Kylppäri ihan mustassa mönjässä - ai ei hometta!?

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
redred
Uusi jäsen

Kylppäri ihan mustassa mönjässä - ai ei hometta!?

Viesti Kirjoittaja redred »

Heippa, nyt on pakko tänne kirjoittaa kun olen satavarma että kylppärissä on hometta. Saunan oven puinen alaosa on ihan musta ja laattojen välit aina tulee mustaa mönjää. Jopa tuohon "mikä tuo nyt on nimeltään" silikonisauma (se mitä mies veti seinän ja lattian rajaa) on mustaa pientä pilkkuvanaa täynnä! ja tuokin tuli muutaman kuukauden aikana. Ja mies väittää kivikovaa että täällä ei ole hometta kun on kuntotarkastus tehty, vain mittauksia ja muutama poraus ne käsittääkseni oli.
Siis voiko nuo oikeasti olla vain "likaa" joka tulee kyllä parissa viikossa takaisin??? mustaa??? kun mies väittää että kun niin vanha kylppäri että laattasaumat reikäsiä ja koloisia niin ne näkyvät ja keräävät (noinko nopeeta että aina se näyttää "paskaselta"). Ja mä olen aina oireillut täällä ja näköjään pahenevassa määrin (minä täällä olen melkein 24/7...) Oikeestikko esim. saunan oven puuosan musta on vain viatonta tummumaa???? Mies ei suostu tutkituttamaan taloa, vähät mun sairasteluista, ei kuulema liity taloon...
hkujala
Jäsen
Jäsen

Re: Kylppäri ihan mustassa mönjässä - ai ei hometta!?

Viesti Kirjoittaja hkujala »

Piti ihan käydä oma 25 vuotta sitten edellisen omistajan rakentama sauna ja pesuhuone tarkistamassa. Ei ole mustaa saunan ovessa eikä laatan saumoissa. Muistan kun pesuhuoneen kesällä pesin niin olihan niissä saumoissa mustaa normaalia likaa mutta ei se näköjään kovin nopeasti uudestaan tule. Pilkutus viittaa musta aina
jonkinlaiseen kasvustoon. Ei kai tavallinen lika yleensä pilkuiksi keräänny vaan tasaisemmin.

Eli eihän sitä nyt varmaksi voi sanoa mutta voi siellä teillä olla kosteuseristys pettänyt. Oman mielenrauhan vuoksi kannattaisi tutkia se tarkemmin. Noihin kuntotarkastuksiin nyt ei paljon kannata painoa laittaa. Kyllä se semmoista yleistä jargonia ja arvailua ne tarkastelut yleensä on. Me tämä omamme ostettiin vuosi sitten niin oli tähänkin kuntotarkastus tehty. (Se parempi). Mutta niin vai oli aivan päivänselvä kosteusvaurio jäänyt huomaamatta. No korvauksethan siitä tuli ja asia hoidettu kuntoon mutta ei kovin iso luottamus jäänyt kuntotarkastuksiin.
redred
Uusi jäsen

Me asuttu tässä jo useampi vuosi, mulla alkoi oireilut n.2v asumisen jälkeen, (sitä jatkuvaa flunssaa jne), mutta nyt jo paljon muutakin, olo aina huono. Mies paljon pois, joten eikai hän oireile...ja miten mä tässä etenisin kun "kädet sidottu", miehen nimissä (mulla entistä velkaa vielä paljonkin muusta) ja mies ei suostu tutkituttamaan, mieluummin saan muuttaa pois kun ei miellytä :shock: :mad: Mutta jos sitten pitää muuttaa, pakkohan tää on tutkia että tietää voiko ottaa omat huonekalut, vaatteet jne. mukaan vai pitääkö kaikki hävittää jos onkin sitä pahinta eli sädesientä :cry: eihän uuteen voi viedä sitten mitään, vaan kaikki pitää polttaa!
hkujala
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja hkujala »

Niin kyllähän näissä vanhemmissa taloissa aina korjausvelkaa tahtoo olla. Eli jotenkin se mies pitäisi saada asia ymmärtämään. Ei talossa voi pelkästään asua vaan se vaatii huoltoa ja ylläpitoa. Näin olen itse asian nähnyt ja koko ajan on joku kohta talosta itsellä remontissa.

Onko mahdollista että yrittäisit itse tutkia asiaa. Onko pehmeää puuta? Painele, heiluttele laattoja. Onko irtonaisia? Yleensä nämä falskaa suihkukaivon ympäriltä. Eli vesi litisee laatan välisssä. Voisiko joku kaveri avittaa asiassa.

