Hirsiseinän pinnoitus tapetointia varten??

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
kimi1
Jäsen
Jäsen

Hirsiseinän pinnoitus tapetointia varten??

Viesti Kirjoittaja kimi1 »

Morjesta.

olis tuommoinen reilusti yli sata vuotias terve hirsitalo mihin ei juuri ole tehty mitään virityksiä.
Seinät nyt hirsi pinnalla ja terveitä, mutta pitäisi sisustus syistä osa seinistä saada tapettiin.
Ennenhän nuo tehtiin pinkopahvilla mutta jotenkin työlästä puuhaa ja seinistä ei saa suoria jos kaikki hirret eivät ole samassa tasossa.
eristävyyttä en siis hae välttis koska niillä yleensä saadaan ogelmia vanhaan rakenteeseen.

Eli kyprokkia ajattelin että olis tosi helppo tikuttaa suoraksi tuohon päälle ja sais tapetinkin siististi, mutta onko tämä kyprok nyt sit rikos laittaa?
Onko vaaraa että hirret lähteät homehtuman tai kastumaan? entä onko mahdollisuus että kylmä ilma pakkautuu niin paljon hirren ja levyn väliin että lopulta hirret ovat kylmällä puolen ulkona ja mökin eristeenä on vain kyprok levy?:P?
ja miten kyprok kestää paperi tapetin kanssa sitä että talo voi olla täysin kylmillään talvet? eli imeekö kyprok kosteutta ja pehmenee ajan myötä?

Löysin keskusteluja tästä mutta aina niissä oli laitettu myös lisä eristystä ja sit oltiin sitä meiltä että kosteuspiste siirtyy jne. mutta onko pelkkä levy paha tai riski?

Muita vaihtoehtoja? puukuitu levyt tuppaa kai elämään ja tapetit repee sit sauma kohdista ja se ei näytä hyvältä:P

Mitäs suosittelette tehtäväksi?

Kim
kakluuni
Jäsen
Jäsen

Re: Hirsiseinän pinnoitus tapetointia varten??

Viesti Kirjoittaja kakluuni »

Ääni pinkopahville. Ei ole työläs laittaa, päin vastoin. Ei edes tarvitse koolauksia yms säätämistä kuten kipsilevyllä. Eikä se hirren epätasaisuus ole haitta eikä este, pänvastoin, juuri tässähän on pinkopahvin idea: tasaa hirsiseinän pienet epätasaisuudet tasaiseksi tapetointialustaksi.
kimi1
Jäsen
Jäsen

No kyllä jotenkin se kipsilevy on niin helpo laittaa kun ei tarvii kuin ruuvailla ja vähän sit kitata, kun taas pinkopahvia saa eka vähän ettiä mistä sitä saa kun ihan joka liikkeessä ei ole.
Sen jälkeen pitää mitoitella valmiiksi ja leikellä, sitten saada tarpeeksi iso tila minkä peittää pressuilla tai jollain että saa kasteltua pahvit.
Pitäs osaa viel kastella suht tasaisesti ja ei liian märäksi mutta ei liian kuivaksi, sen jälkeen odotella vuorokausi ja seuraavana päivänä alkaa ainakin kahden tyypin voimin koittaa saada asetettua sitä seinään siististi,
Niin että ei hajoa(tosin ei kokemusta kuinka helposti märkänä hajoaa?)
Sitten kun saanut paikalle pitää seuraava laittaa jotenkin osin päällekkäin?
Tämän jälkeen pitäs kai vielä liisteröidä sanomalehdellä tai vastaavalla ohuella paperilla sauma ja naulakohdat ja tämän jälkeen odotetaan että kokohomma on kuiva.
SItten tapetoinnissa jos pinkopahvissa paljon epätasaisuutta niin mitään kuvio tapetteja ei kai kovin siististi saa. pienet epätasaisuuden siis suoristaa hyvin mutta isompia ei kyllä suorista ja jää laineilevaksi ja siihen voi olla vaikea päälle tapetoidakkaan niin että ei riko tapettia ja alapahvia??:P

jotenkin levyn kiinnitys kuulostaa tuon jälkeen niin helpolta vaikkakin on se tasotus ja ehkä pikku hiominen, tosin jos osaa tehä niin hiomista ei tarvitse.
Ja tämä menetelmä itelle tuttu ja onnistuu mutta pinkopahvi täysin uus juttu.
lisäksi olen lukenut että pinkopahvejakin on erilaatusia ,vaikea saada kuulemma laadukasta paksua pinkopahvia nykyään, ja uudet ohuet ovat vähän heikompia ja hankalempia asentaa...

