Mitä tehdä tarpeettomaksi käyneelle öljykattilan hormille?
-
eesau
- Jäsen

- Kotisivu: http://meidantalo.blogspot.fi/
Mitä tehdä tarpeettomaksi käyneelle öljykattilan hormille?
Nyt kun öljykattilaa ei enää ole, eikä pannuhuoneessa varmaan mitään muutakaan poltinta useampaan vuoteen tule olemaan, niin mitä pitäisi tehdä tuolle hormille? Tällä hetkellä ei ole tehty vielä(kään) mitään, mutta ajattelin että kai se nyt ainakin kiinni pitää alhaalta muurata kun on erillinen tuuletushormikin olemassa samassa tilassa. Yläpäässä on jonkun sortin putki vedetty läpi piipunhatusta, mutta hormia ei kuitenkaan ole ainakaan koko matkalta alas asti putkitettu (sen verran mitä nyt mustaa pimeää hormia kameralla sai alhaalta kuvattua). Sitä yläpään tötteröä on vähän vaikeampi laittaa umpeen tai peittää jos ei ole peltisepän taitoja hallussa, ja olenkin miettynyt, että miten paljon haittaa jos hormi on ylhäältä auki ja alhaalta ummessa? Kyllähän sinne kuitenkin jonkun verran sataa väkisinkin, eikä sitten pääse tuulettumaan.
Yhtenä vaihtoehtona olen miettinyt että jos muuraan reiän alhaalta kiinni ja jätän nuohousluukun alhaalta raolleen, ja sitten suotuisammilla keleillä talven jälkeen taiteilen katolla jonkun ratkaisun tuohon, miltä moinen kuulostaa?
Ajatus nyt joka tapauksessa on tehdä mahdollisimman kevyt ratkaisu niin että jos tulevaisuudessa hormille tuleekin käyttöä, ei tarvitsisi ainakaan omia aiempia ratkaisuja kovin raskaasti kirota...
Yhtenä vaihtoehtona olen miettinyt että jos muuraan reiän alhaalta kiinni ja jätän nuohousluukun alhaalta raolleen, ja sitten suotuisammilla keleillä talven jälkeen taiteilen katolla jonkun ratkaisun tuohon, miltä moinen kuulostaa?
Ajatus nyt joka tapauksessa on tehdä mahdollisimman kevyt ratkaisu niin että jos tulevaisuudessa hormille tuleekin käyttöä, ei tarvitsisi ainakaan omia aiempia ratkaisuja kovin raskaasti kirota...
-
kakkaroolari
- Jäsen

Re: Mitä tehdä tarpeettomaksi käyneelle öljykattilan hormille?
Tunge pala kivi/lasivillaa sinne reikään alapäästä.
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Tuki alapää ja täytä ylhäältä leca-soralla. Ei kylmä hiivi hormiin ilman mukana.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
-
eesau
- Jäsen

Edit: meinasitko että muraamisen sijaan tukkisi aukon villalla? Sehän olis toki kevyistä kevyin ratkaisu :)kakkaroolari kirjoitti:Tunge pala kivi/lasivillaa sinne reikään alapäästä.
Viimeksi muokannut eesau, Ma Joulu 28, 2015 7:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
eesau
- Jäsen

Lecasoraa olen tainnut nähdä näissä myös ehdotettavan kyllä. Tuollaiseen rapiat seitsenmetriseen hormiin taitais mennä peräkärryllinen(?) papua, ja sikäli kun joskus haluaa perua operaation, saa lappaa pannarin kautta koko satsin pois. Mutta joo, turhan ilman liikkeenhän tuolla sais kyllä eliminoitua.PetteriKivimäki kirjoitti:Tuki alapää ja täytä ylhäältä leca-soralla. Ei kylmä hiivi hormiin ilman mukana.
Kun hormia käytettiin lämmitykseen ei ollut niinkään väliä, satoiko piippuun vettä tai ei: lämpö kuivatti kosteuden pois.
Jos yksikään hormi ei enää ole lämmityskäytössä kosteudesta tulee ongelma varsinkin piipun yläosissa: siellä vesi vuoroin imeytyy rakenteisiin, vuoroin jäätyy ja murentaa piippua.
Jos yksikään hormi ei enää ole lämmityskäytössä kosteudesta tulee ongelma varsinkin piipun yläosissa: siellä vesi vuoroin imeytyy rakenteisiin, vuoroin jäätyy ja murentaa piippua.
Overkilliä täytellä sitä piippua jollain lecapapulla imo. Reiät alapäästä tukkoon villalla ja jos ei piipunhattua ole niin vala vaikka säkkibetonista sopivan kokoinen kakku ja vie se yläpään peitoksi. Harvassa rintsikassa on asiat niin hyvin käyty läpi että käyttämättömät hormit nousevat tätä isommalle prioriteetille 
Älä tuki sitä hormia, jos sitä ei ole putkitettu. Pieni ilmavirta pitää tiilihormin kuivana. Yläpäähän esim.viemärin tuuletushattu ja kattilan liitoshormiin valat kierresaumakanavan, johon kiinnität esim lautasventtiilin. Jätä lautasventtiiliä vähän auki
-
eesau
- Jäsen

