Hei!
Kysyisin neuvoa, koskien ullakolla olevan piipun laastin ja tiilien rapautumiseen. Mikä olisi paras tapa pysäyttää tiilen rapautuminen ja rappauksen mureneminen?
Itse en oikein ymmärrä näitä asioista, joten ajattelin parhaaksi kysyä apua. Rahaa kun ei ole paljoa, eli muurariin ei välttämättä rahaa, paitsi jos on pakko… :)
Talon piippu on ollut pitkään ilman piipunhattua ja myös itse piippu huonokuntoinen. Viime kesänä piippu purettiin ja laitettiin uudestaan kuntoon. Valitettavasti kunnon hattuja emme osanneet tehdä, mutta ne saadaan tänä syksynä. Piippuun tehtiin myös ns. kaulukset, ja ymmärtääkseni saumattiin jollain tulenkestävällä bitumilla… (Sori en todellakaan tajua mikä on oikea nimitys). Kuitenkin rappautuminen oli välitilassa eli ullakolla jatkunut ja tämä bitumi oli kadonnut tai ainakin kaulus irvisti niin, että alhaalta katsottuna näkyy valoa eli piippu kauluksineen ei ole pitävä.
Olen tässä yrittänyt pohtia itse kuinka pitäisi edetä ja tulin tulokseen, että ensiksi pitäisi korjata se piipunkauluksen väliin jäänyt rako, josta vesi pääsee nyt sisään ja rappauttaa.
Mieheni, joka teki tätä piippua ihmetteli, miksei tuo tulenkestävä bitumi kestänyt? Voisiko sitä tukea jollain tavoin? Toisella puolella taloa se on paremassa kunnossa ja toisella puolella huonompi. Onko olemassa jotain ns. tiileen porattavia ruuveja tms. jotka auttaisivat...
Toinen kysymys. Itse ajattelin, että jotta välihormia ( mikä lie oikea nimi, mutta tarkoitan tällä piipun hormia, joka on ullakolla) voisi korjata, täytyy ensin varmaan varovasti poistaa kaikki irtoava aines ja harjata lopuksi. Tiilet ovat osittain rapautuneet valitettavasti. Miten tämä olisi parasta korjata? Voimmeko tehdä sen itse vai onko kutsuttava muurari? Ongelmamme on tietysti vähäinen raha ja jos vain itse osaisimme tehdä niin teemme ja tietysti itse olisi hyvä oppia tekemään näitä erilaisia korjauksia. Laitan tässä kuvan pahiten vaurioituneesta kohdasta sekä linkin kuinka netti neuvoisi tekemään:
http://www.metsankylannavetta.fi/kysymy ... aan-voi-t/
Olisimme kovin kiitollisia viisaimpien ja kokeneimpien vinkeistä. Kiitos jo ennakolle kaikille jotka ehtivät vastaamaan ja auttamaan.
Rappaus ja tiilien mureneminen välikatossa
Re: Rappaus ja tiilien mureneminen välikatossa
valitettavasti en saanut kuvaa näkyviin. Täytyy lukea tarkemmin kuvan kokorajoitukset.
Kuvat voit ladata helposti esim. http://www.aijaa.com :iin
Eihän vaan satu olemaan öljylämmitys ja 2000-luvun kattila ilman sisäpiippua?