tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
pvalila
Jäsen
Jäsen

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Harmittaa, ettei laiskuus anna periksi käytellä sitä LIveCode-niistä Hypercard-kloonia.

Sillä saa tehtyä softaa wintoosalle, linuxille, androidille, Mäkille ja ios:lle eli melkein kaikille merkittäville alustoille.

Sitten siihen on vielä jokin serveri eli kaiketi ne pinot voi tönäistä myös serverille ja ajaa niitä selaimella.

Jokin pientalon kiinteistöautomaatiojuttu tuolla voisi kivasti syntyä: talon pohjakuva ja sitä sitten vain tökkimään sormella tms.
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

pvalila kirjoitti: Jimmsillä oli myymälä myös Helsingissä mutta se lopetettiin, firma ei ehkä ole kauhean tukevasti hengissä?

Muistitikut taitavat käytännössä olla yleensä kovin hitaita ulkoiseen kovalevyyn verrattuna, ainakin halvat tikut.
Kyllä se aika hyvinkin taitaa porskuttaa, verkkokauppahan sen alkuperäinenkin toimintaympäristö on ollut ja siellä vielä erityisesti ylikellottajien suosima puoti.

Joskus nuorena kun rakentelin vielä vesijäähyjä yms. tuo oli yksi harvoista alan liikkeistä, only4pro oli toinen, mutta se kai hiipui.

Olikohan tuossa 28 megaa/s kirjoitus ja 53 megaa/s luku, eihän se kiintolevyä vastaa, mutta kapasiteettiä on reilusti ja suht nopeasti sinne tavaraa siirtää. Tai no, mulla nettikin on vain sen 70-80kt/s sisäänpäin, joillain taitaa olla netti yhtä nopea kuin tuollainen muistitikku?

Varastoksi sitä ajattelin lähinnä, siinä riittää nopeus oikein hyvin, mulla on tässä masiinassa 2 usb paikkaa joista toinen on jatkuvasti varattu ja toinen ajoittain, lisäksi on niin ahdas tuo porttien sijainti, että huonosti siihen taittaa tikku mennä samalla kun muita piuhoja on kiinni.
warixenjalka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja warixenjalka »

pvalila kirjoitti:
warixenjalka kirjoitti:Jos noin asioita katsoo, niin tässähän pitää olla ihan tyytyväinen ettei ole paljon sanomista kodinkonehankintoihin... :razz:

Muistin sen Officepäivityksen väärin. Se pyytelikin sitä firmalisenssin aktivointia. No Excel on kuitenkin toiminut moitteitta - käynnistäessä vaan herjaa aina tuolla aktivoinnilla. Ja yläpalkissa lukee punaisella pohjalla, ettei tuotetta ole aktivoitu. :roll:

Kohta täytyykin lähteä ajelemaan sinne Isolle Kirkolle. Vaimo ja muksu ovat "perunannostolomalla" ja meikämannekin päätti pitää (melkein) vapaapäivän, niin päätettiin lähteä katsomaan serkkuja korkeasaareen. Käyn samalla (jos vaan kerkiän) ihastelemassa höyliä siellä niihin erikoistuneessa työkalupuodissa. Toiveissa olisi saada tingittyä veritas #4 sopivaan hintaan kotiin viemisiksi. Sinne menee sitten toppatakkirahat. Toivottavasti talvi ei ala vielä. No olenhan mie jo pari talvea ilman toppatakkia pärjänny... joten kuten.
Eikö se kerro, kuinka monta vuorokautta aikaa aktivointiin vielä on?

Jotkut softat laskevat käynnistyskertoja, taisi olla 20 kertaa ja sitten tilt.
No se taisi silloin viikko sitten sanoa, että aktivointiin aikaa kaksi päivää. Toivottavasti tuo ei kohta sitten sano "Tilt!" Tuo Office-paketti oli kuitenkin suurin syy, että ostin juuri tuon käytetyn läppärin. Tai käytetyn läppärin yleensäkin.

