Edullinen leivinuuni tavoitteena

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
maanma
Moderaattori
Moderaattori

Edullinen leivinuuni tavoitteena

Viesti Kirjoittaja maanma »

Leivinuunista haaveilemme.

Leivinuunien valmisversiot ovat halvimmillaan yli 3800e+ asennus.

Muurattava takkasydän maksaa n. 1200e. Kun se on muurattu kasaan - ja ei ajatella ihan ulommaista pintaa - niin,

- mikä on yksinkertaisin tapa tehdä pinnoite sydämen päälle tulevan palovillan ulkopintaan?
- mikä on järkevin tapa tehdä pinnoite sydämen päälle tulevan palovillan ulkopintaan?
- mikä on kestävin tapa tehdä pinnoite sydämen päälle tulevan palovillan ulkopintaan?

Onko joku toteuttannut toteuttanut villan ja ulkopinnoiteen väliin "omaa lämmön talteenottoa"? Vesikiertoon yhdistämistä ja/tai kiertoilma lämmitystä esim. 50mm iv-peltikanavalla ilman säätöventtiilein?
suviella
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja suviella »

MYYDÄÄN palstalla Valumassasydän myynnis.
Rintavamies
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja Rintavamies »

Olen juuri tekemässä edullista leivinuunia, tai oikeastaan takkaleivinuunia, rintamiestalomme olohuoneeseen.

Ajattelin, että jos aiot valmiin sydämen ympärille tehdä uunin, niin mikset tekisi koko uunia itse?

Minä harjoittelin ensin tekemällä keittiöön tiilihellan, ja koska lopputulos oli hyvä päätin tehdä takkaleivinuuninkin itse. Aiempaa tulisija muurauskokemusta minulla ei ollut.

Homman salaisuus piilee siinä, että RT-kortteina ja joissakin tiililiiton julkaisuissakin on kerros-kerrokselta rakennusohjeet erilaisten takkojen leivinuunien ja hellojen muuraamisesta. Myös työohjeita ja määräyksiä on hyvin saatavilla.

Näin budjetti jää pieneksi, ja onhan se toisaalta hienoa, kun uunitkin on tehty itse.
maanma
Moderaattori
Moderaattori

Ihan on sama ajatus minulla kuin sinullakin.

Mistä saisin valmistakkasydämen järkevään hintaan (nyt tiedossa 1200e) JA siis sen ulkokuoren rakennusohjeen (RT-kortin?) takka-leivinuunille?

Sen verran on selvinnyt että sydämen päälle tulevan palovillan päälle tehdään yleensä tiilimuuraus johon vasta (koriste)kaakelit kiinnitetään.
maanma
Moderaattori
Moderaattori

Yksi löyty

Takkatuli takkaelementti tuli löydettyä. http://www.takkatuli.com ja itse tuote http://www.takkatuli.com/pdf/asennusohj ... inuuni.pdf
maanma
Moderaattori
Moderaattori

Valmistakkasydämen kasaaminen

Kasaamisesta on hyvä kuvasarja Osaava kodinrakentaja lehdessä 1/2005.
Vastaa Viestiin