Eli meillä on talossamme 2003 itse laittamamme laadukkaat Pergon vaaleat laminaatit. Nyt on kuitenkin tehty päätös että uusimme alapohjan eristeet, siis purut/villat/mitälieymsjne viritykset.
Nykyinen tilanne on todella näppärä:
Laminaatti>muovimatto>lastulevy>koolaus 5"+villaa>matto joka haisee kärpänraadolle>mäntylauta,maalattu>purua,kuivaa,300-400 mm.
Ja kysymys kuuluu:
Ajatus on purkaa pois vanhaan lautaan asti, matot ym pois, sitten koolausten päälle ilmansulkupaperi tiiviisti, ja lopuksi ponttisten 145/28 oksaton koivu, Osmolla käsiteltynä,
OLISIKO SYYTÄ POISTAA MYÖS AIVAN ALIN OSA??? Eli purut + alkup lauta??
Osasyynä tähän rojektiin on tuo ummehtunut haju, ja se on tuo alin matto joka lemuaa.
Purut olivat aivan kuivia ja ok tuoksuista kun äsken tein tarkistus reiän näppärästi puukkosahalla. Rouva pyöritti päätään. Ihme juttu.
Aika sekava kysymys mutta tukea / neuvoa kaivataan.Laudat tilaan kyyjärveltä tai op-puusta ja niihin menee jo 30 m2 alalle melkein pari donaa niin toi lopun purku ym ei ehkä tunnu enää missään..
Laminaatit ulos, lautaa tilalle, neuvoja..?!
Re: Laminaatit ulos, lautaa tilalle, neuvoja..?!
Mitä lattian alapuolella on ? Rossipohja, maanvarainen laatta ??
Itse poistaisin purut, kova homma mutta purut ovat varmasti imeneet itseensä hajuja ja mahdollisesti kosteutta vuosien varrelta. Samalla tulisi tarkastettua perusteellisesti onko rakenteet kunnossa.
Poistin olohuoneesta kaikki purut 2kk sitten lattian uusimisen yhteydessä, myös muovimatto oli ennemmin, nyt lautaa. Ihan mieletön ero tuli sisäilmaan, ja nyt olisikin enään eteisen lattia purulla, muut selluvillalla.
Itse poistaisin purut, kova homma mutta purut ovat varmasti imeneet itseensä hajuja ja mahdollisesti kosteutta vuosien varrelta. Samalla tulisi tarkastettua perusteellisesti onko rakenteet kunnossa.
Poistin olohuoneesta kaikki purut 2kk sitten lattian uusimisen yhteydessä, myös muovimatto oli ennemmin, nyt lautaa. Ihan mieletön ero tuli sisäilmaan, ja nyt olisikin enään eteisen lattia purulla, muut selluvillalla.
Moi,lauri.l kirjoitti:Mitä lattian alapuolella on ? Rossipohja, maanvarainen laatta ??
Kiitos vastauksesta. Kyseessä on rossipohja, alla siis kellari jossa ei mitään vaurioita katossa ym, kaikki kuivaa ja ok näköistä. Mietityttää vaan tuon koolauksen ja sen alla olevan laudan purku, meneekö samalla ko. huoneiden seinät vaihtoon, ovat tehty kipsilevystä joskus 80-luvulla....
Itse itselleni vastaten:koskinen kirjoitti:Eli meillä on talossamme 2003 itse laittamamme laadukkaat Pergon vaaleat laminaatit. Nyt on kuitenkin tehty päätös että uusimme alapohjan eristeet, siis purut/villat/mitälieymsjne viritykset.
Nykyinen tilanne on todella näppärä:
Laminaatti>muovimatto>lastulevy>koolaus 5"+villaa>matto joka haisee kärpänraadolle>mäntylauta,maalattu>purua,kuivaa,300-400 mm.
Ja kysymys kuuluu:
Ajatus on purkaa pois vanhaan lautaan asti, matot ym pois, sitten koolausten päälle ilmansulkupaperi tiiviisti, ja lopuksi ponttisten 145/28 oksaton koivu, Osmolla käsiteltynä,
OLISIKO SYYTÄ POISTAA MYÖS AIVAN ALIN OSA??? Eli purut + alkup lauta??
Osasyynä tähän rojektiin on tuo ummehtunut haju, ja se on tuo alin matto joka lemuaa.
Purut olivat aivan kuivia ja ok tuoksuista kun äsken tein tarkistus reiän näppärästi puukkosahalla. Rouva pyöritti päätään. Ihme juttu.
Aika sekava kysymys mutta tukea / neuvoa kaivataan.Laudat tilaan kyyjärveltä tai op-puusta ja niihin menee jo 30 m2 alalle melkein pari donaa niin toi lopun purku ym ei ehkä tunnu enää missään..
Nyt on uusi upea lattia valmis. Oksatonta 145mm koivua. Tiedoksi kaikille muovimaton omistajille;
Meillä huoneilma muuttui täysin kun liimattu muovimatto/lastulevyt poistettiin. Olen itse kärsinyt jonkinlaisesta tukkoisuudesta viimeiset pari vuotta, se loppui kuin seinään tuon remontin myötä.
Eli matto oli liimattu levyyn jollain ilmeisen rajulla liimalla tms.
Nyt on ekovillat ja ilmansulkupaperit laitettu ja hyvä mieli kaikinpuolin tuon suhteen!
-
keltarinta
- Jäsen

Onnittelut! Meillä on yhdessä huoneessa 80-luvulla laitettu muovimatto, joka on muuttunut vaaleanpunalaikukkaaksi. Jotain bakteerikasvustoa vaiko hometta? Nimittäin alkuun kuvittelimme, että alle jäänyt vanha punainen matto on ajan myötä värjännyt, mutta eihän siellä ole alla mitään punaista, kuten hiljan todettiin. Kamala. Haisee lähinnä jollekin jalkahielle, jos pitää ovea kiinni. Kunhan sinne asti ehditään, niin suuri ilo on heittää se pellolle.