Jäi muuten höylä ostamatta. Menomatkalla Kuninkaantiellä tankatessa huomasin, että olin jättänyt maksuvälineen kotiin :roll: . Onneksi vaimolla oli omansa mukana, niin ei sentäs kotiin tarvinu kääntyä. No, säästyipähän nekin rahat. Myöhemmin tuhlattaviksi...
Muutenhan päivä oli oikein onnistunut. Kerrankin ei ollut ruuhkaa Korkeasaaressa ja isotkin kissat (ainakin osa niistä) jaksoivat liikkua. Yleensä tulee käytyä tuolla kuumina kesäpäivinä, jolloin edellä mainittujen lisäksi haittaavat röyhkeät lokit. Nyt niistäkään ei ollut tietoakaan. Tosin ei kyllä syötykään ulkona.
Mitenköhän muuten luontokuvaajat (tai muutkaan kuvaajat) saavat kuvia otettua tropiikissa? Mun kameran linssi meni ainakin heti ihan huuruun, kun astuttiin sisään tropiikkitaloihin. Niissä oli ihan turha yrittää kuvata mitään. Sopeutuvatko ne kamerat jotenkin niihin tropiikin kosteuksiin vai käytetäänkö siellä erilaista (lue: kallista) linssitekniikkaa? Voipi olla aika haastavaa puuhaa jossain sademetsässä pitää kalusto kuvauskunnossa. Hienoa kuvaa kuitenkin näyttävät sieltä saavan.
- Puolihullu varttisavolainen -
jasiko
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jasiko »

Taitaa olla niin, että se linssi huurtui kun menit viileämmästä tilasta kosteaan ja lämpimämpään. Näin käy usein silmälaseille kun menet sisälle vessaan suoraan ulkoa talvella.Kun kameran lämpö sama kuin ympäristö, ei se linssi kerää kosteutta enempää kuin muutkaan lasipinnat.

Tuon kapan höylät on minullakin haaveena...
warixenjalka kirjoitti:
pvalila kirjoitti:
warixenjalka kirjoitti:Jos noin asioita katsoo, niin tässähän pitää olla ihan tyytyväinen ettei ole paljon sanomista kodinkonehankintoihin... :razz:

Muistin sen Officepäivityksen väärin. Se pyytelikin sitä firmalisenssin aktivointia. No Excel on kuitenkin toiminut moitteitta - käynnistäessä vaan herjaa aina tuolla aktivoinnilla. Ja yläpalkissa lukee punaisella pohjalla, ettei tuotetta ole aktivoitu. :roll:

Kohta täytyykin lähteä ajelemaan sinne Isolle Kirkolle. Vaimo ja muksu ovat "perunannostolomalla" ja meikämannekin päätti pitää (melkein) vapaapäivän, niin päätettiin lähteä katsomaan serkkuja korkeasaareen. Käyn samalla (jos vaan kerkiän) ihastelemassa höyliä siellä niihin erikoistuneessa työkalupuodissa. Toiveissa olisi saada tingittyä veritas #4 sopivaan hintaan kotiin viemisiksi. Sinne menee sitten toppatakkirahat. Toivottavasti talvi ei ala vielä. No olenhan mie jo pari talvea ilman toppatakkia pärjänny... joten kuten.
Eikö se kerro, kuinka monta vuorokautta aikaa aktivointiin vielä on?

Jotkut softat laskevat käynnistyskertoja, taisi olla 20 kertaa ja sitten tilt.
No se taisi silloin viikko sitten sanoa, että aktivointiin aikaa kaksi päivää. Toivottavasti tuo ei kohta sitten sano "Tilt!" Tuo Office-paketti oli kuitenkin suurin syy, että ostin juuri tuon käytetyn läppärin. Tai käytetyn läppärin yleensäkin.

