Rännien paikkaaminen
Rännien paikkaaminen
Onko mitään toimivia aineita joilla vuotavaa eli suomeksi yhdestä kohtaa puhkiolevaa ränniä kannattaa yrittää paikata? On se kouru varmaan melko haperoa jos kerran on pohjasta puhki, mutta voisiko se kestää jos kouruun sivelee pitkältä matkalta bitumia tms. massaa?
Re: Rännien paikkaaminen
Mulla paikattu sikaflexin jollakin elastisella pakkasen kestävällä liimamassalla ja hyvin on pitänyt pari vuotta. Mulla vuoti rännien liitosten saumoista..
Jotain wurthin liimamassaa olen käyttänyt itse, juuri liitosten tiivistykseen tarkoitettua.
Hyvä tuote rännin pinnoittamiseen sisäpuolelta voisi olla butyyliteippi. http://www.stark-suomi.fi/fi/butyylitei ... ko-elastic
Tuota jäi minulla kattoremontista ja muovailin siitä johonkin pohjasta ruostuneeseen ränniin uuden sisäpinnan ja yhden päätykappaleenkin. Hieno tuote muutenkin, tuota kun käsittelee niin tulee sellainen "tällä minä tiivistän koko maailman"-fiilis
. Toi hinta on aika hassu kyllä, tuolla hinnalla saa jo uutta ränniäkin jokusen metrin. 20€/rulla taitaa olla ok hinta.
Hyvä tuote rännin pinnoittamiseen sisäpuolelta voisi olla butyyliteippi. http://www.stark-suomi.fi/fi/butyylitei ... ko-elastic
Tuota jäi minulla kattoremontista ja muovailin siitä johonkin pohjasta ruostuneeseen ränniin uuden sisäpinnan ja yhden päätykappaleenkin. Hieno tuote muutenkin, tuota kun käsittelee niin tulee sellainen "tällä minä tiivistän koko maailman"-fiilis
Uutta ränniä saa pikaisella googlauksella 5€ metri(varmaan jostain halvemmallakin). Kannattaa käyttää aikaa korjaamiseen..? 
Vanhaa ränniä ei kannata alkaa pitkältä matkalta pinnoittamaan, mutta sikaflex (tai silikoni tai joku muu mitä sattuu käsillä olemaan) + alumiinipelti voisi olla hyvä ensiapu, jos juuri nyt ei ole aikaa alkaa uusimaan rännejä. Pelkän massan varaan en jättäisi, vaan pistäisin sinne tueksi pellinpalan. Todennäköisesti helpointa (ja siiteimmän näköistä) on pistää se paikka sisäpuolelle.
En tiedä onko butyyliteippi oikea termi. Meillä on mansardikattoisen talon alkuperäisiä 20-luvun rännejä paikattu muutamasta kohtaa sellaisella pari milliä paksulla mustalla teipillä jossa muistaakseni myös alumiinipinta ulkopuolella (en juuri nyt pääse katsomaan). Tuo pysyy yllättävän hyvin, nuo paikkaukset parissa vuotavassa alastulossa olleet varmaan jo parikymmentä vuotta.
Nuo rännit on paikanpäällä taloon pellisepät tehneet 20-luvulla samalla kun katonkin. Aikanaan korvataan alkuperäisen mallin mukaan tehdyillä mutta niitä ei tosiaan saa mistään valmiina joten hyvä että korjattu hetipitipaikalla joka on yllättäen osoittautunut odotettua pitkäikäisemmäksi. On ainakin alkuperäiset mallit tallessa.
Voi olla että suoralla ränninosalla ei toimi yhtä hyvin; nämä korjaukset siis alastuloissa.
Nuo rännit on paikanpäällä taloon pellisepät tehneet 20-luvulla samalla kun katonkin. Aikanaan korvataan alkuperäisen mallin mukaan tehdyillä mutta niitä ei tosiaan saa mistään valmiina joten hyvä että korjattu hetipitipaikalla joka on yllättäen osoittautunut odotettua pitkäikäisemmäksi. On ainakin alkuperäiset mallit tallessa.
Voi olla että suoralla ränninosalla ei toimi yhtä hyvin; nämä korjaukset siis alastuloissa.
