Mikäköhän patteriventtiili mulla on?

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
MarttiP
Uusi jäsen

Mikäköhän patteriventtiili mulla on?

Viesti Kirjoittaja MarttiP »

Uuden kodin mukana muutamasta vesikiertopatterista puuttuu termostaatti. Ostin pari käytettyä Danfossia mutta ne eivät istuneet noihin venttiileihin.

Venttiilineulat liikkuvat ja palautuvat hyvin ku niitä painelee eli ovat muuten kondiksessa. Muissa pattereissa "Radiogyr" -merkkinen patteritermostaatti, en löytänyt ko. termostaateista mitään internetistä.

Onko noihin venttiileihin saatavissa helposti paria termostaattia jostain? Saanko istutettua nuo Danfossit jollain ilveellä noihin venttiileihin?

Kuvat venttiilistä ja ostamastani termostaattimallista: http://imgur.com/a/xsGVz#0

Kiitti jos joku osaa jeesata tämän kanssa muutenkin kuin että kysy putkimieheltä. Olen meinaan tarkan markan mies ja kun tarve on tosiaan vain kahdelle termostaatille niin tästä saattaisi päästä halvallakin :wink:
lmfmis
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430

Re: Mikäköhän patteriventtiili mulla on?

Viesti Kirjoittaja lmfmis »

Näkyy olevan vailliant?

Melkein kaikki saa adaptereilla kiinni, mutta kannattaa toki ostaa suoraan sopiva.

Tuolta voi katsella runkoja ja adaptereita:

http://www.conrad.com/ce/en/overview/08 ... ggest=true
aje
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja aje »

Ei välttämättä saa niihin runkoihin enää termostaatteja.
Itse laittaisin suosiolla uudet rungot.

Danfossin ja Oraksen kataloogeista voi soviteosia löytyä.
Ves_ku
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Ves_ku »

Mikäs kerros kyseessä? Jos ylin kerros niin helppo vaihtaa rungot pienellä paineiden pudotuksella. Jotain joudut joka tapauksessa ostaan niin fiksuin vois olla sopivat rungot noille termareille jotka jo hankit.
Kun Savolainen puhuu siirtyy vastuu kuulijalle. Koskee tässä tapauksessa myös Hämäläistä.
lmfmis
Jäsen
Jäsen

Vaikeustasteet menee varmaan näin:

- Adapterin metsästys, (löytyy)

- Suoraan sopivan termarin metsästys....noissa Conradin uusissa termareissa on pussillinen adaptereita mukana. Valliant on ihan saatavilla sekin...vähemmän suomesta. Me ollaan niin dandoss maa :-)

...sitten on pitkä väli ....

- Rungon vaihto danfoss tai M20 :mrgreen:
MarttiP
Uusi jäsen

lmfmis kirjoitti:Vaikeustasteet menee varmaan näin:

- Adapterin metsästys, (löytyy)

- Suoraan sopivan termarin metsästys....noissa Conradin uusissa termareissa on pussillinen adaptereita mukana. Valliant on ihan saatavilla sekin...vähemmän suomesta. Me ollaan niin dandoss maa :-)

...sitten on pitkä väli ....

- Rungon vaihto danfoss tai M20 :mrgreen:
Kiitoksia vastauksista!

Lähdetään sitten eka kartoittamaan tuota adapteri-vaihtoehtoa. Patteriventtiilirungon vaihtaminen taitaa olla toistaiseksi oman taitotason (ja kotivakuutuksen) ulkopuolella :razz:

Ohessa vielä parempi kuva tuosta patteriventtiilistä, jossa näkyy nuo merkinnät: http://imgur.com/a/gldlN

Eli tuota noin, tarvitsen adapterin joka sovii vaillantin patteriventtiiliin ja joka muuttaa liitännän Danfossin RA ? - malliseksi? Conradista nopeasti katsomalla en päässyt kärryille että minkälainen adapteri pitäisi olla. :shock:
lmfmis
Jäsen
Jäsen

Kun sulla on tuo valmistajan merkki siinä termostaatissa, niin tekee huomattavasti helpommaksi sen salapolisiityös. :roll:

Sulla on Radiagyr, valmistaja Landis&Gyr. Siemens osti ja lakkautti tuon tuotteen. Jos tuotamittakuvaa katsoo, niin jos tuo mitta M24,5 ei siis olekkaan vaillant. M28 olisi löytynyt monta.

Eipä ole todellakaan paljoa tarjontaa tuohon. Oikeasti epätoivoinen. Herkistele tuo nykyinen termostaatti toimintaan, aika varmasti onnistuu.

EDIT: yksi adapteri on ollut Siemenssillä: AV100-MLG "Adapter for L&GRadiagyr valves". Siitä saat M30 rungon....jos löytyy.

Tai tilaat putkarin vaihtamaan ne rungot. Saat uudet rungot ja niihen vaikka Danfossit.

Jos ei halua runkoja vaihtaa - ja olet kätevä - niin voi tehdä kikkakolmosen: Termostaatti on hyvin yksinkertainen kapistus, se vain painaa sitä pinniä siinä keskellä. Ota jokin adapteri jossa pinnille reikä ja mahtuu tuon kauluksen ympärille (melkein kaikki) ja mittaa pinnin paikka adapterissa ja laitat paikoilleen plasticpaddingilla, niin että pinnin liike osuu kohdalleen, niin saat minkä rungon haluat.

....miksi sitten ne Danfossin termarit/rungot, ovat kalliita ja yleiset vain meillä. Standardi tuntuu nykyään olevan M20 ja M30 joihin tarjontaa löytyy kivasti mm elektronista edullisesti.
MarttiP
Uusi jäsen

Noniinhän se sen tekee, varsinkin kun on joku joka osaa tulkita noita hieroglyfejä rungossa. :-D

Vanha termostaatti oli ihan fyysisesti haljennut ja toinen oli hävinnyt eli huono elvyttää niitä

Tästä kaikesta viisastuneena, taidan soittaa putkimiehelle ja vaihdattaa rungot, ei taida maksaa vaivaa lähteä etsimään jos ei todella ole kikkuloita tarjolla.

paljon kiitoksia avusta lmfmis ja muut!
Vastaa Viestiin