Ovien/sileiden pintojen maalaus

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
Vastaa Viestiin
joecolborne
Uusi jäsen

Ovien/sileiden pintojen maalaus

Viesti Kirjoittaja joecolborne »

Väliovien maalaus urakka meneillään, olisiko jollain vinkkejä miten pääsee eroon tosta perkeleen nukasta jota nyt tuntuu jokainen tela yksilö päästävän mitä tässä on kokeiltu. Käytössä on ollut useampi kodin terran ~13e mohair tela yksilö joka käsittääkseni pitäis ihan ok laatunen tela olla, vai onko tässä omat laatukäsitykset pielessä. Vai lieneekö maalaustekniikassa sitten jotain vikaa, tela liian kuiva yms. Sinänsä jälki on ollut hyvää eikä tuota pintanukkaa huomaa ellei valon kanssa katsele pintaa pitkin, mutta mielummin tekisin kunnolla kun kerran nyt on tähän alkanut.

Toinen edessä oleva projeksti olisi vanhojen keittiön melamiini kaapin ovien eheytys maalamalla, kaapin ovet tuollaiset puukuvio jäljiltelmät jotain 70-80 luvulta. Kellään kokemuksia tälläisestä? Pieni mukava lisä noissa ovissa on tuollaiset tyypilliset ovien päälle niitatut koristelistat jotka mieluiten poistaisin mutta tuosta jäisi mukavasti pakkeloitavaa, kun listakiinnikkeiden/niittien reikiä jäänee yli 10 per ovi, ja ovia 13-14kpl. Lisäksi nuo niitit/kiinnikkeet kun kiskoo tongeilla pois niin pinta siitä ympäriltä nousee juuri sen verran koholle että varmana näkyy ellei tuosta sitten enemmänkin tavaraa poista ennenkun alkaa pakkeloimaan.
TaloVM26
Jäsen
Jäsen

Re: Ovien/sileiden pintojen maalaus

Viesti Kirjoittaja TaloVM26 »

itse ainakin omatekoiset kalusteet maalannut ihan pensselillä, ei jää pensselinjälkiä, kunhan riittävän hyvä maali ja pensseli...

Pensselillä tuo puuseppäkin oli mun ikkunat maalannu...
Jukka68
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Jukka68 »

Vaahtomuovitelalla oon ovia maalaillu, ihan siistiä ja tasaista jälkeä tullut
lehmikangas
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja lehmikangas »

Pensselillä ollut tapa maalata. Telaa käytän vain karkeaan levittämiseen kun pitää nostaa maalia esim kattoon.
Lerssinen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Tämähän nyt ei tähän suoranaisesti liity mutta olen telalla maalannut useita autoja ja jotain tällaista niistä tullee smiley_074
Kuva

Mohair-tela nimenomaan eli se erittäin lyhytkarvainen, vaahtomuovitelat jättää haamuja aina vedon rajalle sekä tahtovat myös jättää ilmakuplia pintaan..
lehmikangas
Jäsen
Jäsen

Jo vain. Itsekin olen yhden auton maalannut telalla ja hyvä tuli. Jostain syystä ei vaan telaaminen ole tuntunut sopivalta puupinnoille.
PanuP
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PanuP »

Kaveri otti juuri firaabelihommiksi 13 välioven maalauksen. Vähän aiemmin osti ammattiluokan ruiskun eräältä automaalarilta. Taisi maksaa siitä 400€ ruiskusta 40-50€. Se kun oli jo kulunut yksilö eikä käynyt enää automaalarille, mutta vähän epätarkempiin hommiin täys peli. Automiehellä oli tällaisia "loppuun käytettyjä" ruiskuja useampia. Kaveri teki sellaisen yksinkertaisen telineen, missä ovi on vaakatasossa, päistään kiinni ja pyöritettävissä kun tarvii kääntää. Priimaa tulee. Tuli vain mieleen, ettei välttämättä hullumpi ajatus, jos maalattavia ovia paljon ja jäljenkin soisi olevan hyvä.
lmfmis
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430

Viesti Kirjoittaja lmfmis »

Yksi vinkki on levittää maali siveltimellä ja viimeistellä jälki perään heti telalla.

Näin saa nostettua enemmän maalia ja tela määrittää pinnan.
Jamaki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Jamaki »

Mitä maalia vois käyttää ulko-oven maalaukseen? Valkoiseksi meinaan ruiskulla sutata?
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Olenko minä pahasti poikkeava kun hyväksyn satavuotiaan talon ovissa ja ikkunoissa pienen pensselinjäljen? Kun talo muutenkin näyttää käsityönä tehdyltä.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
lehmikangas
Jäsen
Jäsen

Tietyissä paikoissa jälki saa näkyä. Etenkin vanhaa korjatessa. Mutta jos teen uuden esineen, joka ei jäljittele vanhaa, niin mielestäni siitä on pyrittävä tekemään maalipinnaltaan niin "hyvä" kuin mahdollista. Olen tässä muuten yrittänyt jäljitellä keittiön kaappien ovien pintaa. Jouduin tekemään yhden oven lisää, enkä haluaisi vanhoja maalata. Oikean värisävyn löytäminen oli oma haasteensa, nyt on vielä sopivan pinnan aikaansaaminen toinen.
Jamaki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Jamaki »

vesahy kirjoitti:Olenko minä pahasti poikkeava kun hyväksyn satavuotiaan talon ovissa ja ikkunoissa pienen pensselinjäljen? Kun talo muutenkin näyttää käsityönä tehdyltä.
No, kun pannu huoneeseen täytyy tehdä oviaukko ulkopuolelta, ja satuin sitten saamaan ruman sinisen oven ja haluaisin sen valkoiseksi, niin kun talon 2 muuta ovea. Se vain, että mitä tikkurilan helmiä tuohon voisin vetäistä?
Vastaa Viestiin