Ok... putkimies sano, että ei saa koskea tuohon, koska on vesilaitoiksen vastuulla. Vesilaitos sanoi että vaihto ei maksa mitään ja he hoitavat 1-2kk kuluessa, kun ei vielä vuoda.
Sitten hyytyi hymy
Vesilaitos vaatii, että samalla pitää tehdä talon katselmus ja tilaus kuten se tehdään uudessa liittymässä. Liittymämaksua ei sentään tarvitse maksaa, mutta vesisuunnitelma voi helposti maksaa 600-1500€. En näe mitään järkeä mennä näin hankalalla ja kalliilla prosessilla. Varsinkin kun taloon on tulossa myöhemmin remmoja joissa laitetaan myös vesijohdot uusiksi. Sitten saisi taas maksaa saman verran uudesta suunnitelmasta !! Tämä on myös aika pöljää taanehtivaa vaatimustemukaistamista, koska 50- luvulla kun liittymä on alunperin tehty ei piirustuksia vaadittu. Kuten ei myöskään 80- luvulla kun vesilaitos itse vaihtoin metalliputken muoviseksi.
Tarkoitus oli samalla laitta tuohon magneettivettiili, jonka suljen taloautomaatiolla automaattisesti, kun ei olla kotona. Tämä siis luomaa lisäturvaa vuotojen varalta, varsinkin kunnes sisäverkon vanhat putket on uusittua.
Olen saanut aika huimio ehdotuksia lähtien siitä, että unohda on vesilaitoksen vastuulla. Joku jopa ehdotti jäädyttämistä ja muhvin vaihtoa itse