Tiety hyvä olis uuttakin opetella ja tiedän että pinkopahvi olis se oikea ratkasu, lähinnä haluaisin perusteluja miksi ilman eristystä kipsilevy ei toimisi joissain seinissä jos ei kumminkaan ummista joka seinääkään näillä levyillä?

Kiitos jo etukäteen jos joku osaa valottaa tätä asiaa jotenkin asiallisesti:)

kakluunille myös kiitos vastauksesta, olet tosiaan oikeassa että itsekkin antaisin äänn pinkopahville jos ei itse tarttis sitä tehdä;) ja muutenkin se on se oikeempi, mutta lähinnä kaipaan nyt tietoa onko tuossa levytyksessä oikeasti realistisia riskejä? se olis mulle mielekkäämpi ja helpompi homma:)

Kim
markokoo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja markokoo »

Kumpaakin tehnyt. Kyllä minusta on pinkopahvittaminen on helpompi nakki; voi sitä kyprokin ikävää kittaamista, pöllyttämistä, oikomista jne ja saa vielä kumisevan akustiikan kaupanpäälle. Tossa sun vuodatuksessa oli tosi monta ihan turhaa epäilystä ja ennakkoluuloa pinkopahvia kohtaan + virheitäkin. Päätöksesi jo näytät tehneen, mutta voin jotain illalla kirjoittaa jossei joku ehdi väliin.
kimi1
Jäsen
Jäsen

Kiitos Markokoo.

Tosiaan vähän niinkuin olin joo tehnyt päätöksen mutta vielä aloin tutkimaan pinkopahvin saantia ym. eli mielelläni otan uutta tietoa siitä vastaan. mutta toisaalta myös ottaisin tietoa vastaan siitä onko kipsilevystä haittaa selittämässäni tilanteessa oikeasti? eli ei ole tarkoitus tässä kilpailla kumpi parempi, itekkin olen mietlä että kyseiseen vanhaan taloon pinkopahvi olis tyyliseikallisesti oikea ja entisöinti mielessä myös oikea. ja sitten helppoudesta voi tietty olla mieli piteitä ja väitellä siitä, mutta tietoa siitä mitä haittaa kipsilevystä olis niin sitä myös oikeilla faktoilla ottaisin vastaan.
ja vaikka siitä ei olisi haitta niin silti saatan kokeilla pinkopahvia mielenkiinnosta :) tuleepa kokeiltua, ja huoneita useampia eli jos homma on mielestäni hankala tai jotain niin voin tehdä kipsilevyllä loput jos sitä ei joku teilaa jonkun oikean riskin kanssa.

Kim
kakluuni
Jäsen
Jäsen

Mä olen pinkopahvitellut kattoja ja seiniä useammassakin kohteessa, ihan kaverin kanssa itse oppineena aluksi. Ei se vaikeaa eikä monimutkaista ole, ja tekemällä oppii lisää. Ja materiaali on halpaa. Enkä minä ole keksinyt moitittavaa nykyisestä pinkopahvista. Mutta makunsa ja mieltymyksensä kullakin enkä mä yritä ketään käännyttää pahvittajaksi :-)
kimi1
Jäsen
Jäsen

Jeps kaipa se pitää itekkin sitä kokeilla myös:) mimmosta hommaa laittaa kattoon? kuinka kireälle se pitää laittaa että ei sit käy niin että jäis löysäksi kuivuttua tai että repeis kireyteen kuivuttua?
entä miten saumat jää näkyviin katoissa ja seinissä? luulis et joku slvä pykälä jää? vai ohennettiinko pahvia reunoista?

