Asennetun pinkopahvin saumat horottaa

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
ossis
Jäsen
Jäsen

Asennetun pinkopahvin saumat horottaa

Viesti Kirjoittaja ossis »

Pinkopahvia on tarkoitus pistää asunnon seiniin ja kolme seinää on nyt alustavasti tehty. Ongelmaksi on nyt noussut pinkopahvin saumojen aukeaminen kuivuessa.

Pinkopahvit on ammuttu kiinni kolmelta sivulta ja neljäs ohennettu sivu on liisteröity viereiseen pinkopahviin kiinni. Laitettuna sauma näyttää hyvältä, mutta kuivuessa jostain syystä liisterin ote pettää ja saumat alkavat näkyä. Tätä tapahtuu koko seinän mittaisissa saumoissa. Lyhyemmät ovien ja ikkunoiden päällä olevat saumat ovat pysyneet kiinni.
En ole laittanut tukia saumojen päälle koska haluaisin välttää naulan reiät seinällä, mutta onko se nyt ainoa vaihtoehto? Vai onko joku muu kokenut saman ongelman ja löytänyt ratkaisun siihen.

Keskustelin tästä puhelimessa antiikkiverstaan omistajien kanssa ja alustavasti epäilivät syyksi liian märkää paperia. Ensimäisen erän kanssa näin taisi käydäkkin, mutta vaikka kuinka yritän vähentää veden lotraamista ei siitä näytä olevan nyt apua.
rumar
Jäsen
Jäsen

Re: Asennetun pinkopahvin saumat horottaa

Viesti Kirjoittaja rumar »

Laitoitko liimaa siihen saumaan menevän liisterin joukkoon?
ossis
Jäsen
Jäsen

Empä tietenkään.
Tapetin kanssa näin olen toiminut, mutta nyt menin paketin ohjeen mukaan.
Eli erikeepperiä liiteriin ja ongelmat ratkeaa?
lehmikangas
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja lehmikangas »

http://www.youtube.com/watch?v=CReYOhDSEgQ

Tuossa videossa "Perinteinen hirsitalo osa 5/5" taisivat laittaa liisterin ja liiman sekoitusta. Muutenkin kenties hyviä vinkkejä.
rumar
Jäsen
Jäsen

Tapettien kanssa liimaa ei tarvitse, mutta tuohon pinkopahvien saumaan kyllä. Erikeepperistä ja liisteristä oma liemi ja sillä saumakohdat. Niitä vahvikelappuja kuivumisen ajaksi suositellaan saumaan sen takia, että pahvi ei repeytyisi kun se rupeaa kuivumaan, naulatuilla sivuilla yleensä naulojen alla on myös saumanauha samasta syystä. Itsellä kanssa kävi ensimmäisen sauman kanssa kehnosti, itse keitetty liisteri oli liian lirua ja liimaa liian varovasti, joten rumasti irvi. Kostuttelin sauman hyvin varovasti ja laitoin pensselillä väliin enemmän liimaa sisältävää liisteriä. Hyvin onnistui korjaus, tapetin alta ei enää näy.
ossis
Jäsen
Jäsen

Kiitokset videosta ja vinkeistä.
Pitänee tuota liimaa lisätä liisteriä, niin eiköhän se pito sieltä löydy.
kakluuni
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kakluuni »

Jonkin verran olen pahvituksia tehnyt itselle ja akvereille, mutta tuollaista ongelmaa ei ole mulle tullut. Olen aina tehnyt liisterin itse vedestä ja vehnäjauhosta, enkä ole lisännnyt liimaa.
Jos repeilee, niin voisi viitata siihen, että pahvi on ollut liian märkää seinään laitettaessa, siis venynyt liikaa ja kuivuessaan sitten kutistuu liikaa ja repii saumoja auki.
Saumoissa voi käyttää harvaa nupinaulausta kuivumisen aikana, eikä lyödä nupinauloja pohjaan asti, että saa helposti irti. Niistä ei jää mitään jälkeä varsinkaan jos tapetoi päälle.
kakluuni
Jäsen
Jäsen

