myrkyttämisen tarve...
myrkyttämisen tarve...
Nyt on alakerran huoneiden seinät ja katot revitty raakalaudoitukselle asti ja lattia puruihin asti. Imuauto tulee ens viikolla imasemaan alapohjan purut pois jotta näkee sen kunnon... hajuja on hieman kellarista imeneet. Mutta seiniin... Raakalauta on kovaa ja ne näyttäis olevan niitä mitä on siihen aikaan saatu. On valun muottilautana käytetty yms. Nyt olisin kysellyt että kannattaako tuohon pintaan ruiskia esim boracolia tai virkon s:ää? Ja kumpaa ennemmin? Jotain tummentumaa niissä näyttäis päällä olevan... uusimaan niitä ei turhaan viittis käydä. Päälle on tulossa 50mm selluvilla, paperointi ja kipsilevy. Vanhassa rakenteessa tuossa oli kaksinkertainen insuliittilevy ja päällä lasikuitutapetit. Hengitänyt ei ole kumpaakaan suuntaan kun ulkovuorikin on maalattu lateksilla. Kuvat alla olevissa linkeissä.
http://aijaa.com/Gmf5N6
http://aijaa.com/yuJC0q
http://aijaa.com/ZgTNh0
Re: myrkyttämisen tarve...
Minusta nuo näyttää sinistäjäsienelle. Vuolase puukolla noista pilkkujen kohdalta jos on syvällä puussa niin sinistäjää ja jos hometta niin pinnalla. Ei tuosta sinistäjästä ole haittaa ja ollut todennäköisesti tuossa puussa jo alusta asti. Jos on jotain pintahometta niin vetäise hiomakoneella tai vaihda laudat. Ei nuo ainakaan hirveän huolestuttavalle näytä. Ei siis kannata myrkkyjen kanssa läträämään.. Mekaaninen puhdistus on parempi ja tehokkaampi keino.. Nyt hyvä tehdä kun ei ole vielä purujakaan poistettu.. Menee sitten kaikki kerralla.. Kai sulla on kunnolliset suojaimet kun purat? Kun välillä nekee, että puretaan perus hengityssuojain päässä.Rmt 54 kirjoitti:Nyt on alakerran huoneiden seinät ja katot revitty raakalaudoitukselle asti ja lattia puruihin asti. Imuauto tulee ens viikolla imasemaan alapohjan purut pois jotta näkee sen kunnon... hajuja on hieman kellarista imeneet. Mutta seiniin... Raakalauta on kovaa ja ne näyttäis olevan niitä mitä on siihen aikaan saatu. On valun muottilautana käytetty yms. Nyt olisin kysellyt että kannattaako tuohon pintaan ruiskia esim boracolia tai virkon s:ää? Ja kumpaa ennemmin? Jotain tummentumaa niissä näyttäis päällä olevan... uusimaan niitä ei turhaan viittis käydä. Päälle on tulossa 50mm selluvilla, paperointi ja kipsilevy. Vanhassa rakenteessa tuossa oli kaksinkertainen insuliittilevy ja päällä lasikuitutapetit. Hengitänyt ei ole kumpaakaan suuntaan kun ulkovuorikin on maalattu lateksilla. Kuvat alla olevissa linkeissä.
Kyllähän tuo aika syvälle menee eli josko ois sinistäjää... Ei mulla muuta ollu kun pölymaski. Minkäs takia siellä kunnon suojaimet pitäs olla? 
Näyttää lähinnä normaalilta puutavaran harmaantumiselta tuo, eli ei kannata panikoida.
Kunnollista suojausta tarvitaan, koska puruissa on yleensä tapahtunut kaikennäköistä elämää vuosikymmenten mittaan, ja sieltä nousee jos jonkinlaista itiötä ja bakteeria. Samaten ammoisihmiset ovat saattaneet ripotella sekaan surutta epämääräisiä kemikaaleja elikoiden hätistelemiseksi.
Kunnollista suojausta tarvitaan, koska puruissa on yleensä tapahtunut kaikennäköistä elämää vuosikymmenten mittaan, ja sieltä nousee jos jonkinlaista itiötä ja bakteeria. Samaten ammoisihmiset ovat saattaneet ripotella sekaan surutta epämääräisiä kemikaaleja elikoiden hätistelemiseksi.
Lattiasientä voi poimia sekä keväisin että syksyisin.
Juu en huolestuisi tuosta puutavarasta.Rmt 54 kirjoitti:Kyllähän tuo aika syvälle menee eli josko ois sinistäjää... Ei mulla muuta ollu kun pölymaski. Minkäs takia siellä kunnon suojaimet pitäs olla?
Ei muuta kuin kunnon suojainta ostamaan. Se pölymaski on melko turha noissa hommissa vaan pitää olla P3-tason hengityssuojain. Semmonen maski johon saa patruunat vaihdettua aina käyttötarkoituksen mukaan on hyvä ja mukavempi käyttääkin.
Pirun hyvännäköistä raakalautaa oispa mullakin
Anyway en tekis ite mitään tuolle vaan jatkaisin hommissa eteenpäin.
Kaiheksun kipsilevyn käyttöä omassa talossani. Olen vakaasti sitä mieltä, että insuliitissa on niin paljon hyviä ominaisuuksia, että se on passelia tavaraa sisäpuoliseksi eristeeksi ja tapetin alustaksi. Joskus kerrottiin, että 12mm insuliittia vastaa eristävyydeltään 44mm puuta. Itse olen käyttänyt jopa 2*25mm lisälevytystä. Seinä ei tunnu talvellakaan pinnaltaan kylmältä ja huoneessa on parempi, pehmeämpi äänimaailma verrattuna kovempiin tapettipohjiin kuten lastu-tai kipsilevyyn.
Sain sen käsityksen, että insuliitit ja lasikuitutapetti poistettiin hengittämättömyyden takia-onko se kipsilevy pintakäsittelyineen sitten kovinkin hengittävä?
Sain sen käsityksen, että insuliitit ja lasikuitutapetti poistettiin hengittämättömyyden takia-onko se kipsilevy pintakäsittelyineen sitten kovinkin hengittävä?
Juu hengittämättömyyden takia ne tuli alas revittyä. Kyllä se Kipsilevy hengittää käsitykseni mukaan siinä missä insuliittilevykin... Pinnoittaa tai maalaa vain oikeilla tuotteilla. Samalla tavalla sen insuliitin hengittävyyden saa tuhottua kuin kipsin. Ja tuo insuliittilevy ei mun mielestä ainakaan yksinkertaisena levytyksenä olisi kovin hyvä lisäeristyksen päällä ja tuplalevyjä en ala laittamaan saati uutta laudoitusta lisäeristyksen ja insuliitin väliin.peltomies kirjoitti:Kaiheksun kipsilevyn käyttöä omassa talossani. Olen vakaasti sitä mieltä, että insuliitissa on niin paljon hyviä ominaisuuksia, että se on passelia tavaraa sisäpuoliseksi eristeeksi ja tapetin alustaksi. Joskus kerrottiin, että 12mm insuliittia vastaa eristävyydeltään 44mm puuta. Itse olen käyttänyt jopa 2*25mm lisälevytystä. Seinä ei tunnu talvellakaan pinnaltaan kylmältä ja huoneessa on parempi, pehmeämpi äänimaailma verrattuna kovempiin tapettipohjiin kuten lastu-tai kipsilevyyn.
en lähtisi myrkyttämään milloinkaan. homeen estossa ainut keino on poistaa olosuhteet homeen syntymiselle. on tehty paljon laboratorio tutkimuksia homeen estosta ja vaikutukset on suhteellisen lyhyt aikaisia, lisäksi voivat huonontaa sisäilman laatua merkittävästi. jos olosuhteet on otollisia, niin hometta syntyy vaikka kuinka myrkyttää. homekkin kuolee pikku hiljaa kun se kuivaa ja olosuhteet muuttuu. vain elävä home tuottaa toksiineja ja ongelmia. homeen poistossa riittää siis näkyvän homeen poisto ja olosuhteiden muutos kuivempaan.
- vesahy
- Jäsen

