Jäspi VLM-300 S tyhjentäminen?

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
zzz
Jäsen
Jäsen

Jäspi VLM-300 S tyhjentäminen?

Viesti Kirjoittaja zzz »

Tarttis vaihtaa vastus lämminvesivaraajaan mutkun ei osaa tyhjentää säiliötä... :oops:
Ohjeen mukaan homman pitäisi olla helppoa kuin mikä. Letku kiinni, ilmausruuvi auki ja säiliö on hetken päästä tyhjä.
Oon kontannut tuon varaajan joka puolelta ympäri mutta mitää ilmausruuvia ei löydy, eikä tankkiin siis pääse ilmaa. Ilmaus ei myöskään onnistu avaamalla hanoja.

Jos ottaa tyhjennysletkun irti niin säiliö lähtee kyllä tyhjenemään "pulputtamalla" lattialle mutta ilma ei jaksa kulkeutua säiliöön edes 1,5 metrin läpi että saisi ämpärillä tyhjennettyä...

Onko jollakin kokemusta miten tuohon varaajaan saa korvaus ilmaa?
Keijo
Jäsen
Jäsen

Re: Jäspi VLM-300 S tyhjentäminen?

Viesti Kirjoittaja Keijo »

Se ilmausruuvi on ohjeen mukaan sekoittajassa lämpimän käyttöveden sekoitusventtiilissä. Se on nimenomaan ruuvi eli mitään 1/2" yhdettä ei kannata etsiä.
opel2004
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja opel2004 »

ilmausruuvi pitäisi löytyä LK-VENTTIILIRYHMÄSTÄ
tarkemmin näkyy käyttöohjeesta sivulla 7,käyttöohjeen löydät tuolta
http://www.kaukora.fi/sahkolammitys/lam ... /jaspi-vlm
Keijo
Jäsen
Jäsen

Kävin kurkkaamassa vielä oman varaajan (ei jäspi) ilmausruuvin paikan ja se oli hieman ei kohdassa, mutta kuitenkin sekoitusventtiilissä. Arvioisin, että se on M4 ruuvi.
zzz
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja zzz »

Joo kyllä mä tuon kaukoran ohjeen löysin.... Ongelma vain on ettei toi mun venttiiliryhmä ole samanlainen kuin tuo LK-venttiiliryhmä mikä on ohjeessa.
Mulla ei esimerkiksi ole tyhjennykselle erillistä käsiventtiiiliä vaan tyhennysyhde (3/8") on vain tulpattu. Toi varaaja on vuodelta 1994, olisko tuo venttiiliryhmä muuttunut tässä välissä?

Kävin hyvin tarkkaan tuon sekoittajan läpi, enkä siitä (tai koko venttiiliryhmästä) kyllä mitään ruuvia löytänyt.

Ettei nyt vaan olisi käynyt niin, että edellinen asukas on "säästänyt" tuossa venttiili hommassa...
Keijo
Jäsen
Jäsen

Jos siellä ei missään ole ruuvia, niin sitten pitäisi saada kuumalta puolelta joku liitos löysättyä, että pönttöön pääsee korvausilmaa. Kun sitä ilmausruuvia ei ole, niin muista sitten varaajaa täyttäessä varmistaa, että ilmat on varmasti tullut pois pöntöstä ennenkuin pistät sen päälle ettei uudet vastukset kärähdä veden puutteeseen.
zzz
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja zzz »

Mitenkä tuo varaaja on putkitettu sisäisesti? Jos löysää kuumavesiliitosta varaajan alta niin eikös se ala vuotamaan myös siitä? Hanan kautta tuo ei tuntunut saavan ilmaa vaikka useampikin hana oli kuumalle puolle auki.
Täytettäessä ilmaus (ohjeen mukaan ainakin) tehdään lähimmästä hanasta eli korvausilma ruuvi kiinni, joten ruuvin puutteen ei kait tähän pitäisi vaikuttaa...
Keijo
Jäsen
Jäsen

Kuuma putki menee kaikissa varaajissa yläpäähän, jotta kerrostumista saadaan hyödynnettyä, joten kuumalta puolelta ilman pitäisi mennä juuri oikeaan paikkaan. Kun saat kuumalta puolelta sen vähän auki, niin todennäköisesti se lähtee itsekseen kulkemaan.

En muista onko kuumalla puolella lähtevän kuuman veden takaisinvirtauksen estoa, mutta jos on niin siitä ei mene ilmakaan takaisinpäin. Kokeile pistää kuumapuolelle painetta ja katso lähteekö vesi virtaamaan. Itse olen käyttänyt erilaisiin paineistuksiin autohommissa vanhaa fillarin sisäkumia, mutta toimii se tässäkin. Kumi poikki, toinen pää solmuun ja avoin pää hanaan kiinni nippusiteellä. Sitten vaan pumpulla painetta kumiin ja jos lähtee virtaamaan, niin sitten vain lisää ilmaa. Kun pinta on laskenut kuumaputken alapuolelle, niin sen jälkeen virtaa varmasti omalla painollaan kun vähän löysää kuumapuolen liitosta, jos röörit ei ole tukossa.
Vastaa Viestiin