Joo niin varmaan saa. Yhtäkkiä tuntuisi vaan, että sen teipin asentaminen on helpompaa kuin laittaa yksin tikkailta 9m ränni paikalleenTaloVM26 kirjoitti:Uutta ränniä saa pikaisella googlauksella 5€ metri(varmaan jostain halvemmallakin). Kannattaa käyttää aikaa korjaamiseen..?
Melkoisen hintavaa on kyllä toi butyyliteippi, 40 euroa rulla. Toisaalta halpa fiksi jos sattuisi muutaman vuoden pitämään. Reikä ränniin on varmaan tullut kaato-ongelmasta, siis siitä että vesi jäänyt notkelmaan. Sitä se teippi ei korjaa
-
Ruskolainen
- Jäsen

9x5€=45€ vs teippirulla 40€. Tosi halpa fiksi 
40 euroa olis hyvä hinta jos menis pari vuotta. Vaikka sitten miten paikattu.
Mut joo, on ränni halpaa.
Mut joo, on ränni halpaa.
Rännien kiinnikkeet on sitten ilmaisia? Vain jos laittaa samanlaiset rännit.
Teräsharjaa, ja sikaflexin sopivalla tuotteella esim pilsneritölkin kylkeä sisäpuolen pohjaan kiinni, ja paikan reunat vielä peittelee samaisella sikamassalla. Eloksoitu alumiini kestää aika hyvin märkää.
Kevyt raneremonttihan tämä mutta jos on joku pistemäinen vuotokohta niin onhan se helpompi kuin alkaa koko ränniä uusimaan.
Mistäs muuten saa kourua vitosen metri? Tarttis muutaman pätkän autotallia varten, siinä ei ole nyt mitään, vedet valuu suoraan alas ja roiskuu pitkin seiniä.
Kevyt raneremonttihan tämä mutta jos on joku pistemäinen vuotokohta niin onhan se helpompi kuin alkaa koko ränniä uusimaan.
Mistäs muuten saa kourua vitosen metri? Tarttis muutaman pätkän autotallia varten, siinä ei ole nyt mitään, vedet valuu suoraan alas ja roiskuu pitkin seiniä.
Kari
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
Hyvä vinkki Kari, kaljatölkillä sitä voisikin koittaa. Tuskin noistaa vaan niin siistejä saa etteikö paikkakohdat alkaisi kerätä roskia entistä enemmän. Mutta näillä mennään, vaikka ensi kesään edes. Alkuun kun taloon on muuttanut niin kaikkia juttua ei ehdi eikä jaksa tehdä ensimmäisenä vuotena. 
Tampereella on kauppa jossa myydään valutettavia kourunpaikkaustököttejä, Vuolteenkadun ja Ratinankujan nurkassa. En muista kaupan enkä tuotteen nimeä eikä hintakaan näkynyt.
Mulla oli vastaava tilanne pari kuukautta, ruuttasin uretaania kourun alapuolelle reikiin. Ei toiminut mutta näytti kauhealta.
Mulla oli vastaava tilanne pari kuukautta, ruuttasin uretaania kourun alapuolelle reikiin. Ei toiminut mutta näytti kauhealta.
Aikoinaan leikkasin bitumisokkelisuikaleesta noin 10cm levyisiä pätkiä. Pyyhin rätillä vesikourun pohjasta kurat pois. Kuumensin huovan pikeä kuumailmapuhaltimella ja painoin kourun pohjaan kiinni. Hyvin pysyivät paikallaan ja pitivät vettä sen pari vuotta, kun tarvittiinkin. Sadevesijärjestelmä uusittiin kattoremontin jälkeen. Lehdet ja roskat karkean huovan päältä eivät tietenkään liu'u mihinkään, mutta piti rännejä muutenkin joskus harjata.
Eero
Eero
Jos on pakko paikata, niin bitumiliima auttaa paikkalappujen laitossa. Mulla tuli rännikauppias pihaan ja laittoi 800€ kaikki rännit ja syöksytorvet uusiksi 12x16 taloon, jossa kaksi kuistiakin. Vei vielä vanhat mennessään.