Kim
markokoo
Jäsen
Jäsen

Ei ole mullakaan tarkoitus sen kummemmin käännytystyötä tehdä mutta pitää vähän oikoa noita esitettyjä väitteitä ettei jää suotta "totena" elämään kun joku lukee. Perusasiat pinkopahvista löytyy esim ohjekortista, eli turha niitä on uudelleen kirjoitella. Muutama pikakommentti kuitenkin miten itse tulee tehtyä.
- Liisterinä käytän vehnäjauho tai perunajauholiisteriä, vehnäjauholiisterin ohje on tänne kirjoitettu joten haulla löytää. Perunajauholiisteri samalla lailla eli mustikkakiisseliä ilman mustikoita ja sokeria. Ilman erikeepervahvistusta (mielestäni huonontaa).
- Reunat ohennetaan. Tai ne ovat valmiiksi ohennettu mutta se on tehty hiomalla valkoinen pinta rikki. Erityisesti jos maalatuksi tulee niin kannattaa repiä itse siten että valkoinen jää ehjäksi päältä.
- Ei se pinkopahvi kuprulle jää eikä hajoile paikalleen nostettaessa eikä jälkeen jos vähänkin homma onnistuu ja pohja nyt ei ihan perunapeltoa ole.
- Meillä ei ole pahemmin tapetoitu vaan maalattu munaöljytemperalla, eli tapetointiin en kommentoi.
- Pinkopahvia saa varmaan tilattua lähirautakauppaankin, viimeksi ostin pari rullaa ihan paikallisesta pikkukaupungin rautiasta (tosin pelkkää pahvia, nupirimaa ja nauloja ei ollut hyllyssä). Metsänkylän navettakaan ei taida olla kaukana teiltä. Tampereen Rakennustoria itse käytellyt, onhan noita paikkoja.
- Ei se pinkopahvi lattiatilaa juuri enempää tarvitse kuin kyproklevykasakaan. Eikä niitä saumoja mitenkään sanomalehdellä liisteröidä, varmaan sekotat huokolevyohjeisiin? Naulakohdatkaan eivät erityisesti tapetin alla haittaa ja ei niitä muutenkaan tule kuin harsimisesta joku vajaa kymmenen pientä reikää per vuota.
- Tapettisutilla olen kostutuksen tehnyt (ruiskimalla sillä, ei sivelemällä). Ekoilla kerroilla pumpattavalla sumutinpullolla mutta helpompi tuo suti.
- Nurkissa on eri tapoja eri tekijöillä. Itse naulaan kaikki nurkat kiinni ja seuraavana päivänä pahvista tehty nurkka (n 7 cm puoleensa) liisterillä päälle.
- Lämpöä pois työn ajaksi.

Ei sen kipsilevyn kanssa pitäisi semmosta ongelmaa olla että se "ei toimisi". Tulee vaan väkisin hieman paksu rakenne kun sinne jotkut oikaisurimatkin on käytännössä laitettava, kipsilevy ei anna pahemmin anteeksi pohjanmuodoille, lastulevykin paremmin sopii koolaamattomaan käyttöön.
kimi1
Jäsen
Jäsen

Jeps kiitoksia vastauksesta:)

Ostin eilen avaamattoman rullan mikä oli jäänyt yhdelle kaverille käyttämättömäksi koska hänellä oli huonoja kokemuksia ja oli parissa viikossa lapset rikkoneet ja reijittäneet pinkopahvin:/
eli ei ollut halukas enään suunnitelmien mukaan laittamaan lisää pinkopahvia vaan siirtyy johkin toiseen ratkaisuun.

Sain 20e hintaan taloon.comista ostetun rullan joka sielä maksaa 75 plus 15e kai rahdit? joka tapauksessa sopivaan hintaan nyt itellä rulla ja pitää kai tätä menetelmää kokeilla..

