja sen jälkeen ei mitään.
Me taas tehtiin uudet rappuset männystä, maalattiin Betolux Akvalla, ja ei se montaa päivää haissut...
Miehet sytyttää alta
Ihmeen herkkiä neniä täältä löytyy
Osmoon tykästyttiin juurikin siitä että saa tilan käyttöön nopeasti, eikä tarvi hajuja haistella. 12h ja voi taputella päällä ja laittaa hyvin ohut toinen kerros lisää jos puuvalmiin päälle rätillä on pyyhkinyt.
Kaikkein vähiten minusta tuosta on haittoja ollut. Kaiketi toiset vain ovat herkempiä kuin toiset mutta minusta jos Osmo kiusaa niin sitten on jollekin sen ainesosalle yliherkkä.
Osmoon tykästyttiin juurikin siitä että saa tilan käyttöön nopeasti, eikä tarvi hajuja haistella. 12h ja voi taputella päällä ja laittaa hyvin ohut toinen kerros lisää jos puuvalmiin päälle rätillä on pyyhkinyt.
Kaikkein vähiten minusta tuosta on haittoja ollut. Kaiketi toiset vain ovat herkempiä kuin toiset mutta minusta jos Osmo kiusaa niin sitten on jollekin sen ainesosalle yliherkkä.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
- Rosvolinna
- Jäsen

Osmoa on liikaa, jos käry ei meinaa kadota.
On joskus tullut otettua ylinmääräistä pois puutärpätillä, kun ei oikein tienyt paljon tuota kuuluu laittaa.
Meillä on vessan lankkukattiassa mustaa Osmoa. Rätillä levitin ja pyyhin liiat pois. Haisi ehkä kolme päivää.
On joskus tullut otettua ylinmääräistä pois puutärpätillä, kun ei oikein tienyt paljon tuota kuuluu laittaa.
Meillä on vessan lankkukattiassa mustaa Osmoa. Rätillä levitin ja pyyhin liiat pois. Haisi ehkä kolme päivää.
Casa La Utoja