Vesi, "viemäri" ja maakaapeli pihasaunalle

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
jokipoika
Jäsen
Jäsen

Vesi, "viemäri" ja maakaapeli pihasaunalle

Viesti Kirjoittaja jokipoika »

Tarttisi vetää uudet kaikki pihasaunalle. Pitäisi saaha kylmä vesi talon jakotukilta (saunalle tulee varaaja) sekä viemäriä markkeeraava letku (saunan pukkariin tulee suihkukaappi jonka vedet johdetaan pumppukaivoon ja sieltä letkulla talolle kunnan viemäriin). Lisäksi samaan kaivantoon tulisi uusi maakaapeli vanhan ollessa poikki jostain kohtaa.

Kuinka syvä kaivanto? Routaeristeitä? Minkälaisia letkuja? Tarvitseeko tai kannattaako putkittaa noi vedet suojaputkiin? Lämpövastus mukaan varmaan? Olen jopa miettinyt kaikkien laittamista kulkemaan yhteen isoon putkeen. Helpottaisi eristämistä ja läpivientiä tolppien päällä olevaan saunaan. Voisi myös edes yrittää vaihtaa tai lisätä vetoja myöhemmin.

Ajattelin kaivaa ja tehdä vedot itse, molemmissa päissä saa ammattilainen sitten tehdä viimeiset metrit, sisätyöt ja kytkennät. Matkaa on ehkä 20 metriä. Talolla nuo tuodaan pihasta betonin läpi rossipohjaan ehkä metrin verran maan pinnasta. Rossissa sitten kaikki omiin kohteisiinsa.
tv43
Jäsen
Jäsen

Re: Vesi, "viemäri" ja maakaapeli pihasaunalle

Viesti Kirjoittaja tv43 »

Mökillä vedin 110 sadevesiviemäriputkea ehkä 40 m varastolle /konekatokseen .
Samalla vetonarun tuplasti pidemmän . Vielä ei ole kuin sähköt vedettynä , mutta tuntuisi
helpolta lisäillä muutakin .
Toinen asia on saako sähköt olla samassa putkien kanssa . Onhan niitä rakennuksessakin koteloitu
samaan tilaan , sitähän tämä lähinnä vastaa .
Putkina käyttäisin näitä mustia , oliko PEX vai mikä nimike .
J.R.
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja J.R. »

Sähköjen osalta sun kannattais ensin tietää kulutus pihasaunassa. Mutta sinuna laittaisin MCMK 4*6+6 maakaapelin. On varaa pelata jos haluaa lisäillä jälkeenpäin jotain esim. voimapistorasian, ulkovalaistusta ym. Ja välimatkakin on sen verran pitkä että hyvä laittaa paksumpaa. Maakaapelin asennussyvyys taitaa nykystandardien mukaan olla vähintään 40cm mutta riippuu hyvin paljon siitä mitä montun päälle tulee. 60cm:iin olen itse sen asentanut. Ei tarvitse mitään suojausta mutta jonkun muovinauhan voi merkiksi laittaa monttuun. Nämä työt saa tehdä maallikkokin. Kytkennät onkin sitten eri asia.
J.R.
Jäsen
Jäsen

Niin..ja sen verran vielä että saa laittaa samaan putkeen kunhan katsoo ettei riko kaapelia kun vetää muuta tavaraa samaan reikään.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Siniraitaa 32 mm niin tulevalle kuin menevälle vedelle. Voi laittaa myös styrox-kourut niiden ympärille; toisten mielestä turhaa mutta minä laitoin kyllä. Kaapelit kannattaa tosiaan ylimitoittaa, hintaero ei ole suuri ja ei sitä tiedä mitä joskus tarvitsee. Kaapeleita voi miettiä vielä siltäkin kantilta, että jos esimerkisi haluaa saunan nurkalle asuinrakennuksesta sammutettavan valon, niin vetää sille oman kaapelin.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

Minkälainen rakenne sinulla saunan päässä on ja minkälainen peruslämpö? Mulla oli edellisessä elämässä vähän vastaavanlalista viritystä, kun asuin vuokralla. Putket oli aina paukkupakkasilla jäässä, varsinkin viemäri. Epäilin silloin syyksi saunan puoleisessa päässä olevia kylmäsiltoja, joten kokemuksesta tiedän varoittaa. :roll:Sen saunan lattia oli jääkylmä ja tottakai patajäässä oleva vesilukkokin piti aina sulattaa kiehuvalla vedellä ensin.