Yksi vaihtoehto tuli vielä mieleen. Ethän pahvita liian kuivissa olosuhteiss? Siläkin voi olla merkityksensä, jos huoneilma on kovin kuiva ja vielä akkunat auki niin pahvi saattaa kuivua liian hätäisesti. Annoithan myös pahvien vettyäriittäävän kauan ja niin että kostuivat tasaisesti?
ossis
Jäsen
Jäsen

Liian kuivaa tai veroista ei pitäisi olla. Ikkunat ovat kiinni. Tosi räppänän ovat vielä selkosen selällään kun otin ne auki 40v tauon jälkeen. Vetoa noista ei kyllä liikaa tunnu syntyvän.
Kostutus aina voinee olla hieman lyhyt, mutta tasaisen kosteilta pahvit tuntuvat kun olen ne sumuttanut ne tasaisesti.

Tänään tein parit pahvit ja korjailin vanhoja saumoja liisteri+liima yhdistelmällä ja se näyttäisi nyt toimivan. Reunat eivät enää horota ja jälki on niin hyvää kuin aloittelija amatööriltä voinee toivoa.
Enää semmonen 30m seinää pahvitettavana. Ilon kautta. :lol:
markokoo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja markokoo »

kakluuni kirjoitti:Jonkin verran olen pahvituksia tehnyt itselle ja akvereille, mutta tuollaista ongelmaa ei ole mulle tullut. Olen aina tehnyt liisterin itse vedestä ja vehnäjauhosta, enkä ole lisännnyt liimaa.
Tuon vehnäjauholiisterin kanssa ei moista ongelmaa tulekaan, sen kanssa ei meilläkään ole ikinä ollut ongelmaa. Ja vehnäjauholiisteri omasta kokemuksestani myös huononee jos sitä erikeepperillä jatkaa.

Kerran oli yksi seinä ja vain pari lyhkäistä saumaa piti liimata. Ei sitten tullut keiteltyä vehnäjauholiisteriä vaan tein purkista tapettiliisteriä. Saumat pysyivät kosteana liian pitkään ja aukesivat. Sitä sitten yritin vahvistaa liimalla ja harsia nupeilla. Tuli ehdottomasti huonoimmat saumat ikinä.
kakluuni
Jäsen
Jäsen

Se on kyllä hämmästyttävää, miten hyvin tuo itse tehty ja käytännössä ilmainen liisteri toimii. Ei meinaa ihmiset uskoakaan! Mutta sitähän ei mainostetakaan rautakaupan mainoksissa, messuilla eikä muualla :-)
tiinaus
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tiinaus »

Keititkö ihan vedestä ja jauhoista? Olen joskus lukenut ohjeen ja valmistuksen, mutta haluisikohan jakaa sen täällä? Itsellä sama homma edessä ja kaikki vinkit laitan korvan taakse. :)
markokoo
Jäsen
Jäsen

tiinaus kirjoitti:Keititkö ihan vedestä ja jauhoista? Olen joskus lukenut ohjeen ja valmistuksen, mutta haluisikohan jakaa sen täällä? Itsellä sama homma edessä ja kaikki vinkit laitan korvan taakse. :)
Täältäkin palstalta haulla löytyy sanallisia ohjeita. Täällä http://www.lily.fi/blogit/tupa-keittio/ ... tiliisteri on oikein sama kuvien kanssa. Eipähän tuo kiisselin keitosta juurikaan eroa.
rumar
Jäsen
Jäsen

Minä en saanut tuolla 1:9 suhteella kunnolla toimimaan, minusta parempi tuli 1:5, ainakin kattolistojen paperoinnissa.
markokoo
Jäsen
Jäsen

rumar kirjoitti:Minä en saanut tuolla 1:9 suhteella kunnolla toimimaan, minusta parempi tuli 1:5, ainakin kattolistojen paperoinnissa.
Meillä on tehty 1:9. Omasta kokemuksesta tuo monissa ohjeissa kerrottu jälkikeittäminen huonontaa seosta, rouva noita yleensä keitellyt mutta mielestäni ei pahemmin jälkikeittoa vaan kiehuvaan veteen vaan ohuena norona sekaan ja melkein sen jälkeen jo hellalta pois. Seuraavaan päivään kun seisottaa niin paksunee. Mutta ei varmaan jymäkämpi suhdekaan haittaa tee, ei oo niin nuukaa näitten perinnejuttujen kanssa paitsi jauhoja kuluu enemmän :)
Vastaa Viestiin