ulkoeteisen lattian teko??? KIIRE APUA TARVII NYT

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
nupa
Jäsen
Jäsen

Re: ulkoeteisen lattian teko??? KIIRE APUA TARVII NYT

Viesti Kirjoittaja nupa »

Aika hurjalta näyttää minun silmiini toi lattia. Muovi maata vasten ja sitten suoraan eristeet on monella tapaa riskirakenne, tai oikeastaan rakennusvirhe, ei palkästään riskirakenne. pitemmän päälle on melkein varmaa, että tuosta tulee ongelmia. Muovin alle tulee lattiasienikasvusto melkein varmasti, jos ei satu olemaan muuten poikkeuksellisen kuiva rakennuspaikka. Sieni voi nousta kuivaa betonia pitkin kymmeniä senttejä. Lisäksi muovissa ei tarvitse olla kuin yksi ainoa reikä ja eristeet kastuvat. Ja se reikä tuossa muovissa tulee olemaan varmasti, ainakin kymmenen viidentoista vuoden sisällä. Rakenteen pitäisi myös harventua ulospäin ja uloinpana ei koskaan saa olla höyrytiivistä kerrosta, kuten tuossa on.

Itse en omassa talossa edes harkitsisi laittavani lattiaa suoraan tuon päälle. Jos tilaa riittää, niin muuttaisin rossirakenteeksi, jos taas ei riitä, niin tekisin maavaraisen laatan joko papusoran tai salaojittavat eristeen päälle. Älä nyt suutu, mutta minusta tuntuu, että nyt olisi se paikka, missä kannattaisi maksaa rakennesuunnitelijalle muutama satanen siitä, että hän suunnittelisin tuohon toimivan ratkaisun. Vähintään kannattaa googletlla ohjeet siitä, miten esim. terve maavarainen laatta tehdään. Muuten on iso riski, että muutaman vuoden päästä teillä on paljon suurempia ongelmia.
Luigi
Jäsen
Jäsen

Re: ulkoeteisen lattian teko??? KIIRE APUA TARVII NYT

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Itse asiassa kastumiseen ei tarvita edes reikää, sillä ilmankosteus tulee tiivistymään tuohon muovin eristeiden puoleiseen pintaan. Tuhoon tuomittu ratkaisu, sanoisin.

Edittiä: Jaa, tuo olikin ollut jo jonkun vuoden noin? Yllättävää, jos villat ei ole pohjilta jo kastuneet - tila lienee ollut melko viileä? En jättäisi kuitenkaan noin, sillä "toimivuus" on voinut olla pienestä kiinni.
Miehet sytyttää alta
Vastaa Viestiin