Erillaisten eristeiden sekoittaminen? Turve+selluvilla?

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
Isto H.
Jäsen
Jäsen

Erillaisten eristeiden sekoittaminen? Turve+selluvilla?

Viesti Kirjoittaja Isto H. »

Tuota seiniä kaadellessa ja muoveja poistaessa paljastui muutama kohta mistä lattia lautoja ei ole/joudutaan uusimaan. Samalla tuli kurkattua mitä talo on syönyt.

Näytti niistä parista kohdasta mistä pääsi hämmentämään olevan eristeenä turvetta n.30cm,hiekkaakin näytti olevan pieniä määriä seassa ?
Talo on vm.1939 korkealla rossipohjalla.

Olivat niistä kohdista mistä katsottiin fyllit laskeutuneet,meinasin jos samalla väliseinän rakentamisen kanssa puhaltaisi sinne lisää selluvillaa?

Mitenkäs tällaiset erillaiset orgaaniset ainee tulee toimeen keskenään?
Pystyykö samaan tilaan puhaltamaan sellua missä on jo turvetta?
Orgaanisiahan ne ovat molemmat,mutta...

Niin,ja kannattaako tuohon väliseinän+lattian täyttöön tilata autoa,vai vuokrata jostakin puhallin ja yrittää puhaltaa itse?
jmattis
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja jmattis »

Jos hygroskooppiseen (orgaaniseen) eristeeseen lisätään ominaisuuksiltaan ~vastaavaa, homma yleensä toimii ilman ongelmia. Itse kyllä tuollaisessa tilanteessa tsekkaisin seinät/lattiat perille asti - voi joskus olla helpompaa vaihtaa eriste kokonaan kuin sumplia joka koloa erikseen.
Mutta: mitä tuo muovien poistaminen tarkoittaa?
Isto H.
Jäsen
Jäsen

jmattis kirjoitti: Itse kyllä tuollaisessa tilanteessa tsekkaisin seinät/lattiat perille asti - voi joskus olla helpompaa vaihtaa eriste kokonaan kuin sumplia joka koloa erikseen.
Eristeiden poisto voi olla liian työlästä. Lattia eristyksineen on 99% prima kunnossa,pitäisi repiä irti 150m2 lautalattiaa että turpeet saisi pois. Meinasin että jos lautoja saisi irti joistakin kohdista,nurkista,voisi vaikka puhaltaa lisäfyllä kuivapuhalluksella.
Lattia on pitänyt eristeensä todella hyvin,siinä ei ole valittamista, ajattelin vaan että samalla kun puhaltaa villat tuohon uuteen sisäseinään,niin täyttelisi lattiaa niistä kohdista minne pääsisi puhaltamaan.

jmattis kirjoitti: Mutta: mitä tuo muovien poistaminen tarkoittaa?
Toisella puolella taloa oli vedetty puulattioiden päälle lastulevyt ja muovimatot. Nyt on niitä tullut poistettua.. Eli ei mitään rakenteen seassa olleita muoveja.

Mutta ilmeisesti siis olisi sallittua puhaltaa?
helenius
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja helenius »

Orgaanista kasvikuitua ovat turve ja sellu joten toimivat yhdessä.

Turpeen käytöstä lämpöeristämisessä Turunmaan korjausrakentamisyhdistyksestä voi kysellä vinkkejä ( Parainen ). http://www.curatio.parnet.fi
jmattis
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja jmattis »

Mutta ilmeisesti siis olisi sallittua puhaltaa?
Juu, jos vaan onnistuu. Jos irrottelet niitä lautoja seinänvieriltä niin laita ilmansulkupaperit seiniä vasten, se pitää lattian lämpimämpänä vaikka ei keskilattialle ihan joka paikkaan selluvillaa saiskaan.

Ongelmia voi tulla siitä, ettei puhaltamalla pääse kovin pitkälle lautojen alle, ja siitä että se vanha turve on nyt jo aika haprasta, eli murenee jos siihen koskee.
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Re: Erillaisten eristeiden sekoittaminen? Turve+selluvilla?

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Isto H. kirjoitti: Niin,ja kannattaako tuohon väliseinän+lattian täyttöön tilata autoa,vai vuokrata jostakin puhallin ja yrittää puhaltaa itse?
Mun mielestä kannattaa vuokrata puhallin ja puhaltaa itse.Näin voit ihan rauhassa puhaltaa joka kolon täyteen ilman että puhallusauton kuskin aikataulut rajoittavat toimintaa.
madde
Jäsen
Jäsen

Ja puhallus on toosi helppoa

Viesti Kirjoittaja madde »

Eli kun ostat selluvillan rautakaupasta saat koneen kaupan päälle. Vinkki: TARKISTA se kone ennen kuin viet kotio, nämä vuokravehkeet ovat vähän niin ja näin kunnossa :? .

En ollut ikinä itse puhaltanut saati käyttänyt konetta ja maailman helpoin homma ja vieläpä mukavaa :lol:

Kysyin Ekovilla Oy:stä selluvillan soveltuvuudesta sekoitettuna kutteriin (joka myydään pakattuna muovisäkissä) ja he totesivat, että toimii moitteetta. Joten eikun puhallusintoja :). Mie en purkais turvetta pois, saattaa äkkiä huonontua lattian eristyksen taso. Minä lisäsin omaan lattiaan kolme säkkiä kutteria ja yhden talven perusteella asensin ilmansulkupaprun uuden lautalattian alle..
-Madde-
viisas oppii omista virheistään, älykäs oppii muiden tekemistä virheistä, tyhmä ei opi mistään, koska hän tietää jo kaiken
Isto H.
Jäsen
Jäsen

Jup.

Kone ja villat katsottu!

Paikallisesta firmasta löytyi kone 10€ päivä ja villat 11€ paali. Pitää vielä vertailla hintoja hieman,katella missä hinnoissa pyörii. Mietin myös tuota kutteria tuonne lattiaan,mäntsälästä kun vihdoin löytyi toimittaja,mutta taidan päätyä tuohon villaan,samalla kun tuon väliseinän puhaltaa niin täyttelee lattiata.
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Juuri niinkuin madde sanoi niin koneen saa villakaupan yhteydessä ilmaiseksi lainaan.
Vinkkinä mainittakoon että kannattaa silputa paalit kunnolla koneeseen niin ei kone tukkeudu.Jos heittää puoli paalia kokonaisena koneeseen niin ei takuuvarmasti onnistu.Parhaiten onnistuu kun toinen puhaltaa ja toinen silppuaa villapaaleja koneeseen.
Hyvin naamaan istuvat suojalasit ovat enemmän kuin tarpeelliset jos meinaat samana iltana katella tv:tä tai lukea lehtiä! :lol:
Vastaa Viestiin