Vanhat putket + magneettiventtiili + pakkasvahti
Vanhat putket + magneettiventtiili + pakkasvahti
Tässä toisesta projektistä. Talon vesijohdot ovat alkuperäiset 50- luvulta (vaikka osin on tehty laajennuksia 80- luvulla). Putkiremontti on vasta tulossa (kellarin rempan yhteydessä). Olen ollut vähän huolissani putkien kunnosta.
Siitä sain sitten inspiraation laittaa vesimittarin jälkeen magneettiventtiin. Ohjaus meni kätevästi Z-wave releella, jossa on myös johdon perässä lämpömittari. Laitteessa on kaksi reletta on yksi lämpöanturi lähtö (Dallas..)
Toista relettä käyttin magneettiventtiilin ja toista pakkasvahdin ohjaukseen. Z-wave keskusyksikön kautta on tehty säännöt, että kun talo on tilassa (pois kotoa). Venttiili on kiinni. Samoin venttiili on kiinni yöllä 22:00-06:00 välillä, jos 30 minuuttiin ei ole ollut sisällä liikettä.
Pakkasvahti taas laittaa lämmön päälle, jos lämpötilan lattian rajassa menee alle +3c.
Kuvaa osista:
https://docs.google.com/a/musku.net/fil ... IZmJR/edit
T: Tuomas
Siitä sain sitten inspiraation laittaa vesimittarin jälkeen magneettiventtiin. Ohjaus meni kätevästi Z-wave releella, jossa on myös johdon perässä lämpömittari. Laitteessa on kaksi reletta on yksi lämpöanturi lähtö (Dallas..)
Toista relettä käyttin magneettiventtiilin ja toista pakkasvahdin ohjaukseen. Z-wave keskusyksikön kautta on tehty säännöt, että kun talo on tilassa (pois kotoa). Venttiili on kiinni. Samoin venttiili on kiinni yöllä 22:00-06:00 välillä, jos 30 minuuttiin ei ole ollut sisällä liikettä.
Pakkasvahti taas laittaa lämmön päälle, jos lämpötilan lattian rajassa menee alle +3c.
Kuvaa osista:
https://docs.google.com/a/musku.net/fil ... IZmJR/edit
T: Tuomas
Re: Vanhat putket + magneettiventtiili + pakkasvahti
Mikä Fibaron kilke tuo on? Onko tosiaan kaksi relettä ja lämpöanturi?
Tarkka huomio ! Kuvassa on tosiaan Fibaron rele. Fiabarolla on kaksi rele- aktiivilaitetta. Toisessa on kaksi relettä 2 x 10A ja toisessa mallissa on 1 x 16A
Omassa kokonaisuudessa ei todella ole asennettuna tuota Fibaron laitetta . Vaan tämä Qubinon- rele, jossa on 2 x 4A + tuo lämpötila anturi liitin
http://qubino.com/products-2/flushtworelays/
Fibaro oli kuvausrekvisiittaa, koska Qubino on jo kojerasian sisällä kellarissa
Ensiviikolla käy putkimies laittassa venttiilin paikalla.
T: Tuokki
Omassa kokonaisuudessa ei todella ole asennettuna tuota Fibaron laitetta . Vaan tämä Qubinon- rele, jossa on 2 x 4A + tuo lämpötila anturi liitin
http://qubino.com/products-2/flushtworelays/
Fibaro oli kuvausrekvisiittaa, koska Qubino on jo kojerasian sisällä kellarissa
Ensiviikolla käy putkimies laittassa venttiilin paikalla.
Eikö nuo magneettiventtiilit aukea jos tulee sähkökatkos? Itse olen ajatellut ihan sähköohjattua palloventtiiliä tuon takia jos tekis myös kotoa/poissa napin..
Tuo on totta. Otin itse mallin NC=auki vain jos on virtaa käämissä. Sitten on malleja NO, jotka taas ovat kiinni, kun jännite käämissä. Voisi ajatella, että turhaa menee virtaa hukkaan, mutta tuo on todennäköisesti enemmän kiinnin, kun auki. Kunhan saan tehtyä vähän ohjelmointijutee kirjoitti:Eikö nuo magneettiventtiilit aukea jos tulee sähkökatkos? Itse olen ajatellut ihan sähköohjattua palloventtiiliä tuon takia jos tekis myös kotoa/poissa napin..
Ois voinut olla tietty fiksumpaa ostaa moottoroitu palloventtiili malli, mutta... tämä tuli hankittua.