Onko tuuletus kunnossa? Monesti raitisilma puuttuu ja kosteus poistuu vähän huonosti poistoventtiilin kautta. Hajut kertovat paljon mutta niitä voi olla tietysti vaikea itse huomata kun asuu taloudessa. Mutta joltain kaverilta voisi kysyä, haistaako mitään erikoista.
Nmanner
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Nmanner »

Moi,

Voisi olla palstalaisista enemmän apua jos kuvailisit kohteen hieman tarkemmin. Minkä ikäinen kylppäri on? Onko se kellarissa vai muualla talossa? Kuinka hyvin ilmanvaihto pelaa? Kylpyhuoneen seinä- ja lattiarakenteet mahdollisuuksien mukaan myös.

Itse asiaan. Mustia pilkkuja on meillä joskus ollut silikonissa ja lähti pois vain semmoisella erikois homepesuaineella kun olivat oikein sisällä silikonissa. Saumat olivat tässä vaiheessa melko uusia (alle 2vuotta), joten rakentajan edustajan epäilys oli että homeenestoainetta ei ollut silikonissa riittävästi.

Nykyisessä uudessa (alle 3vuotta vanha) kellarikylppärissä on laattasaumoissa tummempia kohtia. Olen tähän asti laittanut ne vain laiskan siivouksen piikkiin, mutta voi olla että pitäisi puhdistaa oikein kunnolla ja katsoa sitten miten tilanne kehittyy. Vasta tänä kesänä sain aikaiseksi poitoilmapuhaltimen asennuksen. Kyllä ilma kellarissa ihan hyvin talvella vaihtuu , mutta kesällä tuppaa olemaan seisova ilma.

Olihan se miehesi laittama silikoni varmasti saniteettisilkonia? Muissa kun ei ole homeenestoaineita riittävästi.
RMT vm-55, pientä laittoo tää vaatii vaan.
i hate when people compares lemmy with god, i know he is great but he is not gonna be lemmy ever
Apa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Apa »

Oma veikkaukseni on, että ilmanvaihto ei pelaa kunnolla.

Jos saunan ovikin homehtuu, niin en usko että mikään rakenteellinen vika talossa selittää sitä. Eli pesuhuoneen ilmanvaihtoa paremmaksi (pax) puhaltimella hormiin tai suoraan ulos. Sen asennuksen jälkeen kunnon homepesu.

Oman terveyden kanssa ei kannata leikkiä, mutta ei myöskään kannata tehdä hätiköityjä ratkaisuja talon suhteen "pelkkien" mustien pisteiden takia. Homekoirat tai kuntotarkastajat tässä vaiheessa vie vain ne rahat, joilla asia saattaisi tulla jo kuntoon.
redred
Uusi jäsen

Vastailen nyt pikaiseen mitä osaan ja muistan (sekin kun nykyään tökkii ja rajusti) ja flunssaa taas päällä...Kylppäri ei ole kellarissa ja siinä on ollut vesivahinko joskus, olikohan 90-luvun puolivälissä jolloin rempattu (edellisten toimesta siis) ja mies sanoo että siinä on vesieristys laattojen alla joten EI VOI olla mitään vikaa.
Ei heilu mikään laatta, jotain murtumia näkyy ihan alimmaisissa seinälaatoissa olevan. Ja ne laattavälit on syvät ja röpelöiset joten keräävät kyllä varmaan kaiken ja ovat kuluneet näköiset monesta kohtaa. Koneellinen ilmastointi on koko taloon laitettu, hmmm, oliko se ny kolmisen vuotta sitten (mies teki kavereineen itse).
Sehän tässä onkin kun mies on PALJON tätä rempannut ja siksi ottaa äärimmäisen henk.kohtaisesti kaiken ja tästä home-asiasta ei täällä enää puhuta tai tulee kauhee riita, joten ennemmin mun täytyy sitten muuttaa muualle...eli avioliitto on sit tän talon myötä mennyttä, mutta kun mun oireilut alkoi täällä ja pahenee vaan. Mutta mitään en voi tehdä ilman miehen suostumusta ja mies siis varma ettei mitään vikaa ole. Toi on tarkotus rempata nykyaikaseks koko kylppäri, mutta ei ole ollut aikaa vielä ja mies meinaa että lätkii vain uudet laatat päälle (ei siis niin että puretaan ja katsotaan pinnan alle - ei kuulema tarvi).
Yritän etsiä mun vanhan kirjoituksen (joka meni toiselle palstalle vuosia sitten, piti laittaa jo silloin tännekkin - voi kun olisin laittanut!) siinä oli kaikki tiedot jne. NYT en voi mieheltä kysyä kun alkaa taas se raivoominen että "taasko sä alat siitä homeesta jauhaa" - no jauhan, kun on kauheita oireita joita ei oikein mikään selitä ja toi kylppäri on karseen näkönen. Kun jaksan yritän hinkata sen itse niin puhtaaksi kun saan (nyt mies aina tehnyt pikaisia pesuja, mulla menee puoli päivää jos mä ton kunnolla haluisin ottaa ja en jaksa, todellakaan jaksa).
savu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja savu »

90-luvun "vesieristys" voi olla mitä sattuu, ikänsä puolesta on oletusarvoisesti jo finaalissa. Ei noin vanhaan kannata lätkiä mitään laattoja vanhojen päälle etenkään puurakenteisissa asuinkerroksissa.

