Hirsitalon eristys?????
Hirsitalon eristys?????
Ostimme viime kesänä vuonna .38 rakennetun hirsirunkoisen omakotitalon. Ensi kesänä olisi tarkoitus tehdä julkisivuremontti ja samllla parantaa eristystä.
Talossa on paneeliverhous jonka puran hirteen asti ja siihen laitan ekovillaa - tuulensuojalevy - rimoitus - vaakapaneeli.
Onko kenelläkään kokemuksia ko prokejtista, eli kuinka paksu ekovillakerros julkisivuun hirrenpäälle, että tulisi hyvä?
Talossa on paneeliverhous jonka puran hirteen asti ja siihen laitan ekovillaa - tuulensuojalevy - rimoitus - vaakapaneeli.
Onko kenelläkään kokemuksia ko prokejtista, eli kuinka paksu ekovillakerros julkisivuun hirrenpäälle, että tulisi hyvä?
Parempi laittaa ne ekovillat yläpohjaan. Seinässä tärkeämpää on tuulenpitävyys. Itse tein justiinsa viimekesänä melkein vastaavan, meillä tosin on sisällä 10cm kerros selluvillaa laitettuna edellisten omistajien toimesta. Itse läiskin vaan runkoleijonan tuohon hirteen kiinni, vaakakoolaukset ja rimalaudoituksen päälle.
Jos tuota sisäkerrosta ei olisi, niin olisin tehnyt tuon siten, että oisin koolannut hirteen laudan kiinni levyyn sopivalla jaolla, k30 lienee paras levyn sekä verhouspaneelin kannalta. Ensimmäinen koolaus on tärkeää tehdä huolella, se helpottaa loppuja työvaiheita. Sivusuuntainen suoruus on tärkeintä, ettei tule mutkia verhoukseen. Sen jälkeen seinät puhalletaan selluvillalla ja tasotetaan koolausten tasolle. Siihen sitten päälle tuulensuoja. Levyn päälle sopiva koolaus, vaakapaneelin kanssa riittää pystykoolaus levyn alle laitettujen lautojen päälle.. Koolaustavaran pitää olla 10cm lautaa ja lyödään riittävän pitkillä nauloilla aluskoolauksen kohdalta, niin että naulat uppoaa hirteen asti. 4 tuumasen naulan pitäisi riittää. Lisäpaksuutta seinään tulee tällä tavalla 6,1 cm + aluskoolauksen suoristukseen käytetty paksuus.
Kuten jo sanoin, lisäeristeet kannattaa laittaa yläpohjaan, siellä niillä on suurin merkitys, joten ulkoseinään ei mun mielestä kannata kauheasti laittaa tavaraa.
Jos tuota sisäkerrosta ei olisi, niin olisin tehnyt tuon siten, että oisin koolannut hirteen laudan kiinni levyyn sopivalla jaolla, k30 lienee paras levyn sekä verhouspaneelin kannalta. Ensimmäinen koolaus on tärkeää tehdä huolella, se helpottaa loppuja työvaiheita. Sivusuuntainen suoruus on tärkeintä, ettei tule mutkia verhoukseen. Sen jälkeen seinät puhalletaan selluvillalla ja tasotetaan koolausten tasolle. Siihen sitten päälle tuulensuoja. Levyn päälle sopiva koolaus, vaakapaneelin kanssa riittää pystykoolaus levyn alle laitettujen lautojen päälle.. Koolaustavaran pitää olla 10cm lautaa ja lyödään riittävän pitkillä nauloilla aluskoolauksen kohdalta, niin että naulat uppoaa hirteen asti. 4 tuumasen naulan pitäisi riittää. Lisäpaksuutta seinään tulee tällä tavalla 6,1 cm + aluskoolauksen suoristukseen käytetty paksuus.
Kuten jo sanoin, lisäeristeet kannattaa laittaa yläpohjaan, siellä niillä on suurin merkitys, joten ulkoseinään ei mun mielestä kannata kauheasti laittaa tavaraa.
Kuten toisaalla olen kertonut, niin vaihdoin hirsirunkoiseen taloomme viime kesänä ulkovuorauksen. Aiemmin seinissä oli pelti (mallia sardin) ja sen alla 50mm kovaa keltaista villaa. No otin villat pois ja löin hirteen 12mm huokoista puukuitulevyä ja sen päälle 12mm tuulensuojalevyä(siis bitumoitua huokolevyä). Sitten tietenkin koolaus ja laudoitus. Nyt kun pakkasen panevat niin huomasin ilokseni jo aiemmin varovaisesti uumoilemani asian. Lämpötalous parani huomattavasti
. Tuli itselle todistettua miten tärkeää tuulensuojaus oikeasti on. Pellin alla (profiili) kävi ennen vinkka, joka tunkeutui villaan jne. kylmentäen taloa.
ps. Kannattaa tutustua tuulensuojalevyyn nimeltä Hunton, ei imaise vettä kuten Leijona, jos ja kun laudan saumat vuotaa.
ps. Kannattaa tutustua tuulensuojalevyyn nimeltä Hunton, ei imaise vettä kuten Leijona, jos ja kun laudan saumat vuotaa.
Niskaote remonteista jo vuodesta 2000.
- maanma
- Moderaattori

Re: Hirsitalon eristys?????
Max 50% hirren sis-ulko suuntaisesta paksuudesta.himmel kirjoitti:Onko kenelläkään kokemuksia ko prokejtista, eli kuinka paksu ekovillakerros julkisivuun hirrenpäälle, että tulisi hyvä?
-
Oto Hascak
- Jäsen

- Kotisivu: www.suorakon.com
- Viesti:
Näin tekisin itse.Henkka kirjoitti:löin hirteen 12mm huokoista puukuitulevyä ja sen päälle 12mm tuulensuojalevyä(siis bitumoitua huokolevyä).
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
http://www.suorakon.com
No otin villat pois ja löin hirteen 12mm huokoista puukuitulevyä ja sen päälle 12mm tuulensuojalevyä(siis bitumoitua huokolevyä).
Siis löit suoraan hirteen kiinni kuitulevyn ja sen päälle suoraan tuulensuoja levyn? koolaus-laudoitus
Ajattelin jos teen itsekkin eristyksen noin. Helppo laittaa ja kun meidän talossa ei tuulensuojaa ole, niin sen se vaatii. Puukuitulevyllä ja tuulensuoja levyllä pääsee aika lähelle samaa eristävyyttä, kuin 50mm selluvillalla ja tuulensuojalevyllä(oli rakennusmestarin mielipide)
Yläpohjaa on eristetty jo edellisen omistajan toimesta, joten siihen ei minun tarvitse puuttua.
Siis löit suoraan hirteen kiinni kuitulevyn ja sen päälle suoraan tuulensuoja levyn? koolaus-laudoitus
Ajattelin jos teen itsekkin eristyksen noin. Helppo laittaa ja kun meidän talossa ei tuulensuojaa ole, niin sen se vaatii. Puukuitulevyllä ja tuulensuoja levyllä pääsee aika lähelle samaa eristävyyttä, kuin 50mm selluvillalla ja tuulensuojalevyllä(oli rakennusmestarin mielipide)
Yläpohjaa on eristetty jo edellisen omistajan toimesta, joten siihen ei minun tarvitse puuttua.