Korvausilmakanava tulisijalle

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
munamies
Jäsen
Jäsen
Viestit: 188
Liittynyt: Ma Helmi 28, 2011 20:19
Paikkakunta: hausjärvi

Re: Korvausilmakanava tulisijalle

Viesti Kirjoittaja munamies »

Se on joku Kodin Terran valmis korvauilmatötterö.
Ei ne purut sieltä varise kun varovasti touhuilee. Ja se mitä valuu, on helppo korvata survomalla ekovillaa perään.

Ja tämäkin torvi on viereisessä huoneessa, elikkäs tuolla olkkarissa ei ole ollenkaan korvauilmaräppänää, ainakaan vielä.

Yläkerrassa on pönttöuuni, ei erillistä korvausilmaräppänää ja hyvin toimii sielläkin.
juha1
Jäsen
Jäsen
Viestit: 705
Liittynyt: La Marras 27, 2010 19:17
Paikkakunta: kemistä 11km etelään...

Re: Korvausilmakanava tulisijalle

Viesti Kirjoittaja juha1 »

miksi sille tulisijalle pitää erikseen tehdä korvausilmakanava?

meillä korvausilmaenttiili on makkarin seinässä ikkunan päällä ja kyllä se ilma sieltä osaa mennä olohuoneen uunille ja keittiön hellalle, jotka ovat vierekkäisissä huoneissa ja ovet auki luonnollisesti. samalla uuni/hella vaihtaa ilmaa niin makkarissa kuin olohuoneessa/keittiössä. ja hyvin huilaa, kun kädellä kokeilee tulen ollessa pesässä kuin pesässä..
sen siitä saa kun ei ole rakennusmies, joutuu pähkäilemään ja kyselemään tyhmiäkin..
Khyron
Jäsen
Jäsen
Viestit: 731
Liittynyt: Pe Huhti 13, 2007 10:33
Paikkakunta: Turku
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Korvausilmakanava tulisijalle

Viesti Kirjoittaja Khyron »

juha1 kirjoitti:miksi sille tulisijalle pitää erikseen tehdä korvausilmakanava?

meillä korvausilmaenttiili on makkarin seinässä ikkunan päällä ja kyllä se ilma sieltä osaa mennä olohuoneen uunille ja keittiön hellalle, jotka ovat vierekkäisissä huoneissa ja ovet auki luonnollisesti. samalla uuni/hella vaihtaa ilmaa niin makkarissa kuin olohuoneessa/keittiössä. ja hyvin huilaa, kun kädellä kokeilee tulen ollessa pesässä kuin pesässä..
Jos normaali tuloilmarööri ei piisaa, niiku meillä, Jollei tulisija o valmiiksi lämmin ja ulkona kunnon pakkanen pitää avata ikkuna.
Naulat tykkää kun niitä lyödään.
tiinaus
Jäsen
Jäsen
Viestit: 158
Liittynyt: Ke Heinä 10, 2013 12:37
Paikkakunta: Ruokolahti

Re: Korvausilmakanava tulisijalle

Viesti Kirjoittaja tiinaus »

juha1 kirjoitti:miksi sille tulisijalle pitää erikseen tehdä korvausilmakanava?

meillä korvausilmaenttiili on makkarin seinässä ikkunan päällä ja kyllä se ilma sieltä osaa mennä olohuoneen uunille ja keittiön hellalle, jotka ovat vierekkäisissä huoneissa ja ovet auki luonnollisesti. samalla uuni/hella vaihtaa ilmaa niin makkarissa kuin olohuoneessa/keittiössä. ja hyvin huilaa, kun kädellä kokeilee tulen ollessa pesässä kuin pesässä..
Suurin syy lienee koneellinen ilmanvaihto ja toinen syy on se, että ollaan vuorattu koko talo paperipussiin. :lol: Toivon mukaan ei vedä ihan niin paljon kuin viime talvena. :-)
Vastaa Viestiin