Voiko puhallusvillakerros olla liian paksu alapohjassa?

Seinien, ylä- ja alapohjan eristäminen uusilla tai vanhoilla eristeillä.
Vastaa Viestiin
pekkerelli
Jäsen
Jäsen

Voiko puhallusvillakerros olla liian paksu alapohjassa?

Viesti Kirjoittaja pekkerelli »

onko olemassa jotain maksimipaksuutta, jota puhallusvillan/selluvillan tapauksessa ei saisi ylittää? Itsellä tarkoitus puhaltaa hirsitalon rempassa 45 cm kerros vanhojen sammal/olki/hiekka-eristeiden tilalle. Ei viitsisi alkaa tekemään turhaa työtä ja nostamaan eristeen alatäyttölaudoitusta korkeammalle. Eräs ammattirakentaja kertoi, että noin paksulla Ekovillan puhallusvillakerroksella voi tulla ongelmia kosteuden kanssa. 30 cm kuulemma olisi maksimi.

Kysyin asiaa Ekovillan ja Termexin teknisestä neuvonnasta ja molempien mielestä 45 cm on ok.
honkanen
Jäsen
Jäsen

Re: Voiko puhallusvillakerros olla liian paksu alapohjassa?

Viesti Kirjoittaja honkanen »

Pohjois-Pohjanmaan korjausrakentamisen keskuksen arkkitehti Raimo Tikka puhui samasta yläpohjan yhteydessä, mutta 45 cm olisi vielä ok. Ei ollut tarkoista mitoista puhetta, mutta jossain kohtaa se eristekerros on niin paksu, että sen keskivaiheilla kosteusprossat olisivat talven jäljiltä koholla vielä silloin, kun alkukesän lämpötila nousee ja mikrobeille tulee turhan otolliset kasvuolosuhteet.
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

^Itse olen törmännyt väitteeseen/teoriaan, että liian paksuilla alapohjaeristeillä hukkalämpö vähenee eikä kuivatakaan rossipohjaisen talon alapohjan maaperää!

On tää tätä, kun jokainen asiantutija sanoo omia mielipiteitään julki totuuksina.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
PanuP
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PanuP »

PetteriKivimäki kirjoitti:On tää tätä, kun jokainen asiantutija sanoo omia mielipiteitään julki totuuksina.
Niinpä ja varsinkin ne joilla on sellainen varmuus ja vakaumus, jonka vain täydellinen tietämättömyys voi antaa.
PetteriKivimäki kirjoitti:^Itse olen törmännyt väitteeseen/teoriaan, että liian paksuilla alapohjaeristeillä hukkalämpö vähenee eikä kuivatakaan rossipohjaisen talon alapohjan maaperää!
Saman oon kuullut. Olen kuitenkin sitä mieltä, ettei maapalloa ole tarkoituskaan asumislämmöllä kuivata, vaan rakennuspaikan pitää olla itsessään riittävän kuiva rakentamiselle. Joko salaojittamalla tai mieluummin ilman.

Puhallusvilla tuppaa muuten painumaan aikalailla ajan kanssa.
Vastaa Viestiin