Ulkoseinän purujen vaihto ulkovuoraus paikallaan?

Seinien, ylä- ja alapohjan eristäminen uusilla tai vanhoilla eristeillä.
Vastaa Viestiin
lesticx
Jäsen
Jäsen
Viestit: 132
Liittynyt: Ma Elo 08, 2011 21:15
Paikkakunta: helsinki

Ulkoseinän purujen vaihto ulkovuoraus paikallaan?

Viesti Kirjoittaja lesticx »

Tervehdys.

Olen perimässä 50-luvun rintsikkaa. Talo on sen verta ok kunnossa, että sen voisi rempata. Asuttu kuitenkin koko ajan. Kellari lämmintä tilaa, ja välipohja on betonia. Ullakko rakentamaton.
Taloon on hiljattain uusittu vesikatto ja ulkovuoraus.
Ulkovuorausrempassa vanhat mineriitit purettiin pois, vinolaudoituksen päälle asennettiin runkoleijonaa, koolaus ja puuvuoraus. Uudessa vuorauksessa n. 20mm tuuletusrako.

Haluaisin purut pois ulkoseinistä, tilalle selluvillaa. Saisikohan ne tiputettua sieltä jos purkaa vuorausta alapäästä vähän?
Tai imuroitua ullakolta käsin jollain pitkällä kärsällä?
Onko kukaan tehnyt moista?
Seinissä rapistelee hiiriä.. Sisäpinnatkin on ihan hyväkuntoisia, niin en oikein haluaisi niitä purkaa.
kakkaroolari
Jäsen
Jäsen
Viestit: 471
Liittynyt: Ti Heinä 20, 2010 10:39
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ulkoseinän purujen vaihto ulkovuoraus paikallaan?

Viesti Kirjoittaja kakkaroolari »

Jotain pulmia mitä tulee mieleen. Ulkoa alakautta purettaessa joutuisit rikkomaan tuulensuojalevyt ja vinolaudoituksen joka jäykistää rakennetta. Imuautojen kärsät ei välttis mahdu 100 mm seinän väliin (mainostavat jopa tiiliskivien imuroinnilla).

Lieneeköhän tuo taloudellisesti kannattavaa? Onko 100 mm puhallusvillaa oikeasti paljon parempi kuin sama määrä purua. Miksi haluat purusta eroon?

Jos siellä on vaakapaneelit ulkovuorauksen alapäässä pura pari paneelia ja asenna semmonen pellistä kantattu jyrsijälista sinne?
Avatar
lmfmis
Jäsen
Jäsen
Viestit: 3553
Liittynyt: Pe Huhti 17, 2009 10:49
Paikkakunta: Espoo
Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430

Re: Ulkoseinän purujen vaihto ulkovuoraus paikallaan?

Viesti Kirjoittaja lmfmis »

Puruimuri kolmen tuuman letkulla ja jatkoletkulla pystyy imemään jos yläkautta on koteloon pääsy. Hidasta ja lepposaa puuhaa. Villan saaminen samaa reittiä takasin on kotelopuhallusta ja onnistunee. On tehty.

Tiputtaminen alakautta voi myös onnistua, riippuu purujen laadusta, mutta sitäkautta et saa uutta kamaa sisään.

Homma olisi kannattanut tehdä sen ulkoverhoilun kanssa...


Ne hiiret on kyllä vietävä juttu ja eristeremontteja tehty niiden takia. Kissa on ystäväsi. Pelkkä kissan läsnäolo saa hiiret toisiin ajatuksiin.
Avatar
turisti
Jäsen
Jäsen
Viestit: 42
Liittynyt: La Elo 18, 2012 23:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Ulkoseinän purujen vaihto ulkovuoraus paikallaan?

Viesti Kirjoittaja turisti »

Varmaan kaikki on mahdollista kun ottaa pihaan boeingin kokoisen imurin, mutta eri perkeleellinen homma ja tunteja menee. Alakautta vaikea kuvitella onnistuvan ilman rikkomista. Omaa (pankin) purumörskää purkaneena semmonen huomio, että pystyjen runkopuiden välissä oli siellä täällä vaakassa kakkosnelosia tai sekalaisia lautoja eli yläkautta imu olisi viimeistään niihin tyssännyt. Samoin 60 vuotta on tiivistänyt purut siinä mitassa, että pudottaminen kuulostaa vielä teoreettisemmalta. Yritän samalla vakuutella myös itselleni, että oli ihan ok jättää purut ulkoseiniin vaikka laudoitus vaihtui..

nimim. 90-luvulla imuautoa kuljetellut
Avatar
vesahy
Jäsen
Jäsen
Viestit: 3354
Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 19:18
Paikkakunta: Stadi + läntinen Uusimaa

Re: Ulkoseinän purujen vaihto ulkovuoraus paikallaan?

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Meillä ei seinässä ole puruja kun talon hirsirunkoinen, mutta välipohjassa oli kutterinlastuja, sammalta, hiekkaa, sahajauhoja, savea, vanhoja flanellikalsareita jne. Ja kaikki olivat painuneet sadassa vuodessa kasaan niin, että tuloksena oli kova kakku, johon imuri ei kyllä olisi pystynyt. Revin alakautta rossilaudat irti ja pudottelin perskat alas, jumalattoman pölyinen ja saastainen homma, ja kärräsin täytemaaksi pihhan kuoppiin. En usko, että mikään imuriauto olisi niitä sieltä saanut imettyä.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Avatar
orkku
Jäsen
Jäsen
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2005 12:31
Paikkakunta: imatra

Re: Ulkoseinän purujen vaihto ulkovuoraus paikallaan?

