Lukkorunkojen sopivuus

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
Järveläinen
Jäsen
Jäsen

Lukkorunkojen sopivuus

Viesti Kirjoittaja Järveläinen »

Ulko-oven lukkopesä pitäisi uusia. Uusi Abloyn sylinterilukko on jo hankittuna, mutta se ei näytä käyvän vanhaan Abloyn lukkorunkoon - oven läpi menevien ruuvien paikka ei täsmää. Ajattelin vaihtaa oveen Abloy 4190-lukkorungon, joka näyttäisi sopivan oven upotukseen. Lukkopesän paikka korkeussuunnassa näyttää kuitenkin poikkeavan reilusti, joten lukkopesälle täytyy porata uusi reikä. Vanhan reiän saanee peitettyä peitekilvellä. Teenkö asiasta nyt jotenkin turhan vaikean, eli onko olemassa helpompi tapa sovittaa CY001-avainpesä vanhaan oveen? Vanhan lukkorungon rintalevystä ei löydy mallinumeroa, mutta lukkorunko on peräisin 1970-luvulta ja telki näyttää olevan samalla tasolla lukkopesän kanssa.
Itse kun tekee, niin saa juuri sellaisen kuin sattuu tulemaan.
Spautio
Jäsen
Jäsen

Re: Lukkorunkojen sopivuus

Viesti Kirjoittaja Spautio »

Tästä viestistä ei taida olla kysyjälle apua mutta itse harkitsen asentavani tuollaiset ainakin kahteen eniten käytössä olevaan ulko-oveemme: http://www.lukkokauppa.com/product_details.php?p=392
Meillä on myöskin vanhat Abloyn lukkorungot (vuodelta 1967) joihin ei käy uudemmat lukkopesät.
Järveläinen
Jäsen
Jäsen

Juu ei. Luullakseni olet tuon sarjan kanssa tasan saman tilanteen edessä kuin minä. Huomaathan muuten, että LC100-lukkorunko vaatii aina painikkeen. 4190 toimii myös ilman painiketta.

Sento-lukkopesät on viisainta tilata yhdellä kertaa, jos haluaa sarjoittaa ne samalle avaimelle. Muistaakseni nimittäin sarjoitus vaatii malliavaimen, eli se ei onnistu pelkän peitekoodin avulla Classicin ja Execin tapaan.
tessu

Viesti Kirjoittaja tessu »

Kattokaas sitten kans että on ovi sekä karmi vahva kun joutuu lisää reikää tekee,ettei tule voro ja nykäse ovea noin vain auki.
Semmosiakin tapauksia on ollu että on kovat lukot talossa mutta kun ei kestä ovi eikä karmi kun on reikiä täynnä tai huonoa materiaalia,ruuvimeisselillä on sillon levinny kokopaletti!
kokki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kokki »

MIkähän tuon vanhan mallisen lukkorungon mallikoodi mahtais olla missä telki ja lukkopesä samalla korkeudella? Tosin ei sillä vissiin hirveästi ole vaikutusta kun menee puuhommiksi kuitenkin, jos lukkorunkoa vaihtaa?
---
Vuoden 1959 Siporex-talo
Järveläinen
Jäsen
Jäsen

Ei aavistustakaan mallikoodista – eikä sillä varmaan ole isommin väliäkään sikäli, että niitä ei tietääkseni saa mistään kuitenkaan. Omalta kohdaltani ratkaisin ongelman siirtämällä lukkorungon upotusta ovessa alaspäin. Vastaraudan upotukselle tietysti sama temppu ja vähän muuta näpertelyä alkaen lukkopesän suojakuvun upotuksesta oven pintaan. Näennäisen pieni homma, johon silti uppoaa useampi tunti. Minun tapauksessa koko ovi oli paikalla tehty, mikä varmaan sekin osaltaan lisäsi näpertelyn määrää. Ihan tehtävissä oleva juttu ja lopputulos on koko lailla täydellinen. Erityisesti miellyttää se, että nyt ovi lukittuu luotettavasti ilman, että sitä tarvitsee erikseen painaa kiinni. Eikä ole pelkoa avaimen katkeamisesta lukkoon, kuten Abloy Classicin kanssa voi käydä.
Vastaa Viestiin