Jäi muuten höylä ostamatta. Menomatkalla Kuninkaantiellä tankatessa huomasin, että olin jättänyt maksuvälineen kotiin :roll: . Onneksi vaimolla oli omansa mukana, niin ei sentäs kotiin tarvinu kääntyä. No, säästyipähän nekin rahat. Myöhemmin tuhlattaviksi...
Muutenhan päivä oli oikein onnistunut. Kerrankin ei ollut ruuhkaa Korkeasaaressa ja isotkin kissat (ainakin osa niistä) jaksoivat liikkua. Yleensä tulee käytyä tuolla kuumina kesäpäivinä, jolloin edellä mainittujen lisäksi haittaavat röyhkeät lokit. Nyt niistäkään ei ollut tietoakaan. Tosin ei kyllä syötykään ulkona.
Mitenköhän muuten luontokuvaajat (tai muutkaan kuvaajat) saavat kuvia otettua tropiikissa? Mun kameran linssi meni ainakin heti ihan huuruun, kun astuttiin sisään tropiikkitaloihin. Niissä oli ihan turha yrittää kuvata mitään. Sopeutuvatko ne kamerat jotenkin niihin tropiikin kosteuksiin vai käytetäänkö siellä erilaista (lue: kallista) linssitekniikkaa? Voipi olla aika haastavaa puuhaa jossain sademetsässä pitää kalusto kuvauskunnossa. Hienoa kuvaa kuitenkin näyttävät sieltä saavan.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Jasiko on oikeassa, olisit pitänyt kameran lämpimänä takin sisällä niin homma olisi toiminut paremmin.

Tai sitten tuulettanut sen tropiikkitalon kunnolla...
Viimeksi muokannut pvalila, Ti Loka 21, 2014 23:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Äsh, vaimo usutti mut Friitalan Outletiin ja mä tuhlasin rahaa uuteen talvitakkiin. Paljon, tosi paljon.

Jossain toisessa perheessä vaimo olisi vihainen, mutta meillä on niin, että mä olen itse epämääräisen tyytymätön omaan toimintaani.

Äsh, mä taidan mennä ulos ja ripustaa itse itseni sinne omppupuuhun!
pvalila
Jäsen
Jäsen

Jotenkin tuntuu siltä, että ostoslista vain kasvaa ja kasvaa.

Silmälasit mulla on edelleen uusimatta ja vanhat ovat aivan finaalissa. Kunnolliset monitehot maksavat Suomessa aivan helkkaristi (luokkaa tonnin pokineen) mutta Virosta saa yksilöllisiä linssejä ihan kohtuulliseen hintaan; kuinka kunnollisia vain mahtavat olla?

Mulle on aika epäselvää, kuinka monta mittausta noita yksilöllisiä laseja varten otetaan. Opettajakoulutuksessa olin sattumalta samaan aikaan kuin optikoiden koulutuksesta vastaava tohtorismies ja hän vakuutti, että yksilliset kannattaa hankkia jos suinkin mahdollista.

Vanhuus vaivaa myös siten, että mulla on ongelmia yhden takahampaan kanssa: eivät meinaa saada yhtä sen juurista tyhjennettyä. Lääkärin suositus on poistaa koko hammas (jotta se juureen jäävä kudos ei myöhemmin tulehdu) mutta sitten pitäisi vajaan kahden vuoden sisällä asennuttaa sinne implantti: sen asentamiseen on olemassa vain tietyn verran aikaa, sitten leukaluu vetäytyy eikä homma enää onnistu.

Kalliiksi tuntuu vanhuus tulevan ja mä olen sillä saralla vasta ihan alussa: kuulokojetta ja keppiä en vielä tarvitse.
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

pvalila kirjoitti: Kalliiksi tuntuu vanhuus tulevan ja mä olen sillä saralla vasta ihan alussa: kuulokojetta ja keppiä en vielä tarvitse.
Se vanhuus kulkee eri tahtia, kas kun mulla on ovipielessä keppi, jota toisinaan joutuu käyttämään, ei muutoin kestä välttämättä pystyssä.
warixenjalka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja warixenjalka »