Viesti Kirjoittaja orkku »

Ei onnistu.Eikä varsinkaan jos sähköt seinien sisällä.. Seiniä itse purkaneena, puru on tosiaan tiukkaan painunut.. Remontti olisi erittäin työläs ja ei ikinä maksaisi itseään takaisin..
lesticx
Jäsen
Jäsen
Viestit: 132
Liittynyt: Ma Elo 08, 2011 21:15
Paikkakunta: helsinki

Re: Ulkoseinän purujen vaihto ulkovuoraus paikallaan?

Viesti Kirjoittaja lesticx »

Hyvä, tajusin ettei hommassa ole mitään järkeä.
Purujen seassa lähinnä kulkee niitä hiiriä.. ja varmaan 60v aikana ovat kosteuttakin saaneet.
Toisaalta mineriittihän oli hyvin kestävää, seinä on saattanut pysyäkin kuivana.
Kai se kannattaa vasn lisätä yläpohjaan villaa, ja pyrkiä parantamaan torpan ilmatiiviyttä. Koneellisen IV:n suunnittelen lisääväni.
Avatar
lmfmis
Jäsen
Jäsen
Viestit: 3553
Liittynyt: Pe Huhti 17, 2009 10:49
Paikkakunta: Espoo
Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430

Re: Ulkoseinän purujen vaihto ulkovuoraus paikallaan?

Viesti Kirjoittaja lmfmis »

Siis skeptikoille että olen imenyt puruimurilla kotelot tyhjäksi pakkautuneesta sahajauhosta. Kuvittelin sen olevan syy seinien alaosien kylmyyteen. Tyhjät kotelot täytin yläkautta laadukkaammalla kutterinlastulla.

Imurointi onnistui hyvin kylmästä sivuvintistä. Staattista sähköä kipunoi mukavasti :)
Ei oikeastaan auttanut. Kylmää oli edelleen.

Imuroidessa tuli vastaan läpilyötyjä nauloja ja sähköputkia.

Ikkunoiden alle ei näin tietenkään pääse..

Eli rajoituksin tehtävissä.
lesticx
Jäsen
Jäsen
Viestit: 132
Liittynyt: Ma Elo 08, 2011 21:15
Paikkakunta: helsinki

Re: Ulkoseinän purujen vaihto ulkovuoraus paikallaan?

Viesti Kirjoittaja lesticx »

Hyvä tietää. Vähän siltä tuntuu että jos hyvän haluaa, täytyy purkaa sisäpuolelta puruihin asti ja poistaa ne sitä kautta.
Siinä saisi vähän lisättyä eristepaksuutta, ja asennettua ilmansulun tiiviisti sisäpuolelle.
Iso remppa vaan.. täytynee tehdä jotenkin huone kerrallaan, osastoituna ja alipaineistettuna.

Imfmis: kuinka kauan tuohon operaatioon meni aikaa? Tai kauan kesti aina yhden kotelon imurointi? millainen puruimuri oli käytössä?
Avatar
lmfmis
Jäsen
Jäsen
Viestit: 3553
Liittynyt: Pe Huhti 17, 2009 10:49
Paikkakunta: Espoo
Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430

Re: Ulkoseinän purujen vaihto ulkovuoraus paikallaan?

Viesti Kirjoittaja lmfmis »

Eipä tullut mietittyä kauan siinä meni. Oman aikansa vei.

Ihan standardi puruimuri
Avatar
Rosvolinna
Jäsen
Jäsen
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Loka 05, 2007 23:53
Paikkakunta: Vihti & Parainen

Re: Ulkoseinän purujen vaihto ulkovuoraus paikallaan?

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

En lähtisi puruja poistamaan. 10cm puruilla on tasan yhtä huono tai hyvä kuin 10cm selluvillaa. Turhaa työtä - mikäli puru on tallella ja kuivaa. Sisäpuolelle voi tietenkin tehdä paperoinnin uusiksi ilmavuotojen vähentämiseksi.

Puru on kuitenkin yksi parhaista eristemateriaaleista puurakenteisiin. Se kestää kosteutta ja osaa kuivattaa itsensä. Eikä tajua mennä homeeseen kunhan välillä pääseen kuivumaan.
Casa La Utoja
Ruskolainen
Jäsen
Jäsen
Viestit: 156
Liittynyt: Ma Huhti 06, 2015 9:49
Paikkakunta: Turku

Re: Ulkoseinän purujen vaihto ulkovuoraus paikallaan?

Viesti Kirjoittaja Ruskolainen »

Rosvolinna kirjoitti:En lähtisi puruja poistamaan. 10cm puruilla on tasan yhtä huono tai hyvä kuin 10cm selluvillaa. Turhaa työtä - mikäli puru on tallella ja kuivaa.
U-arvoja laskiessa puru 0,070 ja ekovilla 0,040-0,043.
Puru painunut aikojen saatossa, ilmavuotoja ym. Puahllettuna ekovilla on kuitenkin monin verroin tiiviimpi.
Vastaa Viestiin