Jos Sinulle tulee talon jakotukilta vesi, niin silloin kyseenalaistan 32sen, koska vesiputken lähtö ja rakenteissa vienti on joka tapauksessa tehtävä jakotukista riippuen 15/18/22 tms. käyttövesiputkella, ja putkimies ei taatusti mielellään asenna liittimiä mihinkään, rakenteisiin niitä ei edes saa asenta. Ja suojaputkessa kulkeva vesiputki on jäätymistilanteessa helppo sulattaa imuroimalla suojaputkeen lämmintä ilmaa.

En ole varma kaivusyvyydestä. Itse kun mietin saunalle vetäväni 30 m. vesijohdon, sanoi käyttämäni putkimies, että rakennusmääräysten mukaan vesiputki pitää vetää routarajan alapuolelle tai sitten laittaa lämmitettävä putki ja styroxia/Finnfoamia koko matkalle 100 mm sen metrin leveydeltä.. En alkanut, minulla tulee talon nurkalle vesiposti ja kannan siitä veden saunalle.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Routarajakin on suhteellinen käsite. Runsaat kymmenen vuotta meilläkin maassa olevat putket jäätyivät niin, että ne sulivat vasta toukokuun lopussa ja ne on sentään runsaassa metrissä. Silloin muistan lukeneeni, että Turun puolen pelloilla routa olisi mennyt peräti neljään metriin.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Khyron
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Khyron »

vesahy kirjoitti:Siniraitaa 32 mm niin tulevalle kuin menevälle vedelle. Voi laittaa myös styrox-kourut niiden ympärille; toisten mielestä turhaa mutta minä laitoin kyllä. Kaapelit kannattaa tosiaan ylimitoittaa, hintaero ei ole suuri ja ei sitä tiedä mitä joskus tarvitsee. Kaapeleita voi miettiä vielä siltäkin kantilta, että jos esimerkisi haluaa saunan nurkalle asuinrakennuksesta sammutettavan valon, niin vetää sille oman kaapelin.
Liiketunnistin.

Tosin silti kannattaa vetää muutama ylimääränen karva, tai sit suoraan semmonen putki mihin mahtuu kaapeleita.
Naulat tykkää kun niitä lyödään.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Pelkkä liiketunnistin ei silloin riitä, jos haluaa pihavalon palavan yhtä mittaa koko illan. Meillä on ratkaistu asia ns. munakellokatkaisijalla.
J.R.
Jäsen
Jäsen

Khyron kirjoitti:
vesahy kirjoitti:Siniraitaa 32 mm niin tulevalle kuin menevälle vedelle. Voi laittaa myös styrox-kourut niiden ympärille; toisten mielestä turhaa mutta minä laitoin kyllä. Kaapelit kannattaa tosiaan ylimitoittaa, hintaero ei ole suuri ja ei sitä tiedä mitä joskus tarvitsee. Kaapeleita voi miettiä vielä siltäkin kantilta, että jos esimerkisi haluaa saunan nurkalle asuinrakennuksesta sammutettavan valon, niin vetää sille oman kaapelin.
Liiketunnistin.

Tosin silti kannattaa vetää muutama ylimääränen karva, tai sit suoraan semmonen putki mihin mahtuu kaapeleita.
Vetää kaveriksi 4*2,5+2,5 mcmk:n. Sillä saa jo jonkin verran pelattua... melkein tarjosin MMO 2,5*12 mutta sehän olikin sisäjohtoasennuksiin. Ei missään nimessä kannata!
Vastaa Viestiin