Karhu III:n avittamana aika usein nämä raksaukset ruuvinvääntöineen tulee tehtyä, hyvä huomio!pvalila kirjoitti: Jos miehellä on karhun voimat, niin ei mitään...Iskevä väännin on laiskan miehen vehje: tökkäsee sen ruuvin kantaan kiinni, pitää kahdella sormella kahvasta kiinni ja kolmannella painaa liipasinta. Iskevä ei kohdista ranteeseen minkäänlaista vääntöä. Järeät akkuporat ovat paljon painavampia kuin saman tehoiset iskevät vääntimet, pikkuruinen 10,8 voltin väännin vääntää helposti tuplaten sen verran kuin sun järeä akkuporasi.
Mulla on kaiketi rankimmat ruuvinväännöt jo takana, mutta suunnilleen tuota sun mainitsemaa luokkaa (8x200) ovat suurimmat ruuvit joista toivoisin laitteen selviävän.
Jos nuo sun ruuvisi olisivat muuten olleet 200mm pitkiä mutta vain viisimillisiä, niin niitä ei olisi välttämättä iskevällä vääntimellä edes saanut kiinni: jokainen isku pyöräyttää muutaman asteen kantaa, mutta iskujen välillä kanta kääntyy takaisin alkuasentoon. Pitkä hontelo ruuvi toimii jousen tavoin!
Tuo sun kokemuksesi iskuporauksen tarpeettomuudesta vahvistaa mun käsitystäni asiasta: jos mä haluan betoniin porata niin kyllä mä poravasaran jaksan esiin kaivaa. Pakkokin on, eihän mun SDS-teriäni edes saa tavalliseen istukkaan kiinni!
Poravasaroista sen verran että itse olen sellaisia kuluttanut noin 25kpl viimeisen 10 vuoden aikana, ihan okt-raksauskäytössä (mitä nyt kallioon on tullut porattua satoja 500mm pitkiä reikiä jne). Vielä on 1 kpl jotenkin toimiva laite, ja ehkä noin 4-6kpl raatoja joista voisi kasata yhden tai kaksi toimivaa, jos vaan viitsisi. Mun elämä muuttui radikaalisti helpommaksi heti sen jälkeen kun tajusin vihdoin hankkia Milwaukeen porapiikkarin.