Olisi tarkoitus alkaa autotallia uusimaan lähi tulevaisuudessa, mutta kysymyksiä on paljon liittyen lupa-asioihin yms. ja mielelläni ottaisin kokemuksia ja neuvoja vastaan.
Eli kyseessä on arviolta vuonna -60 rakennettu autotalli Lahdessa, joka on huonokuntoinen mitä itse ulkovuoraukseen, runkopuihin ja kattoon tulee. Perustukset on hyvä/ok kuntoiset. Autotallissa on rasvamonttu jonka takia en kokonaan lähtisi autotallia purkamaan, vaan uudelleen rakentaisin kaiken lattiasta ylöpäin. Ja mikäli mahdollista, niin lattiakin nostettaisiin (syy: autotalli on n.4metrin päässä tiestä, ja n.70cm tien alapuolella, josta kaato suoraan autotalliin päin. Ja tämä sula aikoina on huono, kun vesi tahtoo pakkautua autotallin ovelle ja autotallin sisälle).
Kysymykseni kuuluukin, että voiko kaupunki pakottaa purkamaan koko autotallin jos perustukset on kuitenkin ok? Ja pystyykö tällaista projektia lähtemään tekemään pelkällä toimenpideluvalla, kun autotallin koko ja ulkomuoto ei muutu varsinaisesti yhtään. Tontti on asemakaavoittamattomalla alueella, koska kyseessä vanha talo ja alue. Olen kuullut huhua että lahden rakennusvalvonta on v*ttumaista porukkaa, toivottavasti olen väärässä.
Eilen kaverini isä (40v rakennusalla) kävi katsomassa autotallia ja toteamssa että em. lattiankorotukset ja korjaukset on teknillisesti täysin mahdollisia tehdä, mutta ei osannut sanoa lupa-asioista mitään tässä tapauksessa.
Arvio uudelle autotallille on n.30000e, jos se joudutaan kokonaan purkamaan. Ja jos vanhaa pohjaa käytettäisiin, päästäisiin n. 17000e.
Ensviikolla Lahden rakennusvirastossa lupa-asioita käsittelevät henkilöt tulee lomilta, joten ennen sitä en sieltä saa vastausta mihinkään.
Mutta jos teillä hyvät ihmiset on vinkkejä ja tietoa niin kertokaahan toki.