Hei!
Tuossa aikani kuluksi aloin piirtelemään erilaisia laajennuksia rintamamiestaloon. Olen ensimmäistä kertaa asialla tällaisen graafisen ohjelman parissa, sen kyllä huomaa. Enemmän kiinnostaa nyt miltä erinäköiset ratkaisut näyttävät ja mikä on se raja mikä pitää suunnitelmissa vetää. Antakaahan ihmiset tyrmääviä tuomioita rakennelmastani:
*hops*
Rintamamiestalon laajennus, suunnitelmakuva
Rintamamiestalon laajennus, suunnitelmakuva
Viimeksi muokannut DyyD, Su Helmi 18, 2007 22:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
On kaksi tapaa rempata rintsikkaa, sinnepäin ja jotensakin niin.
-
pikkumökki
- Jäsen

http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... ght=#21605
Olen rehellinen.. noin nättiin taloon raja tuli todella jo vastaan
. Muumitalomaiset lisäsiivet ja omituisen malliset ikkunat ovat kamalia uusissakin taloissa. Teidän talonne on modernisoitu ilmeisesti seitsemänkymmentäluvulla nykyiseen ulkomuotoonsa. Muutoksista huolimatta talo on säilyttänyt vanhasta ulkonäöstä kuitenkin suurimman osan ja olisi jotenkin surku, jos se siitä selvinneenä nyt remontoitaisiin pilalle. Nykyisessä muodossaan taloa ei tarvitsisi hävetä muutaman vuoden kuluttua. Fiksun näköiset laajennokset eivät koskaan pistä silmään. Aika harvoin sellaisia pystyy itse suunnittelemaan.
Olen rehellinen.. noin nättiin taloon raja tuli todella jo vastaan
Etsis kirjastosta/divarista sellainen kuin Helena Kantola: Perusparannuksen mallisuunnitelmia. Siinä on sekä suoraan alkuperäisen ajan/tyylin mukaisia laajennussuunnitelmia että joitain periaatteita mitoitukseen ja suunnitteluun (do/don't).
Mutta: jos noista muista viesteistäsi oikein ymmärsin niin teillä on ihan just vasta muuttohommat. Älä ihmeessä lähde suurentamaan taloa melkein tuplaksi ainakaan alle vuoden/parinkin asumisella - takuulla siinä ajassa suunnitelmat muuttuu.
Mutta: jos noista muista viesteistäsi oikein ymmärsin niin teillä on ihan just vasta muuttohommat. Älä ihmeessä lähde suurentamaan taloa melkein tuplaksi ainakaan alle vuoden/parinkin asumisella - takuulla siinä ajassa suunnitelmat muuttuu.
Kiitos vastauksestasi, etsin tuon kirjan varmasti. Tässä ei laajennusta olla tekemässä vielä pitkään aikaan. Talossamme on vaan kriittinen korjaustarve suihkutiloilla. Suihkun oikeanlainen sijoittelu niin ettei se sulje pois mitään mahdollisuuksia on nyt selvityksen alla. Suunnittelemme peruspiirteittäin mahdollisia laajennuksia, jonka pohjalta pystymme sitten sijoittamaan tulevan suihkutilan oikein.
Ja harjoitus mestarin tekee, pakkohan se on oma talo suunnitella itse. Tuo kirja on varmaan sen tukena kullan arvoinen, kiitos vielä!
Ja harjoitus mestarin tekee, pakkohan se on oma talo suunnitella itse. Tuo kirja on varmaan sen tukena kullan arvoinen, kiitos vielä!
On kaksi tapaa rempata rintsikkaa, sinnepäin ja jotensakin niin.
Dyyd, kun kerta kirjastoon kipaiset, katso onko seuraavia:
Cifuentes, Humberto
Puutalon laajentaminen: ohjeita eräiden tyypillisten puutalojen laajentamiseksi
Rakentajain Kustannus 1979
ISBN 951-676-205-0
Tässä kirjassa on piirustuksia sopusuhtaisiin laajennusosiin, jotka eivät tuhoa rakennuksen ulkonäköä.
Särkinen, Åke W.
Jälleenrakennusajan pientalo
Rakennustieto 2005
ISBN 951-682-777-2
Rintamamiestaloissa käytetyt rakenteet ja työtavat: rakentamissuunnitelma, perustukset, salaojitus, hirsi- ja lautarakenteiset ym. seinät, katot, ala-, väli- ja yläpohjat, savupiiput ja tulisijat, ilmanvaihto, vesihuolto, maalaustyöt.
Kantolan erinomaisessa kirjassa on kahden rintamamiestalotyypin sekä ruotsalaisten lahjatalojen perusparannusohjeita. Sekä alkuperäisratkaisut että perusparannusehdotukset.
Cifuentes, Humberto
Puutalon laajentaminen: ohjeita eräiden tyypillisten puutalojen laajentamiseksi
Rakentajain Kustannus 1979
ISBN 951-676-205-0
Tässä kirjassa on piirustuksia sopusuhtaisiin laajennusosiin, jotka eivät tuhoa rakennuksen ulkonäköä.
Särkinen, Åke W.
Jälleenrakennusajan pientalo
Rakennustieto 2005
ISBN 951-682-777-2
Rintamamiestaloissa käytetyt rakenteet ja työtavat: rakentamissuunnitelma, perustukset, salaojitus, hirsi- ja lautarakenteiset ym. seinät, katot, ala-, väli- ja yläpohjat, savupiiput ja tulisijat, ilmanvaihto, vesihuolto, maalaustyöt.
Kantolan erinomaisessa kirjassa on kahden rintamamiestalotyypin sekä ruotsalaisten lahjatalojen perusparannusohjeita. Sekä alkuperäisratkaisut että perusparannusehdotukset.