Maalämpöjärjestelmä on todennäköisesti niin edullinen käyttää öljyyn verrattuna, että en minä ainakaan jaksaisi (enkä jaksa) miettiä mitään virityksiä veden lämmittämiseen. Itse laskin säästäväni 70% lämmityskuluissa.
Toisekseen, meillä on 500 litran varaaja (otettiin isompi), ja vaikka perhe on viisihenkinen, ei vesi ole koskaan loppunut kesken. On veden riittävyys testattu myös 10-henkisellä äijäporukalla saunaillassa.
Viime vuoden sähköt muuten alle 17tkWh, sisältäen kaiken.
Mielipiteitä ja kokemuksia maalämpöpumpuista?
Re: Mielipiteitä ja kokemuksia maalämpöpumpuista?
- Jäsen

- Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Niin, eipä näitä kukaan tunnu jaksavan laskea, ja aina ei ole varmaa asuuko samassa talossa yli 20v.
Meillä kun lapset on muuttaneet pois, menee ikävä kyllä torppa myyntiin. Mikään mlp ei ehdi haukkua hintaansa ennen sitä. Siihenkin on vielä kymmenen vuotta...
Edelleen suosittelen, pistäkää exceliin, muutkin vaihtoehdot, investoinnin mukaan jne jne niin saa sen ratkaisun joka on ainakin kerran mietitty.
Meillä kun lapset on muuttaneet pois, menee ikävä kyllä torppa myyntiin. Mikään mlp ei ehdi haukkua hintaansa ennen sitä. Siihenkin on vielä kymmenen vuotta...
Edelleen suosittelen, pistäkää exceliin, muutkin vaihtoehdot, investoinnin mukaan jne jne niin saa sen ratkaisun joka on ainakin kerran mietitty.
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Vertaat mlp:ta nykyiseesi? Eiköhän se puhtaaseen öljypolttoon verrattuna maksa itsensä takaisin alle 10v lähes kaikissa kohteissa. Ja lisäksi muutama tonni saa jäädä maksamattakin ainakin jos yhtään uskoo, että kustannuksista osa siirtyy talon ja tontin arvoon.lmfmis kirjoitti:Niin, eipä näitä kukaan tunnu jaksavan laskea, ja aina ei ole varmaa asuuko samassa talossa yli 20v.
- lmfmis
- Jäsen

- Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Toki, mutta tuo on laiskasti laskettu. Itse laskin mlp:lle 17 vuotta ennen takaisinmaksua ja en edes ottanut halvinta vaihtoehtoa laskuriin. Siinä vaiheessa olemme jo muuttaneet pois tästä talost.alspe kirjoitti:Eiköhän se puhtaaseen öljypolttoon verrattuna maksa itsensä takaisin alle 10v lähes kaikissa kohteissa.
Vaihtoehtoja on siis muitakin kuin öljy. Laskiesa pitää laittaa: ilp, vilp, kaukolämpö jne.
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
- vesahy
- Jäsen

Kun talossa on ollut uunilämmitys sata vuotta niin ei ole tietenkään mitään kiertoputkia eikä lämpöpattereita. Muutama vuosi sitten laitettiin öljytäytteiset sähköpatterit, mutta sähkölaskuhan samalla nousi hurjasti.
Lankomies naapurissa laitatti maalämmön ja kehuu sitä aina kun tavataan, mutta heillä tehtiin isompi remontti ja valettiin betonilattia ja sen päälle tuli kivilaatat. Meillä kävisi vain seinäradiaattorit ja niillekin pitäisi vetää putkisot. Ja sitäpaitsi mihin sen pumpun laittais, kun talossa ei kertakaikkiaan paikkaa ole. Pihalle pitäisi rakentaa lämpökeskuskoppi. Ei selvittäisi ihan pienillä kustannuksilla.
Onneksi haaveilu on ilmaista.
Lankomies naapurissa laitatti maalämmön ja kehuu sitä aina kun tavataan, mutta heillä tehtiin isompi remontti ja valettiin betonilattia ja sen päälle tuli kivilaatat. Meillä kävisi vain seinäradiaattorit ja niillekin pitäisi vetää putkisot. Ja sitäpaitsi mihin sen pumpun laittais, kun talossa ei kertakaikkiaan paikkaa ole. Pihalle pitäisi rakentaa lämpökeskuskoppi. Ei selvittäisi ihan pienillä kustannuksilla.
Onneksi haaveilu on ilmaista.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Joo toki on. Itse näkisin, että öljy ja MLP ovat sinänsä omaa sarjaa että ovat täysitehoisia ja melko huolettomia. Aina kyse ei tarvitse olla viimeisestä pennin venyttämisestä. ILP on tosi hyvä tietyissä tiloissa, mutta mä en pidä niistä lootista seinällä. VILP varmasti kaikkein kustannustehokkain itsevärkättynä, mutta se vaatii perehtymistä ja ehkä huoltoa enemmän kuin MLP, lisähaittana ulkotoosa näkyvillä ja vaadittu lisälämpö talven pakkasilla.lmfmis kirjoitti: Vaihtoehtoja on siis muitakin kuin öljy. Laskiesa pitää laittaa: ilp, vilp, kaukolämpö jne.