Julkisivun kunnostus
Julkisivun kunnostus
Vasta hankkimamme talon rappaus on alkanut irtoamaan ja tarkoituksena olisi kunnostuttaa tuo kesän aikana. Syynä rappauksen huonoon kuntoon on väärän värin valinta joskus aiemmin. Onko ajatuksia kuinka tuo kannattaisi kunnostaa ja samalla mahdollisesti myös lisäeristää kustannuksia säästäen? Jos olette jo aiemmin työn teettäneet niin otan mielelläni suosituksia.
Ulkoseinässä mineraalivilla vielä toiminee jotenkin, mutta en minä sitä sinne laittais kuitenkaan. Toisaalta jos seinä on kunnossa päällisin puolin, en minä sitä viitsisi korjata muutenkaan. Rappaus irtoaa kyllä seinästä siihen tiivistyvän kosteuden myötä, jos rakenteessa on ongelmia. Jos vuori on korjattava, rappaus vaan alas, seiniin runkoleijona ja tämän päälle sitten haluttu pintamateriaali.Jonttu- kirjoitti:Periaatteessa, kun hakkaa vanhan rappauksen alas ja laittaa runkoon kiinni 50 mm kovan mineraalivillan. Kovan MV:n päälle voi rapata suoraan.
Kannattaa miettiä kunnolla haluaako tosiaan vaihtaa vanhan käsintehdyn roiskerappauksen uuden ajan rappauksiin. Perustietoa on tietysti museoviraston korjauskortissa:
http://www.nba.fi/tiedostot/5ebf2106.pdf
Ulkopuolinen lisäeristys on periaatteessa helpompi toteuttaa kuin sisäpuolinen, mutta taas kannattaa miettiä sen yhteydessä räystäitten pidennystarve, ikkunoiden ja ovien siirto yms. ratkaisevasti talon ulkonäköön vaikuttavat seikat.
Jos lopulta pohdinnan tuloksena on rappauksen uusiminen kokonaan, minä kiinnittäisin huomiota siihen, millaisen takuun firma työlleen/materiaalilleen myöntää ja siihen, onko tälle myös katetta (pitkästä takuusta eiole hyötyä jos firma on nurin).
http://www.nba.fi/tiedostot/5ebf2106.pdf
Ulkopuolinen lisäeristys on periaatteessa helpompi toteuttaa kuin sisäpuolinen, mutta taas kannattaa miettiä sen yhteydessä räystäitten pidennystarve, ikkunoiden ja ovien siirto yms. ratkaisevasti talon ulkonäköön vaikuttavat seikat.
Jos lopulta pohdinnan tuloksena on rappauksen uusiminen kokonaan, minä kiinnittäisin huomiota siihen, millaisen takuun firma työlleen/materiaalilleen myöntää ja siihen, onko tälle myös katetta (pitkästä takuusta eiole hyötyä jos firma on nurin).