Oon miettinytkin että jos siihen putken yläpäähän sais jonkun tötterön estämään sateen valumisen sisään, mutta eipä tullut noi viemärin hatut mieleen ollenkaan, sellainenhan vois hyvinkin kestää siellä.cruise kirjoitti:Älä tuki sitä hormia, jos sitä ei ole putkitettu. Pieni ilmavirta pitää tiilihormin kuivana. Yläpäähän esim.viemärin tuuletushattu ja kattilan liitoshormiin valat kierresaumakanavan, johon kiinnität esim lautasventtiilin. Jätä lautasventtiiliä vähän auki
Hormin putkittuneisuudesta ei tosiaan ole mitään tarkkaa tietoa, mutta olen alkanut epäillä että tohon on vaan piipun pellityksen yhteydessä laitettu hormin yläpäähän jonkun sortin peltiviritys ja siihen hitsattu putki jolla kattilan savukaasut on ohjattu läpi piipunhatusta, koska mitä järkeä olisi putkittaa piippu mutta vain osan matkaa... Eipä ole tullut juteltua nuohoojan kanssa tästä koskaan.
Meillä oli öljypolttimen hormi putkitettu johonkin pualeenväliin, kuulemma ollu aikoinaan määräysten mukaan tehty. Näin kertoi kaveri joka tekee noita hormien putkituksia, samalla ku vaihtoi siihen hormiin putken alas asti. Mulla oli palokaasut menny jo ohi putkenkin kun alapäästä oli laastit varissu pois ja yläpäähän oli tullu rakoja. Pituutta hormilla on siinä 7-8m kuten aloittajallakin.
Kotisivuni puusepäntöistä.
Leikkaa pellistä, tai vaikka muovilevystä, hieman isompi kappale, kuin putki on. Sitten käyt sikakitillä liimaamassa sen putken päähän. Pitää varmasti ja on helppo irroittaa, jos hormille joskus löytyy hyötykäyttöä.
Vuorausputken yläpäästä pätkä pois ja villalla tukkoon ja päälle uusi piipunhattu niin ei sade kiusaa ja saa tarvittaessa hormin uudelleen käyttöön jos joskus tulee tarvetta.
Tuossa voi olla kyllä perää, että ilmavirta kuivattaa vaikka mitään lämpöä ylösasti ei riitäisikään. Mulle kyllä muuraria sanoi, että luirii kylmä entiseen pannuhuoneeseen jos jättää auki, suositteli styroksi, villaa tms.cruise kirjoitti:Älä tuki sitä hormia, jos sitä ei ole putkitettu. Pieni ilmavirta pitää tiilihormin kuivana. Yläpäähän esim.viemärin tuuletushattu ja kattilan liitoshormiin valat kierresaumakanavan, johon kiinnität esim lautasventtiilin. Jätä lautasventtiiliä vähän auki
Kokonaan umpeen sitä tuskin kannattaa muurata, jos vaikka mieli muuttuu.
Alkaa homien tarpeellisuus meillä vähetä kun on koneellinen IV ja maalämpö öljyn tilalla. 15 hormista kai kolme käytössä, yksi puukiuas ja kaksi ilmanvaihtoon kellarista.
Noin tein itse, kovasta villasta siisti tulppa polttimen reikään, ja samanlainen tulppa katolla piipusta sisään hst-putkeen hatun alle niin ettei linnut pääse käsiksi. Ei ole hiipinyt kylmä eikä mikään muukaan putkeen.kakkaroolari kirjoitti:Tunge pala kivi/lasivillaa sinne reikään alapäästä.
Kävin kellarin ilmaröörejä ihmettelemässä, että tilkitäkö ne kaikki vai mitä niin huomasin että kyllähän se on nollakelilläkin jo melko hyvä veto hormissa. Mulla on kellarin poistoilmalle yksi IV-kanava hormiin jossa alapäässä Pax Passad asennettuna. Nyt talven tullen kun sitä en käytä niin siellä sen ropelli pyörii kun imu sitä pyörittää. Eli eli, en osaa olla varma tulisiko hormista edes kylmää, mutta lämpöä sieltä kyllä poistuu koska ilma vaihtuu.
Mielenkiintoinen asia kaiken kaikkiaan kellarin ilmanvaihto. Liekö se kuinka tarpeellinen talvella? Itse olen tätä asiaa taas pyöritellyt päässä kun kellarimme sisäpuoliset eristeet on poistettu ja maalämpö asennettu keväällä. Sinänsä edullista lämmitystä, mutta lämpöpumpun maksimiteho ei tule edes riittämään kellarin oikeasti lämpöiseksi laittamiseksi koska sisäpinnat ovat sokkeli + antiikkilaasti ja lattia betonilla. Öljykattilan maksimiteho varmaan olisi riittänyt, mutta maalämmöllä kellari syö muiden kerrosten tehontarpeen. Ilmanvaihtoreikiä kellarin sokkelissa on 4 x 125mm, olisiko ne syytä tilkitä kaikki villalla talveksi...
(tämmöinen sivujuonne tuli mieleen..)
Mielenkiintoinen asia kaiken kaikkiaan kellarin ilmanvaihto. Liekö se kuinka tarpeellinen talvella? Itse olen tätä asiaa taas pyöritellyt päässä kun kellarimme sisäpuoliset eristeet on poistettu ja maalämpö asennettu keväällä. Sinänsä edullista lämmitystä, mutta lämpöpumpun maksimiteho ei tule edes riittämään kellarin oikeasti lämpöiseksi laittamiseksi koska sisäpinnat ovat sokkeli + antiikkilaasti ja lattia betonilla. Öljykattilan maksimiteho varmaan olisi riittänyt, mutta maalämmöllä kellari syö muiden kerrosten tehontarpeen. Ilmanvaihtoreikiä kellarin sokkelissa on 4 x 125mm, olisiko ne syytä tilkitä kaikki villalla talveksi...
(tämmöinen sivujuonne tuli mieleen..)