Pitää koittaa jostain katsoa ohjeita tämän teosta koska en itse tiedä että naulataanko esim vuotaa jostain väli matkalta vai vain lattian ja katon rajasta ja sivuilta, ja kuinka paljon vuodat laitetaan päällekkäin.
lisäksi pitää tähän tarkoitukseen käytettäviä nauloja vielä myös jostain löytää. liisteröinti jäi vään epäselväksi mitä sillä tarkoitit? mitä tässä on tarkoitus liisteröidä? vain ne vahvike nauhat ylös ja alas ja nurkkiin naulojen päälle?
Saumakohdat laitetaan limittäin ja alempi naulataan ensin seinään ja sitten toinen joku 10cm päälle ja naulataan myös siihen:) koitetaan olla osumatta alempiin anuloihin:P;)
ilmeisesti tähän saumaan naulojen lisäksi liisteriä?
no Turhaa tätä arpoo tässä pitää etsiä ohjeita netistä.

Ja kiitos myös siitä että sain nyt ainakin yhden mielipiteen että kipsilevykään ei vahingoita rakennetta.. ja tosiaan kipsilevyä parempi ratkaisu olis mainitsemasi lastulevy, mutta lastulevyssä ja muissa levyissä ilmeisesti ei voi mitenkään välttää saumojen elämistä? ja silloin ohuet paperi tapetit repeää sauma kohdista:(? vai onko joku jippo toiminut estämään liikkumisen? itsemiettinyt auttaisiko että jättäis lastulevyjen väliin sen 1-2mm raon ja saumais raon silikoonilla tai akryylimassalla, jolloin saumakohta ainakin olis vähän elämistä kestävä? tosin eipä auta kai siihen että tapetti repeää päällä:/

Kim
kakluuni
Jäsen
Jäsen

Hei.
Kostutus sujuu tosiaan parhaiten paksulla liisteriharjalla roiskimalla, itse teen niin että käsi ylhäällä vähän kuint tikanheitossa ja kevyt ranneliike. Ja ruiskii vhän joka puolelta vuotaa, niin että kostuu tasaisesti. . Pitää kastella "sopivan paljon". Jos kastelee liian vähän, vuota ei vety eikä veny tarpeeksi eikä sitten kuivuessaan kiristy tarpeeksi. Jos kastelee liikaa, vuota venyy liikaa ja kuivuessaan kiristyy ja repeää. Mutta ei tämä rakettitiedettä ole. Sopivan kostea on sellainen tasaisen nahkea, ei kuiva mutta ei varsinaisesti märkäkään. Naulatessa vuotaa ei tarvitse erikseen kiristää, tai oikein yrittää pingottaa tiukalle, unhan ei kupruille jätä. Kuivuesaan sitten kiristyy piukalle.

Vuotien saumat liisteröidään.Kun aloitat nurkasta, niin ensimmäinen vuota naulataan alhaalta ja, ylhäätä ja seinän vierestä lattiasta kattoon, nupirimanauha nupinaulojen alle vahvistukseksi. Sitä voi ostaa tai itse leikata suikaleita pinkopahvista. Seuraava vuota limittäin tämän päälle, naulataan alhaalta ja ylhäätä ja limikohta liisteröidään. Siihen sauman kohdalle voi laittaa harvakseltaan kuivumisen ajaksi nupinauluja, muttä älä lyö pohjaan asti, koska ne otetaan pois, kun vuota ja liisteri kuivunut.

Kaupasta ostettu pahvi on toisesta reunasta ohennettu, mutta henkilökohtaisesti en tykkää siitä roisesta ohennuksesta. Joskus olen hifistellyt ja leikannut sen pois ja ohentanut pahvin nurjalta puolelta niin, että olen tehnyt viillon paris enttiä reunasta ylhäältä alas, mutta en pohjaan asti, puoliväliin. Ja sitten repinyt tätä viiltoa pitkin. Mutta tämä nyt on jo askarteluhifistelyä. Nurkkiin tulee tosiaan omat suikaleensa kuten edellä kerrottiin.