Titenkin boori on omalla tavallaan myrkyllistä, jos home ei siitä tykkää, mutta sitä kyllä löytyy esimerkiksi silmätipoista ja hammastahnasta.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
kaikki aineet ovat myrkyllisiä liiallisina pitoisuuksina. voissa on myös paljon booria. härski voi haisee boori yhdisteille.
viitaten aiempaan kommenttiini. olenpa kirjoittanut aika huonosti aiemman kommentin.
laboratoriossa on siis tutkittu homeen estoa myrkyttämällä. minullekkin tuputetaan koko ajan homeen myrkyttämistä ja kuinka teen ison virheen jos en myrkytä. lähtökohtani on se että homehtuneet materiaalit korvataan uusilla ja jos jää homehtuneita runko palkkeja, niin poistan pintahomeen ja kuivaan ne. sen jälkeen venetervaa, jos tarvitsee. olosuhteet kun muuttuu kuivaksi niin home ei kasva. sen kummemmin en aio tehdä. ei mitään myrkkyä. tervaa käytän vain alapohjassa lähellä maata oleviin rakenteisiin.
viitaten aiempaan kommenttiini. olenpa kirjoittanut aika huonosti aiemman kommentin.
- vesahy
- Jäsen

Kyllä! Homeita ja sieniä on aina ympäristössä, ei niistä eroon pääse. Ongelma niistä vasta tulee silloin, kun ne alkavat kasvaa holtittomasti.
Tällä hetkellä meillä on jääkaapissa kolmea eri lajia homeista juustoa ja muutama kilo sieniä. Tarkoitus on syödä ne kaikki ja vielä röyhtäistä päälle tyytyväisenä.
Leikki keikkinä, mutta haluan vaan sanoa, että ei kannata panikoitua. Puumiehen kanssa olen asiasta ihan samaa mieltä paitsi tervaa välttäisin, sillä minulle se aiheuttaisi allergisia oireita. Niin hyvältä kuin se tuoksuukin.
Tällä hetkellä meillä on jääkaapissa kolmea eri lajia homeista juustoa ja muutama kilo sieniä. Tarkoitus on syödä ne kaikki ja vielä röyhtäistä päälle tyytyväisenä.
Leikki keikkinä, mutta haluan vaan sanoa, että ei kannata panikoitua. Puumiehen kanssa olen asiasta ihan samaa mieltä paitsi tervaa välttäisin, sillä minulle se aiheuttaisi allergisia oireita. Niin hyvältä kuin se tuoksuukin.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
- vesahy
- Jäsen

Odoxia ostin ja pikkuisen olen käyttänytkin. Se on peroksidia, hapettavaa, ärsyttävää ja syövyttävää, ei myrkyllistä. Se hajoaa vedeksi ja hapeksi.