Hei!
Kaipaisin hyviä ja viisaita vinkkejä liittyen kaivoon ja vedenkulkuun.
Rintamamiestaloni on toiminut veden suhteen periaatteella: Kun pumppaa niin vettä on! Olen kuitenkin alkanut vähän kaivata helpotusta eli ettei tarvitsisi aina pumpata ja kantaa sangoissa vettä puutarhaan ja saunaan. Siksi kysyn minkälaisia pumppuja olisi olemassa? Voisiko vettä saada muutenkin kuin perinteisin pumppaus-systeemein?
Tarve olisi lähinnä puutarhan kasteluun ja veden saaminen noin 50 metrin päähän saunaan. Kun kaivoon rakennettiin viimekesänä uusi kansi, kaivo näytti todella syvälle. Se on rakennettu kivistä, jotka oli ladottu ikäänkuin toistensa päälle. Kaivo on ympyränmuotoinen ja rakennettu vamasti samaan aikaan kuin talo eli 40 luvun lopussa - 50 luvun alussa.
Kuten tästä huomaatte näissä kaivoasioissa olen totaalisen noviisi. Kysyin eräältä tuttavalta joka on pumppuliikkeessä töissä pari vuotta sitten apua ja hän ehdotti sellaista säiliötä, joka olisi kaivon kannen päällä ja se pitäisi siirtää talveksi pois. Toinen taas epäili että kun talossa ei ole lämmitystä talvisin säännöllisesti, kestävätkö pumpun osat- minulla on maanalainen kellari talossa.
Tämä taloni on siis kesäpaikkani, mutta vietän mahdollisimman paljon aikaa myös talvisin.
Olisin kovin kiitollinen kaikista vinkeistä ja neuvoista. Ja kiitos jo etukäteen kaikille jotka ymmärtävät näistä asioista. Tottakait vanhaa pumppua käytettäisiin eli se pysyy!
Yst terkuin
Pumpattava kaivo- pumppu/ helpotusta veden kantoon
Re: Pumpattava kaivo- pumppu/ helpotusta veden kantoon
Laitoin mökkikaivoon Divertronic vesiautomaatin joka on uppopumpputyyppinen. Ei siis tarvitse huolehtia jäätymisestä eikä imukyvystä, joka syvän kaivon kyseenollessa voi muodostua rajoitteeksi ylös sijoitettavalle pumpulle.
Jos tarve on vain vain kesävedelle niin vetäisin lapionpiston syvyyteen upotetun pem-putken kaivolta halutuille vesipisteille, ja kaivoon mainitsemani kaltainen pumppu.
Jos halutaan talvivettä niin putket tulee kaivaa vähintään metriin eikä eristyskään haitaksi ole. Talossa sitten märkänä pidettävät vesipisteet tulee olla ainakin peruslämmössä olevissa huoneissa.
Jos tarve on vain vain kesävedelle niin vetäisin lapionpiston syvyyteen upotetun pem-putken kaivolta halutuille vesipisteille, ja kaivoon mainitsemani kaltainen pumppu.
Jos halutaan talvivettä niin putket tulee kaivaa vähintään metriin eikä eristyskään haitaksi ole. Talossa sitten märkänä pidettävät vesipisteet tulee olla ainakin peruslämmössä olevissa huoneissa.
Re: Pumpattava kaivo- pumppu/ helpotusta veden kantoon
Mulla on saunan kulmalla ihan perus vesiautomaatti, sellainen 100-150,-e vekotin missä on paisuntasäiliö ja painekytkin. Kaivolle on matkaa 25 metriä, sinne menee 25mm pe-putki. Pientä imuongelmaa on aluksi, parempi olisi tuo uppopumppu mutta sitten pitäisi vetää pitkällä piuhalla virtaa kaivolle. Tuosta otetaan vedet saunaan ja uima-altaaseen kesäisin, talvi ollaan kunnan veden varassa joka toki vaatii mökin lämpimänä pitämisen ettei putket jäädy.