Ja se itse vedestä ja vehnajauhoista keitetty liisteri on todellakin hyvää ja käytännössä ilmaista. Keittämisen vaiva.
48tönö
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja 48tönö »

Mites puukuitulevy ja tapetti siihen päälle. Olisi ainakin hengittävä ja eristäisi hieman samalla. Lisäksi ei kaiu kuten gyproc.
markokoo
Jäsen
Jäsen

kimi1 kirjoitti: Pitää koittaa jostain katsoa ohjeita tämän teosta koska en itse tiedä että naulataanko esim vuotaa jostain väli matkalta vai vain lattian ja katon rajasta ja sivuilta, ja kuinka paljon vuodat laitetaan päällekkäin.
Kai huomasit että tossa aiemmin oli linkki museoviraston ohjeeseen? Pannan se vähän enempi silmään osuvasti vielä. Voit skipata alun vanhan pahvin korjaamisen.
http://www.nba.fi/fi/File/2126/korjauskortti-18.pdf

Noilla ohjeilla olen soveltaen aloitellut homman aikanaan.

Muitakin ohjeita löytyy (esim K.Järvinen) mutta jotenkin ne eivät ole oikein minusta ihan silleen... En tiedä.

Tosta kostutuksesta vielä niin sen teen koko seinän vuodille yhdellä kertaa. Aina päällimmäisen kostuttaen ja siitä rullaten kaikki sisäkkäin kostutuksen jälkeen. Eli tulee yksi iso rulla kaikista. Se kokonaan muoviin käärien ja ruokatauolle kahvien kanssa. Sitten paluu pahvittamaan, huomaten yleensä että taas tuli tehtyä pinkka väärässä järjestyksessä ja eka on sisimpänä. Aina yhden seinän pahvittaminen pitää sitten tehdä suht ripeään, siinä välissä ei kahvitaukoja pidetä.
markokoo
Jäsen
Jäsen

Jatketaan nyt vielä :evil:
kimi1 kirjoitti: Ja kiitos myös siitä että sain nyt ainakin yhden mielipiteen että kipsilevykään ei vahingoita rakennetta.. ja tosiaan kipsilevyä parempi ratkaisu olis mainitsemasi lastulevy, mutta lastulevyssä ja muissa levyissä ilmeisesti ei voi mitenkään välttää saumojen elämistä? ja silloin ohuet paperi tapetit repeää sauma kohdista:(? vai onko joku jippo toiminut estämään liikkumisen? itsemiettinyt auttaisiko että jättäis lastulevyjen väliin sen 1-2mm raon ja saumais raon silikoonilla tai akryylimassalla, jolloin saumakohta ainakin olis vähän elämistä kestävä? tosin eipä auta kai siihen että tapetti repeää päällä:/
Turha tuota on ottaa puolustuspuheeksi kipsilevyille tai lastulevyille. En minä niitä puolusta, kunhan totesin että lastulevyn voi suht onnistuneesti hakata suoraan vetelevän hirsiseinän päälle ja lopputulos on - noh "lastulevytetty", lastulevy onneksi palaa. Kipsillä tuota suoraan seinään laittamista ei voi tehdä vaan on käytännössä pakko oikaista ja paksuntaa rakennetta ja saada kumiseva lopputulos kovalla vaivalla ja purkajallakin käsissä palamatonta roskaa.

Huokolevyä itse tuli laitettua ulkoseinille osaan taloa, se on minusta paras levytyote, tosi kiva akustiikka ja ok pintakuvio. Miinuksena elää ikkunoiden alta ja niistä kohdin vähän repsaantunut tapetit, olis voinut välttää kun olis tajunnut; taloon 50-luvun lopussa laitetuissa ekoissa huokolevyissä ei ole ongelmaa kun saumat reilusti vedetty voimapaperilla yli. Itse en enää siihen kassanauhatemppuun sortuisi vaan jos huokolevy pitää saada niin reilusti liisteröimällä perunajauholiisterillä pinkopahvi (tehnyt yhteen huoneeseen) tai sitten tuo voimapaperi (se ruskea kasteltava teippi) reilusti sauman päälle liimaten. Meni vähän jo off-topiciksi, sorry.
Vastaa Viestiin