Jos siellä on koneellinen poisto, pääseekö kylppäriin jostain korvausilmaa?
Ja yleensäkin, millainen ilmanvaihtosysteemi on. Onko pelkkä poistokone, ja onko tuloilmalle reittejä ulkoa.

Jos vehje tekee liikaa alipainetta ja vetää ilmat rakenteiden kautta eikä tuloilmaventtiileistä, niin ilmassa voi olla kaikkea riippuen siitä mitä seiniin ja lattiaan on tungettu. Saattaa sieltä pöllytä se vanha vesivahinkokin jos imua on tarpeeksi.
Boomer
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Boomer »

Pelkkä kylppäri nyt ei ainakaan vaikuta sitä taikka tätä kenenkään oireiluun, ellet sitten asu siellä kylppärissä tai kylppärin ilma jostain ilmanvaihdon suunnitteluvirheistä johtuvista syistä kulkeutuu muuhun torppaan.

Ettei vaan olisi klassinen "homehysteria" tapaus. Ei millään pahalla, mutta niihinkin olen törmännyt. Henkilöihin jotka löykäävät kotona lymyävälle homeelle metrien päähän, mutta "oireilevat" ainoastaan työmaalla koska "homekoulu" tai "homevirasto". :evil:
Apa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Apa »

Jos ilmanvaihto on asianmukaisesti toteutettu ja kylpyhuoneessa on poisto, niin periaatteessa ilmavirran mukanahan voi itiöitä lentää esim makuuhuoneesta kylpyhuoneen kosteammille kasvupaikoille. Jos oireet on vahvemmat aamulla herätessä, niin kannattaa kokeilla nukkumista eri huoneessa. Pitämällä väliovia kiinni voi mahdollisesti huomata yhdessä huoneessa voimakkaamman hajun. Meillä tällainen oli juurikin makuuhuone.

Kesä on ollut harvinaisen kostea ja meillä ainakin lattian lastulevyt tai muovimatot tuoksahtaa paljon voimakkaammalle tänä kesänä kuin edellisenä ja talven aikana ne toivottavasti saadaan kaikki pois. Ei voida nyt asua tuossa talossa, mutta remonttia voi illan tehdä oireilematta. Varsinaista homekasvustoa ei vielä olla rakenteista löydetty.
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

Jos ja kun on silleen, että sinun terveytesi ei tunnu ukkoas kiinnostavan, niin tee omat tutkimuksesi ukon poissaollessa ja jos niistä jotain löytyy lyöt paperit pöytään, että tuossa. Jos ei löydy, niin mieti voiko huono olo ym johtua jostain muusta, esim kilpirauhasen vajaatoiminnasta tms.

Itse olen astmaatikko ja että tympii sanonta "homehysteerinen". Käyn työkseni valokuvaamassa kaikkea mahdollista, ja oo-onhan sitä kieltämättä hysteerinen olo, kun jossain "väärässä paikassa" käynnin jälkeen pelkään tukehtuvani jossei Flixotideä ole mukana. :roll:

Kehottaisin tekemään jotain seuraavista:
- käy lääkärissä verikokeissa http://www.synlab.fi/laboratoriokasikir ... osyyttien/
Itselläni on hemoglobiini niin korkealla etten epoa tartte. Mitä ilmeisemmin johtuu siitä, kun olen lapsuuteni elänyt 70-luvun valesokkelitalossa aina pillit tukossa - hengitystiespesiaalin mukaan elimistö on ottanut kaiken irti siitä vähästä hapesta mikä tukkoisen nenän ja kröhivien keuhkojen läpi on saatu. Olin lapsena aina sairaana talvisaikaan ja valokuvissa olen (talvisaikaan) sairaan kalpean-harmaanoliivinvärinen mustilla silmäalusilla. Minulla on myös joku krooninen tulehdus verenkuvan mukaan, mutta sen lähdettä ei tunneta, ei ole ientulehdusta.