jasiko kirjoitti:Taitaa olla niin, että se linssi huurtui kun menit viileämmästä tilasta kosteaan ja lämpimämpään. Näin käy usein silmälaseille kun menet sisälle vessaan suoraan ulkoa talvella.Kun kameran lämpö sama kuin ympäristö, ei se linssi kerää kosteutta enempää kuin muutkaan lasipinnat.
Tuo ilmiö on kyllä ihan tuttu minulle, mutta normaaleissa Suomen olosuhteissa läpotilat ja kosteudet tasaantuu muutamassa minuutissa, talvipakkasesta huoneen lämpöönkin mennessä kymmenessä minuutissa. Mutta tuolla tropiikkitalossa vietettiin ainakin parikymmentä minuuttia ja linssi vain pysyi huurussa. Huuru hellitti vasta kun mentiin sinne Afrikkaosastolle (jossa mangustitkin on), jossa lämpötila on korkea, mutta ilman kosteus huomattavasti pienempi (suurempi kuitenkin kuin ulkona +2 asteisessa syyssäässä).
pvalila kirjoitti:Jasiko on oikeassa, olisit pitänyt kameran lämpimänä takin sisällä niin homma olisi toiminut paremmin.

:lol: Ensi kerralla sitten. Otan ovipönkkiä mukaan. Arvaatte sitten kuka on ollut asialla kun iltsikan lööpissä seisoo: "Joukkomurha Korkeasaaressa! - Mies jäädytti satoja harvinaisia eläimiä tuulettamalla tropiikkitalon saadakseen teräviä kuvia."

Oletko Pvalila miettinyt sitä silmäleikkausta. Waimo kävi siinä viime vuonna ja on ainakin vielä tyytyväinen tulokseen.
- Puolihullu varttisavolainen -
jasiko
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jasiko »

Tuli mieleen kuplakuskien vanha vinkki huurtumista vastaan. Laita Fairya ohuena kelmuna linssin päälle niin kuulemma ehkäisee huurun muodotusta. :-D Ei se kalvo siinä mitään haittaa, eihän....

warixenjalka kirjoitti:
jasiko kirjoitti:Taitaa olla niin, että se linssi huurtui kun menit viileämmästä tilasta kosteaan ja lämpimämpään. Näin käy usein silmälaseille kun menet sisälle vessaan suoraan ulkoa talvella.Kun kameran lämpö sama kuin ympäristö, ei se linssi kerää kosteutta enempää kuin muutkaan lasipinnat.
Tuo ilmiö on kyllä ihan tuttu minulle, mutta normaaleissa Suomen olosuhteissa läpotilat ja kosteudet tasaantuu muutamassa minuutissa, talvipakkasesta huoneen lämpöönkin mennessä kymmenessä minuutissa. Mutta tuolla tropiikkitalossa vietettiin ainakin parikymmentä minuuttia ja linssi vain pysyi huurussa. Huuru hellitti vasta kun mentiin sinne Afrikkaosastolle (jossa mangustitkin on), jossa lämpötila on korkea, mutta ilman kosteus huomattavasti pienempi (suurempi kuitenkin kuin ulkona +2 asteisessa syyssäässä).
pvalila kirjoitti:Jasiko on oikeassa, olisit pitänyt kameran lämpimänä takin sisällä niin homma olisi toiminut paremmin.

:lol: Ensi kerralla sitten. Otan ovipönkkiä mukaan. Arvaatte sitten kuka on ollut asialla kun iltsikan lööpissä seisoo: "Joukkomurha Korkeasaaressa! - Mies jäädytti satoja harvinaisia eläimiä tuulettamalla tropiikkitalon saadakseen teräviä kuvia."

Oletko Pvalila miettinyt sitä silmäleikkausta. Waimo kävi siinä viime vuonna ja on ainakin vielä tyytyväinen tulokseen.
archie
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja archie »

jasiko kirjoitti:Tuli mieleen kuplakuskien vanha vinkki huurtumista vastaan. Laita Fairya ohuena kelmuna linssin päälle niin kuulemma ehkäisee huurun muodotusta. :-D Ei se kalvo siinä mitään haittaa, eihän....

warixenjalka kirjoitti:

Silmäleikkaus on tarkka paikka, ei kokemuksia.