Saa tuonkin pysymään auki ilman virtaa, kun vääntää jakkarilta päällä olevasta mutterista.
Tuossa on nyt koko homma paikallaan. Pitkimies vähän ihmette kotiautomaation osuutta. Ei ollut kuulemma koskaan vastaavaa nähnyt
Toki samantapaisia aktiivilaitteita, jotka hoitavat vain yhden asian kuten Leakomatic.

Jaa joo mietinkin että luulis olevan tuommosia nc malleja myös.. Viimeks kun koitin saada putkaria "mokomaan pikkuhommaan" eli laittaan vaan jakotukit kiinni ja ehkä metrin putkea ni yhtäkkiä ei ollutkaan aikaa kun en suostunut ostamaan niiltä tarvikkeita vaan kaikki oli valmiina, jälleen kerran piti taas tehdä kaikki itse. Onneks sentä sähkömiehiä löytyy kaveripiiristä kun niissä en ole hyvä ja piilee hengenvaara :D
Hyvä tuosta tuli ja testien mukaan toimii myös ok. Hivenen epäilytty toiminta, kun kellarin katto on betonia. Rautaa siellä ei vissiin kuitenkaan hirveästi ollut, kun tuo z-wave aktiivilaite toimi hyvin (toimii langattomasti).
Putkimies duunasi tuota n. tunnin. Ei paha aika ja venttiili oli minun hankkima. Motivointina toimi, että olen laittamassa myös muut putket uusiksi vähän myöhemmin. Saivat tehdä ns. työnäytteen
Putkimies duunasi tuota n. tunnin. Ei paha aika ja venttiili oli minun hankkima. Motivointina toimi, että olen laittamassa myös muut putket uusiksi vähän myöhemmin. Saivat tehdä ns. työnäytteen
Mitä olet Tuokki tykännyt noista Qubinon releistä? Katselin itsekin noita juuri tuon lämpöanturiliitännän ansiosta. Päädyin kuitenkin Fibaron 2x1.5kW releeseen ja Universal Binary Sensoriin, niistä on vain hyviä kokemuksia. Hintaa noille kahdelle tuli tietty 100 euroa, qubino muistaakseni olisi 59€, mutta tuli kolme muutakin lämpöanturiliitäntää ja kaksi potentiaalivapaata inputtia kaupan päälle :)
Hirveesti ei vielä ole kokemusta. Toki toivoisi, että releet kestäisivät vähän enemmän virtaa. Minusta nuo 2x4A tai 1x10 on aika vähän. Fibarolla on sentään mallit 2x10A tai 1x16A jotka ovat minusta käyttökelpoisemmat virran kestoltaan. Tosin Fibaroista puuttuu sitten kulutuksen mittaus ja paikka lämpötila sensorille. Olen itsekkin käyttänyt universal binary sensoreita. Minulla niissä on kiinnin juuri dallasin lämpötila antureita ja pari push- tyylistä katkaisinta.harkonen kirjoitti:Mitä olet Tuokki tykännyt noista Qubinon releistä? Katselin itsekin noita juuri tuon lämpöanturiliitännän ansiosta. Päädyin kuitenkin Fibaron 2x1.5kW releeseen ja Universal Binary Sensoriin, niistä on vain hyviä kokemuksia. Hintaa noille kahdelle tuli tietty 100 euroa, qubino muistaakseni olisi 59€, mutta tuli kolme muutakin lämpöanturiliitäntää ja kaksi potentiaalivapaata inputtia kaupan päälle :)
Kestävyydestä en hirveästi osaa sanoa. 2 Fibaron moduulia mulla on hajonnut toisen rikkoi ukkonen (ennenkuin kadulta syöttojohdot vedettin pylväistä maan alla) ja toinesta hajosi rele siten, että komento meni perille, mutta ei katkaissut (oli jumissa koko ajan päällä tilassa). Sen nyt sai uusittua takuun piikkiin.
Olen myös ympäri nettiä yrittänut katsoa vähän edullisempi hintoja, mutta EU- mallit ovat hintojen puolessta hyvin "kartellissa" erot tuntuvat olevan 5€ sisällä. Jos kauempaa ostaa, niin postimaksu vievät mahdollisen hintahyödyn.
Itse olen ratkaissut Qubinon virrankeston siten, että laitoin Qubinon releen https://fiksukoti.fi/tuote/qubino-flush-1-rele/ tällaiseen koteloon https://fiksukoti.fi/tuote/camdenboss-d ... telo-ip20/ suoraan keskukseen ja Qubino ohjaa kontaktoria jossa kuorma on kiinni.