- Ota sisäilmanäytteitä ja toimita ne sisäilmalabraan, viljelyn tulokset saat parissa viikossa, esim:
http://www.fi.issworld.com/fi-FI/palvel ... aboratorio

- Tilaa homekoira, jos jotain on niin erittäin suurella todennäköisyydellä koira merkkaa. Itsellä on hyvät kokemukset tuosta:
http://www.homekoirat.fi/
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
redred
Uusi jäsen

No niin, viimein vähän lisää tietoa. Sain muun jutustelun yhteydessä lisää informaatiota...eli ei ole kylppärissä tuloilmaa, poistoja kolme (erittäin iso kylppäri, sellainen pitkänmallinen). Viereisessä huoneessa (joka toimittaa nyt kodinhoitohuoneen virkaa eli lähinnä pyykkin kuivausta ja paljon) on tuloilmaventtiili oven lähellä ja miehen mukaan sitä tulee kylppäriin siis siitä ja oven alta muualta talosta ja kuulema riittää...? Ennen oli siis painovoimainen ja kaksi räppänää ja ne räppänät nyt tukittu. Toi kylppäri on aina joko kylmähkö (mun mielestä) tai sitten jos lattialämmitystä isontaa niin että jalalle mukava, niin se on muutoin tukalan kuuma - ovea pitää sitten pitää auki tai jo pyykkiä laitettaessa tulee hiki.
Ja Petteri Kivimäki: Mulla on kilpparin vajis ja sitäkin miettiny onko aina lääkitys täysin kohdillaan (vaikka veriarvot oiskin) kaikki kun vaikuttaa (vuodenajat jne). Ja noi homekoiraihmiset ei tule jos ei ole molempien suostumusta, menin hölmö silloin sanomaan ettei mies ole mielissään mutta teettäsin silti...ja mies sanoo että aina vanhassa talossa on hometta ja tässäkin kuulema yhdessä makkarissa onkin, mutta se ei ole vaarallista :roll: kuntotarkastuksessa todettu...mä en oo nähny mittän papereita, enkä edes tiedä missä niitä pitää jos niitä on. Eli silloin kun mies tän osti, kävi täällä usein ja tarkastutti paikat ja minä olin /olen ollut uskossa että kaikki siis ok. Ja nyt tästä ei siis enää puhuta, huudoksi menee jois aloittaisin :mad:
redred
Uusi jäsen

Ai niin, ja olen nukkunut kaikissa makkareissa pitkiäkin aikoja ja olo ihan samalainen. Kyllä mä etsin syitä ololleni muustakin kuin homeesta, etten nyt pelkkä "homehysteerikko" ole kuten joku sanoi - on muuten aika loukkaavaa...kun aina on "kipeä". Tietääkö kukaan millaisia oireita eläimille hometalo aiheuttaa? Siis onko kokemusta?
Boomer
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Boomer »

redred kirjoitti:Kyllä mä etsin syitä ololleni muustakin kuin homeesta, etten nyt pelkkä "homehysteerikko" ole kuten joku sanoi - on muuten aika loukkaavaa...kun aina on "kipeä".
Niin, kun parin ensimmäisen viestisi perusteella sain sellaisen kuvan, että esität pelkästään noita saumojen pilkkuja syylliseksi huonoon vointiisi. Siksi hieman kärjistävä vastaus. Lääkäripalstahan tämä ei ole, joten muuihin asioihin on vaikea ottaa kantaa. Toki talossa on monen monta paikkaa jotka todella voivat olla terveyttä vaarantavasti homeessa, mutta laattojen saumat harvemmin kuuluvat niihin.

Mutta kyllä nyt pitäisi ihan ensiksi saada se puoliso mukaan "tutkimuksiin" tai edes hyväksymään moiset. Muuten ei asia etene.
redred
Uusi jäsen

Joo, kyllähän tuo home-epäily TAAAAAAAS nosti päätään kun alkaa TAAS näköjään se flunssailu/kurkkukipu joka on kestänyt mulla aina tässä asuessa syksystä kevääseen - mä en jaksa enää. Pari viime vuotta oli juurikin näin, syksyllä alkoi ja keväällä loppui, enemmän tai vähemmän räkätaudissa, pää sumuna jne. Aiemmin ei vuosikausiin flunssia. Mutta muutoin olen etsinyt syitä ja kokeillut vaikka sun mitä ja aina tähän palataan...Mikä se oli se joku "oikea" verikoe minkä ottavat jossa näkyy jos on altistunut, siitä kun on niin ristiriitaista juttua. Tavallinen verikoe (allrgia tms. se ei ollut, siis home vasta-aineet jota esim tk.ssa ottivat joskus) vaan joku muu kai???
Kun juurikin lehdissä ollut juttua että verikokeessa joillakin näkynyt, minne pitää siis mennä että sen saa???? Tk.ssa eivät täällä ota mitään allergiakokeita enää, kun ei kuulema nykyisin oteta vaan altistus pitää itse tehdä - hmmmm.
Vastaa Viestiin