Sählään tulevaan keittiöön puuliettä (Högfors "Siro" 51) paikalleen itse kun käyttämälläni muurarilla on menemistä pitkin Suomea. Nyt mietityttää hormiliitosputken liittäminen hormiin, tuommoinen putki ja tuommoinen ohje:
Romuluinen aukko on jo hormissa vanhastaan, hienostelen sen sopivaksi ohuella timangilaikalla, mutta mitäs tuossa ohjeessa kun neuvotaan liimaamaan suikaleet aukon seiniin, mitähän halvarin liimaa siihen turais - eikö saneerauslaati olis poikaa?
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Itte laitoin hiljattain saneerauslaastilla palovillaa hormin kylkeen yläpohjan eristetilan kohdalla. Tein vellimäisen sekoituksen ja tarrasi hyvin kiinni. Paikoitellen laitoin kiinni just tollaisina pieninä palasina.
Porinmatin vastaavan liitoksen kiinnitin aukkoon laastilla ja eiköhän ne ole silleen tehty alunperinkin. Kauluksen täytin sitten modernisti palovillalla vaikka sinnekin olisi voinut varmaan vaan laastit lyödä.
Hieman teennäisen oloista villan pilppuamista tuo ohje?
Vähän minnuu ihmetyttää tuossa ohjeessa, että 140x140 kertaa kokoiselle hormiliitosputkelle 140x140 mm kokoinen aukko, johon vielä väliin palovillasuikaleet.
Ja parsa, minä teen 160x160 aukon ja siihen sanikalla sentin suikaleet!
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Taitaa olla kokolailla sama millä liimaa. Ideana lienee, että palat pysyy paikallaan sen aikaa kun sovittelee putken paikalleen. Mun mielestä ei mikään ongelma vaikka se liima palais pois. Mikäänhän noita villoja tuolta ei enään liikuta kun putki on paikallaan.
Palovilla on siitä ilkeetä koppuraa, ettei siitä oikeen saa ilman isompia repeämiä käänneltyä yksiosaista villakaulusta.
Kun Savolainen puhuu siirtyy vastuu kuulijalle. Koskee tässä tapauksessa myös Hämäläistä.
Vanhan ajan ohjeissa neuvotaan muuraamaan liitoskappale hormiaukkoon just oikeaan kohtaan,esim.saviuunilaastilla.Sen olis paras antaa jämähtää kunnolla paikalleen ennen hellan asentamista,niin ettei se hellaa paikalleen työnnettäessä pääse liikkumaan paikaltaan.Liitoskappaleen ja holkin väliin laitetaan asennettaessa sen verran reilu laastikerros että hellaa paikalleen työnnettäessä sitä tursuu hieman ylitse.Itse en ole tuossa kohtaa mitään palovilla kötöstyksiä käyttänyt,vaan olen luottanut ap.valmistajan asennusohjeisiin.Savukaasulämpötilat on kuitenkin perinteisissä tehdasvalmisteisissa helloissa ja uuneissa kohtuu alhaiset,noinnniinkun hormiliitoskappaleen lämpölaajenemista ajatellen.Eri valmistajien tulisijoissa hormiliitos kappaleet voivat olla erilaisia eli on tapaus kohtaista mikä on just oikea metodi.
On tärkeää,että hormillitos on täysin ilmatiivis,vuotava liitos aiheuttaa veto-ongelmia.Piipun aikaansaama imu,siis veto,pääsee oikaisemaan epätiiviistä liitoksesta eikä vedä hellan tai uunin mutkikkaan kierron kautta.Pitää myös katsoa että liitos kappale tulee niin paikalleen ettei se mene esim.liian pitkälle savupiippuun,jolloin se tukkii hormia.Enkä sano etteikö tuo palovilla tiivistyskin oisi hyvä kunhan se saadaan todella tiiviiksi ja hella kaikella kunnialla paikalleen.
Muurasin itse vastaavan yhdys torven saviuunilaastilla. Se on aika tarkka sovitus oltava kun hellaa työnnetään paikalleen. Tuskin villalla laitettuna pysyisi edes kohdallaan.Minulla joutui hellaa nostamaan 15 cm että nousi nykyiselle tasolle muiden keittiökalusteiden kanssa.Eikä sinne kaulukseen palovillaa mahdu mitään 50mm.Alkuperäinen yhdysputki.Hyvin kestänyt ajan hammasta.