Tenttua ne vanhat KA-miehet siveli trasselilla lasiin ja sitten tulipalopakkasilla kosania hyttään puhaltamaan. Oli jo keksitty 1940-luvulla kait? :mrgreen:
Ei kait se enään karbidia tai jtn sellaista ollut, silloin?
pvalila
Jäsen
Jäsen

warixenjalka kirjoitti:

En oikeastaan ole harkinnut mutta olen kyllä tiedostanut, että sellainenkin vaihtoehto on olemassa.

Mun ongelmani on ikänäkö eli vaikka kaukonäkö korjattaisiin leikkauksella niin silti mulla pitäisi olla lasit lukemista varten.

Ei mua oikeastaan lasit haittaa, ikäni niitä olen kantanut: kaksien lasien kanssa eläminen ei vain miellytä.

Monitehot ovat tietenkin yksi tapa nähdä sekä kauas että lähelle. Ongelma on vain se, että keskimäärin moniteholasit ovat optisesti aika kurjat: aivot onneksi korjaavat paljon virheitä eli niitä ei tiedosta.

Aivan oikeasti mun ei ole tarvinnut kaksia laseja käyttää: koska minä olen lähtökohtaisesti likinäköinen, on mulle ihan ok "lukulasi" se että otan vain lasit pois päästä (silloin näen tarkasti lähelle mutta kaikki 30 cm kauempana on sumeaa).

Mulle kyllä tehtiin joskus lukulasit mutta niiden toinen linssi on tasan nolla ja toinenkin aika vähän korjaava: ei sellaisissa laseissa ole mitään järkeä, lasien ottaminen pois päästä ajaa saman asian.
pvalila
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:
pvalila kirjoitti: Kalliiksi tuntuu vanhuus tulevan ja mä olen sillä saralla vasta ihan alussa: kuulokojetta ja keppiä en vielä tarvitse.
Se vanhuus kulkee eri tahtia, kas kun mulla on ovipielessä keppi, jota toisinaan joutuu käyttämään, ei muutoin kestä välttämättä pystyssä.
Krempat lisääntyvät huomaamatta, niihin on onneksi aikaa sopeutua.

- koko loppuikä, sanoisin. :(
pvalila
Jäsen
Jäsen

archie kirjoitti:
jasiko kirjoitti:Tuli mieleen kuplakuskien vanha vinkki huurtumista vastaan. Laita Fairya ohuena kelmuna linssin päälle niin kuulemma ehkäisee huurun muodotusta. :-D Ei se kalvo siinä mitään haittaa, eihän....

warixenjalka kirjoitti:

Silmäleikkaus on tarkka paikka, ei kokemuksia.

Tenttua ne vanhat KA-miehet siveli trasselilla lasiin ja sitten tulipalopakkasilla kosania hyttään puhaltamaan. Oli jo keksitty 1940-luvulla kait? :mrgreen:
Ei kait se enään karbidia tai jtn sellaista ollut, silloin?
Tuskin, karbidin käyttö katosi kun autoihin tulivat sähkövalot. Isän kokoelmissa taitaa olla ainakin yksi karbidilamppu, eipä ole sitä tullut koskaan kokeiltua.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Silmäleikkauksesta vielä: mä olen joskus harkinnut toisen silmän leikkauttamista.

Ideana olisi se, että sen jälkeen mulla olisi yksi silmä jolla näkee kauas ja toinen jolla lähelle.

Silmän korjaaminen sellaiseksi, että sillä näkee hyvin kauas, väistämättä veisi siltä silmältä kyvyn nähdä lähelle. Nuori ihminen on eri juttu, mutta mun ikäiselle kävisi näin.

Ja tuo silmien "eriparisuus" ei ole välttämättä hyvä asia: se luultavasti rasittaa aivojen aluetta, joka käsittelee silmien tuottamaa informaatiota.

Mutta jos mä jatkossakin kulkisin lähes aina lasit päässä niin sitten tuo eriparisuus ei näkyisi aivoille, linssit korjaisivat sen pois.

Leikkaus olisi normaalisti merkityksetön näkemisen kannalta, mutta tarvittaessa mulla olisi mahdollisuus ilman laseja nähdä sekä kauas että lähelle (mutta luultavasti päänsäryn kera...).
Vastaa Viestiin