Nurkissa repeämiä / kasarirempan paikkailua..

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
RahatVaiKolmipyörä
Uusi jäsen

Nurkissa repeämiä / kasarirempan paikkailua..

Viesti Kirjoittaja RahatVaiKolmipyörä »

Vuoden 53 paritalonpuolikkaan remonttia aloittelen, johon liittyen kymysyksiä:
Alakertaa on rempattu joskus 80 luvun alussa, jonka seurauksena joka seinään (ja osittain kattoon) on naulattu lastulevyt pinkopahvin päälle. Ankeiden värien, rumien levyjen ja ikävien levyjen rakojen lisäksi osassa nurkista on repeämiä.. Ilmeisesti pinkopahvi/paperi on nurkan kohdalta revennyt kun levyjä on lyöty nurkkien lähelle.

Miten tälläistä kannattaa lähteä paikkaamaan? Mielessä on käynyt levyjen irti repiminen nurkkien uudelleen paperoiminen tiiviiksi, mutta en mielellään lähtisi irroittelemaan vesikiertoisia pattereita seinistä.. Ehkä pidemmällä aikavälillä tämäkin tulee toteutettua.
kakkaroolari
Jäsen
Jäsen

Re: Nurkissa repeämiä / kasarirempan paikkailua..

Viesti Kirjoittaja kakkaroolari »

Pistä lasikuitutapettia niin saa halkeamat piiloon. Mikään perinneratkaisu se ei kyllä ole.
lehmikangas
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja lehmikangas »

Riippuen putkivedoista, olisikohan mahdollista esim ulkonurkilta leikata lastulevyä pois, jotta se ilmansulku saataisiin alta korjattua. Sitten uusi soiro pintaan?

Tai sitten vain uudet pinkopahvit kauttaaltaan sen lastulevyn päälle.
RahatVaiKolmipyörä
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja RahatVaiKolmipyörä »

Ajattelin ensimmäisenä paikata nurkan pienestä makuuhuoneesta, kun se on muutenkin remontin alla. Tässä tapauksessa nurkassa putket eivät ole tiellä (menevät lattian alla ja levyt lattian päällä). Ja mielellään haluaisin hengittäviä materiaaleja pinnoille, joten lisäkysymys:

Kylmällä seinällä ikkunan alla on patteri, jonka taakse ajattelin jättää tuon vanhan lastulevyn. Tällöin patteri voisi pysyä paikallaan. Muut levyt irti, nurkan paikkaus ja levyjen vaihto puukuitulevyyn tai sitten ihan pelkästään pinkopahvilla. Onko tässä mitään järkeä? Millä tuo nurkka kannattaisi paikata, ilmasulkupaperi vai mitäs näitä oli?
Cunnus
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Cunnus »

Ei tuota pattereiden irroitustakaan kannata hirveästi pelätä. Ei se ole lopulta iso homma tehdä itse ja jos pelottaa (niin kuin minua ensikerralla) niin ei se putkarilta kauaa vie. Tulee parempi jos meinaa seinät kunnolla laittaa. Periaatteena siis kierrosta paineet pois, pumppu kiinni, patterisulut kiinni. Alaputki + ilmalukko auki ja siitä patterin tyhjennys. Kun veden tulo (ei tule paljoa) loppuu, molemmat auki ja patteri pystyyn ja sulkutulpat putkien päihin kunnolla tiivistäen. Varmista vain, että on sitten sopivat tulpat valmiina. Tosin kun kierto on paineeton niin ei sieltä silti vettä tule, mutta raastaa hermoja lähteä reissailemaan putkikauppaan.

Ainakin meillä nuo kasarilastulevyt oli maalattu tiukalla lateksilla eli siinä on valmiiksi jo jonkunasteinen höyrynsulku päällä ja jos ulkoa vinolaudoituksen tasalta löytyy tervapaperi, myös riskirakenne kasassa. Ei varmaan ole huono ajatus repiä kaikki pois niin tulee kerralla kunnollinen?
kakkaroolari
Jäsen
Jäsen

Mä olen miettinyt patterien takusia omissa projekteissa pari kertaa. Meillä ei ainakaan ole ainuttakaan sulkua missään pannuhuoneen ulkopuolella. Talo vuodelta 60. En mä ihan kevein perustein viittisi irrottaa etenkin näin talvella. Tuoltahan tulee vintistä asti kaikki vesi ulos.
Keijo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Keijo »

Jos hommaa patteriputkiin tulpat valmiiksi, niin ei verkostosta ole pakko laskea paineita pois. Termostaatti kiinni ja säätötulppa kiinni. Sitten vain ilmausruuvista tasaa patterin paineet ja sitten patteri irti. Minä olen omia irrottanut niin, että alle kasa rättejä ja sitten yläpuoli ensin auki. Kun yläpuoli on auki, niin peukalo tulpaksi patteriin ja sitten alapuolelta sama juttu. Sitten patteri onkin irti ja sen voi nostaa pystyyn. Putkistoon kannattaa pistää tulpat, ettei pääse tihkumaan kun vanhat venttiilit tuskin on 100% tiiviitä. Jos patterit on päivä/viikkotolkulla irti, niin voihan sen tyhjentääkin, mutta minä olen omia pattereita säilyttänyt välillä täytenäkin, jos on saanut nopeasti takaisin. Vähemmän ilmattavaakin tulee kun ei tyhjennä patteria ja sitten liruta sitä täyteen verkoston kautta.

Sanomattakin lienee selvää että tuossa hommassa tarvitaan apulainen. Kun molemmat peukalot on patterissa tulppana, niin ainakin isompaa patteria on vähän vaikea nostaa :wink:
Cunnus
Jäsen
Jäsen

Näinpä. Meillä 40-luvun kierrossa ei ollut oikein varmuudella toimivia sulkuja missään, alaputkessa ei laisinkaan ja toistaiseksi irroitetu patterit olivat erillisissä nousuissa vaikka toki osaa samaa putkistoa, missä on nousuja myös yläkertaan. Ei sieltä silti vettä patterillista enempää tullut kun oli kierto paineeton. Ilmattavaa kyllä tosiaan piisasi. :) Yksikään aiempi talon remppaaja ei tuota ollut tehnyt ja nyt hiukan oikeastaan harmittaa, ettei ensimmäisen parin seinän kohdalla tullut tehtyä.
kakkaroolari
Jäsen
Jäsen

Pistitkö niihin alaputkiin sulut vai laitoitko semmosenaan takasin?
Cunnus
Jäsen
Jäsen

Kun noiden kanssa on vasta 70 v mennyt hyvin niin annoin olla ilman alasulkua. Enkä tiedä olisinko mistään löytänyt kun tulpatkin oli erikoisvirityksiä putkien reilusti yli tuumaisten kierteiden takia.
Vastaa Viestiin